مکس بورس تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز یکشنبه 11 اسفند 98 - مکس بورس

در دومین جلسه معاملاتی این هفته بورس تهران بار دیگر به مسیر صعود بازگشت و شاخص کل این بازار رشد ۹۷۸۲ واحدی را به ثبت رساند. این در حالی است که روز شنبه نماگر اصلی بازار بزرگترین ریزش مقداری خود را به ثبت رسانده بود. چه چیز روند بازار را به این سرعت تغییر داد؟

دنیای بورس: بار دیگر اصلاح سهام و پیشروی در مسیر نزولی یک روز بیشتر به درازا نکشید و بار دیگر سهام، فروشندگان را غافلگیر کرد. عمده عوامل حاکم بر بازار شنبه همچنان به قوت خود باقی بودند: تنها یک فاکتور تعیین‌کننده تغییر کرد.

دلار صعودی شد

در فاصله آخرین روز هفته گذشته تا شنبه این هفته، نرخ دلار نزدیک به ۱۰۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد و نزول تا سطح ۱۴۷۰۰ تومان را به ثبت رساند. اما روز یکشنبه نرخ این ارز بار دیگر به کانال ۱۵ هزار تومانی بازگشت و حتی در مواردی نزدیک به ۱۵۴۰۰ تومان گزارش شد. اطمینان نسبی فعالان سهام از عدم ریزش ادامه‌دار نرخ دلار بار دیگر تقاضا در فضای سهام را تقویت کرد و به رشد قیمت‌ها و نماگرهای این بازار دامن زد.

آمارخوانی از معاملات یکشنبه

ارزش معاملات خرد بورس برای دومین روز متوالی کاهش یافت و به ۳۷۹۵ میلیارد تومان رسید. افت ارزش معاملات خرد می‌تواند نشانه‌ای از عقب‌نشینی عرضه‌ها باشد. به خصوص که آمار صف‌های خرید نیز تا حدودی موید این فرض است.

از میان ۲۴۲ نماد فعال در معاملات امروز بورس ۲۱۴ نماد شاهد رشد قیمت پایانی بودند. از این تعداد ۱۲۶ نماد در محدوده صف خرید به کار خود پایان دادند و ارزش تقاضای منتظر در این صفوف در حدود ۹۶۳ میلیارد تومان بود. در مقابل تنها نماد «تکالا» در محدوده صف فروش روز معاملاتی را به پایان برد. محض مرور بد نیست که به یاد داشته باشیم در پایان معاملات روز شنبه ۱۱۰ نماد در محدوده صف فروش به کار خود پایان دادند. از سوی دیگر جریان تغییر مالکیت‌ها بار دیگر و با قدرت به سمت سهامداران خرد چرخید و به عدد ۵۰۷ میلیارد تومان رسید. در این بین توجه بازیگران حقیقی به گروه‌های محصولات شیمیایی‌ و فرآورده‌های نفتی قابل توجه است.

در دو تابلوی اصلی فرابورس نیز از میان ۱۰۲ نماد فعال ۹۱ نماد رشد قیمت پایانی را تجربه کردند و آخرین معاملات ۸۸ نماد در محدوده مثبت انجام شد. ۵۰ نماد با صف خرید به پایان رسیدند و ارزش صفوف خرید بالغ بر ۳۳۰ میلیارد تومان بود. در این دو تابلوی فرابورس هیچ نمادی با صف فروش به پایان نرسید.

در بازار پایه نیز ۳۷ نماد صف خرید و ۱۳ نماد صف فروش را تجربه کردند. نکته جالب سبقت ارزش صف‌های فروش نسبت به صف‌های خرید بود. در حالی که ارزش صف‌های خرید بازار پایه در حدود ۱۱۹ میلیارد تومان بود ۱۵۰ میلیارد تومان صف فروش در پایان معاملات این بازار مشاهده می‌شد. برخی فعالان بازار تغییرات حجم مبنا برای این دسته از نمادهای بازار را در ریزش این گروه موثر می‌دانند.

«کرونا» بازار را می‌ترساند یا پیش می‌برد؟

واقعیت آن است که تا به این جای کار بورس تهران عملا واکنش خاصی به موضوع صرف کرونا نشان نداده است. بلکه اثرات غیرمستقیم این بیماری است که بورس تهران را درگیر کرده است. برخی عنوان می‌کنند که گسترش بیماری نوظهور در رشد نرخ ارز موثر است و البته کمتر کسی است که نقش رشد دلار را در صعود بازار سهام نادیده بگیرد.

از سوی دیگر بازار جهانی در واکنش به فراگیری جهانی این بحران، ریزش‌های شدیدی را تجربه کرده است و بعید نیست که این وضعیت برای مدت دیگری نیز ادامه پیدا کند. نتیجه آن که صنایع کالایی، به خصوص فلزات اساسی و کانه‌های فلزی، با نگاه شک‌آلود معامله‌گران همراه شده است.

برآیند این تغییرات در معاملات امروز به اینجا رسید: برخی عنوان می‌کنند که «کرونا» به رشد دلار دامن زد و رشد دلار تقاضا را در بازار سهام تقویت کرد. در عین حال این تقاضا در رابطه با گروه‌هایی همچون فلزی‌ها فاصله‌ گرفتن را ترجیح داد و بیشتر به سهام کوچکتر بازار رغبت نشان داد. به این ترتیب می‌توان درک کرد که چرا همزمان با رشد ۱٫۹۳ درصدی شاخص کل، شاخص هم‌وزن ۲٫۹ درصد صعود کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 262 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.