مکس بورس تحلیل تکنیکال | شاخص 1.6 میلیون واحد میشود؟ - مکس بورس

تحلیل تکنیکال | شاخص ۱٫۶ میلیون واحد میشود؟

۱۵:۱۶ – ۱۴۰۰/۰۱/۲۱

تحلیل تکنیکال شاخص ها بررسی شد.

کاهش هیجان برای صعود

  • شکور علیشاهی | تحلیلگر بازار سرمایه

شاخص کل بورس اوراق بهادار طی ۵ روز کاری گذشته تغییر چندانی نداشته و از محدوده یک میلیون و ۴۲۵ هزار واحد به محدوده یک میلیون و ۴۴۷ هزار واحد رسید. حدود ۲۳ روز کاری قبل شاخص کل، روند نزولی میان‌مدت خود را به سمت بالا شکست و با تشکیل روند صعودی در کوتاه‌مدت، سرمایه‌گذاران را برای افزایش بیشتر قیمت‌ها، بسیار امیدوار کرد.

اما با گذشت شاخص کل از محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد، فشار عرضه‌ها زیاد شد و در ۹ روز کاری قبل، روند صعودی کوتاه‌مدت تشکیل شده به سمت پایین شکسته شد و دوباره این شاخص به مدار کاهش بازگشت. شکسته شدن محدوده خط روند صعودی کوتاه‌مدت نشانه بازگشت به روند نزولی نیست اما از هیجانی که برای افزایش قیمت‌ها ایجاد شده بود کم کرد.

در هفته آینده احتمال ادامه کاهش قیمت‌ها در قالب پرده اول از سناریوی کاهشی و با هدف یک میلیون و ۳۶۵ هزار واحد محتمل است. البته با برخورد به این محدوده قیمتی یا حتی از محدوده‌های فعلی می‌توان امید به افزایش قیمت‌ها نیز داشت.

افزایش قیمت‌ها می‌تواند در چهار مرحله اتفاق بیفتد. در پرده اول از سناریوی افزایشی، هدف شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خواهد بود. بسیاری از خریداران امروز بازار با رسیدن شاخص کل به این محدوده به دسته فروشندگان ملحق خواهند شد. سطح مقاومتی یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد می‌تواند مانع رسیدن شاخص به هدف قیمتی این مرحله شود.

بعد از عبور شاخص از محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد، مرحله دوم از سناریوی افزایشی آغاز خواهد شد. در این پرده، با ایجاد تقاضای بیشتر در سهام شرکت‌ها، شاخص کل ممکن است تا محدوده‌های یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد افزایش پیدا کند.

در سطح یک میلیون و ۶۸۰ هزار واحد احتمالا بعضی از خریداران سطوح پایین‌تر که احتمالا از پرده اول یا ابتدای پرده دوم وارد بازار شدند و به سرمایه‌گذاری خود اطمینان کافی ندارند، به‌عنوان عرضه‌کننده ظاهر شده و شناسایی سود کنند. این محدوده به‌عنوان سطح مقاومتی بسیار مهمی در پرده دوم افزایش قیمت‌ها معرفی می‌شود. از نظر آماری، احتمال رخ دادن دو پرده اول از سناریوی افزایشی محتمل‌تر از دو پرده دیگر است.

در پرده سوم، شاخص به دنبال فتح قله قبلی است که سطح قیمتی ۲ میلیون واحد، به‌عنوان مقاومت می‌تواند مانع رسیدن شاخص به سقف قبلی شود. مرحله چهارم، به بعد از عبور شاخص از سطح سقف قبلی یعنی محدوده ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار واحد می‌پردازد‌ که در کوتاه‌مدت نمی‌توانیم به‌طور دقیق در مورد آن صحبت کنیم.

مناطق مقاومتی، سطوحی از قیمت هستند که در آن احتمالا عرضه‌کنندگان سهام زیاد می‌شوند و ممکن است نقطه پایان روند صعودی و افزایش قیمت‌ها باشند. از طرفی سطوحی که به‌عنوان هدف قیمتی، در روند صعودی معرفی می‌شوند، مناطقی هستند که در آن معامله‌گران به جمع‌آوری سود ناشی از افزایش قیمت‌ها می‌پردازند، بنابراین در این محدوده‌ها علاوه بر عرضه‌کنندگان زیاد، ممکن است تقاضا‌کننده سهام نیز از خرید اجتناب کرده و به نوعی در منطقه اشباع خرید که بعد از چند روز تقریبا متوالی افزایش قیمت در آن قرار می‌گیریم، حضور داریم.

همین موضوع ممکن است نقطه پایان افزایش قیمت‌ها باشد. البته تمامی محدوده‌های مقاومتی و اهداف قیمتی، در صورت شکسته شدن به سمت بالا با حجم زیاد می‌توانند به سطوح حمایتی تبدیل شوند.

با ایجاد شایعه‌هایی که پیش‌بینی را برای سرمایه‌گذاران بسیار دشوار کرده، احتمال رخ دادن پرده اول از سناریوی کاهشی بسیار قوت گرفته است. در صورت ادامه مسیر شاخص در قالب این مرحله، فعالان بازار هنوز امید خود را نسبت به برگشت به مدار صعودی از دست نداده‌اند و تقاضا همچنان در بازار پابرجاست.

احتمال دارد با تداوم این حاشیه‌ها یا ابلاغ دستورالعملی شبانه و به اصطلاح حفاظت از سرمایه‌های خرد این روند نزولی و کاهش قیمت‌ها در قالب سه پرده دیگر ادامه داشته باشد.

این اتفاق می‌تواند با خبری غیر‌منتظره قوت بگیرد. با شایعه و دستورالعمل، شاخص کل می‌تواند تا محدوده‌های یک میلیون و ۲۱۰ هزار واحد که هدف مرحله دوم سناریوی کاهشی است، ریزش داشته باشد. در این پرده، محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد، می‌تواند به‌عنوان حمایت نقش خوبی ایفا کند.

احتمال دارد با خبری غیرمنتظره یا تصمیم اقتصادی کلان که به ضرر بازار سرمایه باشد، پرده سوم که با فروش هیجانی بسیار زیادی همراه است، اتفاق بیفتد. در این مرحله شاخص کل ممکن است تا محدوده یک میلیون واحد نیز ریزش داشته باشد که محدوده‌های حمایتی بسیار قدرتمندی از جمله یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد می‌توانند از رسیدن به این هدف جلوگیری کنند.

پرده چهارم از سناریوی کاهشی به سطوح کمتر از یک میلیون واحد برای شاخص می‌پردازد که با توجه به کم بودن احتمال این رخداد، فعلا نمی‌توان در مورد آن اظهار‌نظر کرد.

تحلیل تکنیکال | شاخص 1.6 میلیون واحد میشود؟9
تحلیل تکنیکال | حمایتها و مقاومتها

شاخص هموزن در راه عبور از سقف تاریخی

  • مهدی طیبی | تحلیلگر بازار سرمایه

همان‌گونه که در تحلیل‌های به هم پیوسته شنبه‌های اخیر ذکر شد شاخص‌ها پس از اصلاح سه ماهه از قله‌ای که اواسط مرداد ثبت شده بود؛ کفی را به ثبت رساندند و اشاره شد که اصلاح شاخص‌ها همان‌جا پایان یافته و در مسیر بازپس‌گیری سقف‌های اخیر و حتی عبور از آنها هستند.

در گام نخست این بازگشت ظرف ۲۰ روز کاری شاخص کل به میزان ۲/ ۳۸ درصد فیبوناچی از ریزش را ریکاور کرد. یعنی از ۱.۲۰۰ میلیون واحد تا ۱.۵۳۵ میلیون واحد و اندیکاتور شاخص قدرت نسبی، از ۲۲ واحد به ۷۰ واحد رسید و نتوانست وارد محدوده هیجان خرید شود. همچنین ضعف تقاضا موجب ایجاد واگرایی منفی مخفی بین قیمت و اندیکاتور شد.

به این معنا که اندیکاتور شاخص قدرت نسبی،‌ از سقف مینور خود در ۵۰ واحد فراتر رفت ولی مقدار شاخص نتوانست به سقف مینور خود در ۱.۶۰۰ میلیون واحد برسد. اما در شاخص هم‌وزن شرایط بسیار بهتر بود. اول اینکه در بازه ۲۰ روزه برگشت اولیه بازار توانست بیش از ۵۰ درصد فیبوناچی از ریزش اخیر را جبران کند یعنی از ۳۶۵ هزار تا ۴۵۹ هزار واحد.

و دیگر آنکه شاخص قدرت نسبی با شتاب بسیار خوبی حرکت کرد و از ۲۰ واحد به ۸۸ واحد رسید.  برتری شاخص کل هم‌وزن در اصلاح یکی دو هفته‌ای اخیر نیز مشهود است. زیرا شاخص هم‌وزن تنها تا اولین تراز فیبوناچی خود یعنی ۶/ ۲۳ درصد اصلاح کرد اما شاخص کل باز هم یک گام عقب‌تر و با وجود رشد کمتر اصلاح بیشتری را تجربه کرد و تا تراز ۲/ ۳۸ از صعود اخیر را عقب نشست و این عقب‌ماندگی همچنان ادامه دارد.

زیرا شاخص هموزن از سقف مینور خود عبور کرده و در حال حرکت به سمت سقف ماژور قبل از ریزش بزرگ در ۵۳۷ هزار واحد است اما شاخص کل در حال دست و پا زدن در کارکشن اصلاحی از صعود اخیر است.

جمع‌بندی آنکه شاخص هم‌وزن زودتر و راحت‌تر سقف قبل از ریزش را پس خواهد گرفت و متاسفانه این به دلیل ارزندگی بیشتر سهم‌های کوچک و متوسط نیست بلکه به‌دلیل عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها در سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز است که هر صف خریدی را در هر قیمتی عرضه می‌کنند لذا پول‌های حقیقی‌ها به سمت سهام کوچک‌تری می‌رود که فاقد عرضه حقوقی و حتی برعکس واجد حمایت سهامداران عمده هستند و این اتفاق عاقبت خوشی ندارد.

تحلیل تکنیکال | شاخص 1.6 میلیون واحد میشود؟17
تحلیل تکنیکال | حمایتها و مقاومتها

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 292 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.