مکس بورس تحلیل جامع و بنیادی لوتوس - مکس بورس

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

در این مطلب پرشین بورس به تحلیل بنیادی لوتوس میپردازیم.با ما همراه باشید

در ابتدا تاکید میکنیم چنانچه زمان کافی برای مطالعه  این مطلب را ندارید میتوانید به انتهای متن و خلاصه تحلیل مندرج در جدول مراجعه فرمایید.

شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان (سهامی خاص) با نماد لوتوس  به عنوان ششمین نهاد در صنعت بانکداری سرمایه گذاری ایران ، در ۲۱ آبان ۱۳۹۰ با شماره ۴۱۷۵۹۳ در اداره ثبت شرکتها ومؤسسات غیرتجاری تهران و با سرمایه اسمی ۱،۱۰۰ میلیارد ریال به ثبت رسید.

شرکت در ۲۷اسفند ۱۳۹۰ با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت خود را آغاز نمود. این شرکت در سال ۱۳۹۴ به عنوان برترین شرکت در حوزه سبدگردانی توسط سازمان بورس و اوراق بهادارانتخاب گردیده و همچنین در سال ۱۳۹۵ نیز به عنوان برترین تأمین سرمایه در فعالیت اصلی انتخاب شد و در سال ۱۳۹۶ به عنوان شرکت برتر از لحاظ رشد سریع توسط سازمان مدیریت صنعتی مورد تقدیر قرار گرفت. از جمله افتخارات این شرکت میتوان به راه اندازی

اولین صندوق با درآمد ثابت قابل معامله در بورس(صندوق اعتمادآفرین پارسیان)،

اولین صندوقجسورانه(صندوق جسورانه رویش لوتوس)،

اولین صندوق کالایی بازار سرمایه(صندوقسرمایه گذاری پشتوانه طای لوتوس)

، دومین صندوق بازارگردانی بازار سرمایه (صندوق امیدلوتوس پارسیان) و

بزرگترین صندوق نیکوکاری در بازار سرمایه(صندوق نیکوکاری لوتوس رویان)اشاره کرد

همچنین این شرکت در طول دوره فعالیت خود موفق شده است متنوع ترین ابزارهای سرمایه گذاری را در اختیار مشتریان بانک پارسیان قرار دهد.

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

سهامداران عمده لوتوس

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

حوزه تأمین مالی به عنوان یکی از فعالیت های استراتژیک شرکت است که به واسطه آن،تعهدات مهمی از جمله پذیر ه نویسی و بازارگردانی را قبول میکند. با توجه به ماهیت تأمین مالی بلندمدت ابزارهای بازار سرمایه، این فرصت برای شرکتهای تأمین سرمایه ایجاد میشود که حجم تقاضای بالای تأمین مالی را پیش روی خود داشته باشند اما از طرفی این فرصت می تواندبرای شرکت تأمین سرمایه ایجاد چالش نماید زیرا از یک سو تعهدات بلندمدتی را در حوزه اوراق قبول میکند و از سوی دیگر سایر ریسک های مهم مانند ریسک نرخ بهره و ریسک نقدینگی را با قبولی سمت بازارگردانی اوراق میپذیرد. از سوی دیگر به واسطه فرآیند های نظارتی پیچیده
و زمان بر نهادهای نظارتی بر فرآیند انتشار اوراق به نظر میرسد این فرآیند نیازمند زمانی زیاد به فراخور جنس فرآیندهای مربوطه است. طی سال مالی منتهی به ۳۰/ ۱۰ / ۱۳۹۶ شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان موفق به اجرای کامل ۸ پروژه در حوزه خدمات تعهد پذیر ه نویسی و ۳پروژه در حوزه خدمات مشاوره عرضه شده است.

جزئیات خدمات مشاور عرضه ارائه شده توسط شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان به شرکت هاجهت تأمین مالی به شرح جدول زیر میباشد.

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

مهمترین اقدامات صورت گرفته توسط واحد خدمات مالی در سال مالی مورد گزارش در جدول زیر به صورت خلاصه نمایش داده شده است:

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

مطابق دستورالعمل سازمان بورس و اوراق بهادار، یکی از ارکان انتشار اوراق با درآمد ثابت و همچنین صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله( ETF ) در بازار بورس و فرابورس، رکن بازارگردان است. حضور بازارگردان با هدف روان شدن معامات و کاهش ریسک نقدشوندگی برای سرمایه گذاران در ابزارهای مذکور است.
شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در سال مالی مورد گزارش بازارگردانی دو صندوق سرمایه گذاری اعتمادآفرین پارسیان و صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت کمند و اوراق بدهی متنوع را عهده دار بوده است. حجم اوراق تحت بازارگردانی شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در سال ۱۳۹۶ برابر ۱۵,۲۵۰ میلیارد ریال بوده که به شرح جدول زیر است:

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

طی سال مالی منتهی به ۳۰ / ۱۰ / ۱۳۹۶ شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان موفق به پذیرش سمت بازارگردان برای ۷,۷۵۰ میلیارد ریال اوراق تأمین مالی جدید شده است. لوتوس پارسیان در سال مالی مورد گزارش رتبه دوم پذیرش سمت بازارگردان را در میان شرکتهای تأمین سرمایه را کسب کرده است.

شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، علاوه بر اینکه در زمینه بازارگردانی اوراق فعالیت می نماید،بازارگردانی صندوق با درآمد ثابت اعتماد آفرین پارسیان و همچنین صندوق با درآمد ثابت کمند را عهده دار بوده است.در سال مالی قبل حجم کل عملیات بازارگردانی صورت گرفته روی صندو قهای مذکوربالغ بر ۱۲،۵۵۵ میلیارد ریال بوده است که ۵,۶۶۷ میلیارد ریال مربوط به عملیات خرید و ۶٫۸۸۸میلیارد ریال مربوط به عملیات فروش بوده است.

شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان از لحاظ حجم اوراق تحت بازارگردانی براساس مانده اوراق تأمین مالی در پایان سال مالی ( ۳۰ / ۱۰ / ۱۳۹۶)، رتبه چهارم را
در میان شرکتهای تأمین سرمایه به دست آورده است. لازم به ذکر است که سهم بازار لوتوس پارسیان از اوراق دارای بازارگردان در پایان سالی معادل ۱۱ درصد بوده
است.

صندوقهای سرمایه گذاری با درآمد ثابت

جایگاه بسیار مهمی در کسب وکار شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان دارد. این نوع صندو قهای سرمایه گذاری که با هدف جمع آوری منابع از سرمایه گذاران سراسر کشور و سرمایه گذاری این منابع در سپرده های بانکی و اوراق با درآمدثابت تشکیل شده است، توانسته اند نقش خود را در جهت کاهش ریسک نقدینگی و نرخ بهره شرکت ایفا کنند، زیرا این صندو قها با ایجاد پشتوانه مالی قوی برای شرکت در جهت قبولی تعهدات پذیره نویسی و بازارگردانی اوراق با درآمد ثابت، در سال های اخیر شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان را به عنوان یک شرکت معتبر و خوش نام در حوزه انجام تعهدات برجسته نموده است. از لحاظ عملکردی نیز این صندوقها در سال اخیر رشد قابل توجهی داشته اند. صندوق اعتمادآفرین پارسیان به عنوان اولین صندوق بزرگ قابل معامله در بورس شناخته شده که بافاصله بسیار زیادی نسبت به رقبا در صدر قرار دارد. صندوق لوتوس پارسیان نیز از لحاظ خالص ارزش دارایی ها به عنوان سومین صندوق بزرگ بازار سرمایه فعالیت میکند و توانسته است درپایان سال مالی ۹۶ بیش از ۲۳۰ هزار سرمایه گذار حقیقی را به خود جلب نماید.

صندوق سرمایه گذاری لوتوس پارسیان

از جمله صندوقهای با درآمد ثابت و با پیش بینی سود ۱۹ درصد سالانه روزشمار همراه با تقسیم سود ماهانه است که تحت نظارت سازمان بورس به ثبت رسیده است و بانک پارسیان ضمانت نقدشوندگی آن را بر عهده دارد.

صندوق سرمایه گذاری پیروزان

از نوع با درآمد ثابت و با پیشبینی سود ۱۷ درصد است. پرداخت سود در صندوق پیروزان هر سه ماه و پایان هر فصل صورت میگیرد. مدیریت صندوق پیروزان از تاریخ ۱۶/ ۰۷ / ۱۳۹۳ به شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان منتقل گردیده است و این شرکت ضمانت نقدشوندگی این صندوق را نیز بر عهده دارد. ارزش داراییهای تحت مدیریت این صندوق طی سال مالی ۱۳۹۶ برابر  ۹۲ درصد رشد را تجربه کرده است و به ۹,۶۹۵میلیارد ریال رسیده است. همچنین در سال مالی مورد گزارش تعداد سرمایه گذاران در صندوق پیروزان با رشد ۷۷۹ درصدی به ۷,۹۳۲ سرمایه گذار (شامل ۷,۹۱۶ شخص حقیقی و ۱۶ شخص حقوقی) رسیده است.

صندوق سرمایه گذاری اعتماد آفرین پارسیان

با مدیریت شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان به عنوان بزرگترین صندوق ETF بازار سرمایه ایران بوده است که مطابق امیدنامه باید ۱۰۰ % ازدارایی های صندوق را به سرمایه گذاری در اوراق مشارکت، گواهی سپرده بانکی و اوراق بهادار بادرآمد ثابت اختصاص دهد. صندوق مذکور بدون تقسیم سود بوده و سود حاصل از سرمایه گذاری در آن از طریق رشد قیمت هر واحد ( NAV ) به دست م یآید و با توجه به سرمایه گذاری مجدد سودهای به دست آمده، امکان سودآوری بیشتر از این طریق فراهم میگردد.

صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری لوتوس رویان

در ۱۴ د یماه ۱۳۹۵ به بازار معرفی شده است.این صندوق با همکاری تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، پژوهشگاه رویان و مؤسسه خیریه پژوهش سامت رویان و با هدف تخصیص وجوه گردآوری شده از نیکوکاران برای انجام طرح ها و پروژه های پژوهشگاه رویان تأسیس شده است و از نوع صندوق های با درآمد ثابت وبا پیش بینی سود ۱۷ درصد و با پرداخت سود فصلی است که در شعب بانک پارسیان در سراسرکشور پذیر ه نویسی شد.شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان مدیر این صندوق و پژوهشگاه رویان مدیر اجرای صندوق هستند. ساختار صندوق به گونه ای طراحی شده است که از مصرف منافع صندوق در امورنیکوکاری، اطمینان زیادی حاصل شود چرا که ارکان نظارتی نظیر متولی و حسابرس صندوق براین امر نظارت دارند و گزارش نحوه صرف منافع اختصاصی در امور نیکوکارانه توسط مدیر اجرا تهیه میشود و مورد رسیدگی ارکان نظارتی قرار می گیرد و به اطاع عموم نیز می رسد.فعالیت این صندوق در راستای تأمین بخشی از منابع مالی لازم برای کمک به امور پژوهش وتهیه و تولید داروهای مربوط به درمان بیماریهای صعب العاج است که پروژه های تحقیقاتی آن در پژوهشگاه رویان در حال انجام است. در این نوع صندوق سعی بر این است تا اصل سرمایه صندوق حفظ و منافع حاصل از آن صرف امور نیکوکارانه شود. در سال مالی مورد نظرصندوق نیکوکاری لوتوس رویان بیش از ۸٫۱۴ میلیارد ریال به پژوهشگاه رویان کمک مالی تخصیص داده است.خالص ارزش داراییهای رشد قابل توجهیداشته و بیش از ۶۰۰ درصد افزایش یافته است.

صندوق اعتماد آفرین پارسیان

بیشترین حجم معامات روزانه در میان صندو قهای سرمایه گذاری قابل معامله را دارا می باشد و بازارگردان آن شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان میباشد که بازارگردانی فعالی بر روی صندوق انجام می دهد.خالص ارزش داراییهای تحت مدیریت صندوق اعتماد آفرین پارسیان در پایان دی ماه ۱۳۹۶بالغ بر ۸,۷۷۵ میلیارد ریال بوده است که با رشد ۷۰ درصدی در سال مالی قبل همراه بوده است.

صندوق های سهام و مختلط:

صندوق های سرمایه گذاری در سهام و مختلط با هدف جذب منابع سرمایه گذاران نسبتاً ریسک پذیر طراحی و تأسیس شده اند. صندو قهای سرمایه گذاری درسهام بخش عمده ای از منابع تحت مدیریت خود را صرف خرید سهام شرکتها مینمایند. بنابراین طبیعتاً ریسک سرمایه گذاری در این صندو قها در مقایسه باصندوقهای با درآمد ثابت بیشتر است و از طرف دیگر انتظار کسب بازدهی بیشترهم وجود دارد. کارشناسان صندو قها افراد حرفه ای و متخصص بوده و تلاش مینمایند تا بازدهی مناسبی برای سرمایه گذاران کسب نمایند.

صندوق سرمایه گذاری زرین پارسیان

از جمله صندوقهای سرمایه گذاری در سهام است و با توجه به ماهیت این صندوق که از صندوق سرمایه گذاری در سهام است و ریسکهای سرمایه گذاری خاص خود را دارد، پرداخت سود در این صندوق تضمین نخواهد شد. این در حالی است که ۲۰ % ارزش مبنای هر واحد )در صورتکسب( در پایان هر سال مالی )پایان بهمن ماه هر سال)، پرداخت خواهد شد.صندوق سرمایه گذاری زرین پارسیان طی سال مالی منتهی به ۳۰ / ۱۰ / ۱۳۹۶ با رشدبیش از ۱۲۱ درصدی در مجموع ارزش داراییها به صندوقی ۱۵۰٫۶ میلیارد ریالی تبدیل شده است. این صندوق همچنین موفق به کسب بازده ۲۲٫۶ درصدی درسال مالی مورد گزارش شده است. وضعیت سبد دارایی های این صندوق در پایاندوره شامل ۶۵ درصد سهام و حق تقدم، ۱۸ درصد اوراق تأمین مالی و در حدود ۱۷درصد در قالب سپرده بانکی بوده است. تعداد سرمایه گذاران این صندوق طی سال مالی مورد گزارش از ۲۷ سرمایه گذار (شامل ۲۳ شخص حقیقی و ۴ شخصحقوقی) به ۱۸۰ سرمایه گذار (شامل ۱۷۲ شخص حقیقی و ۸ شخص حقوقی)رسیده است که به معنی رشد ۵۶۶ درصدی تعداد سرمایه گذاران صندوق زرینپارسیان است.

صندوق سرمای هگذاری ثروت آفرین پارسیان

از جمله صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله و از نوع مختلط بوده است. هدف از تشکیل صندوق، جمع آوری سرمایه از سرمایه گذاران و تشکیل سبدی از دارایی ها و مدیریت آن است. با توجه به پذیرش ریسک مورد قبول، تلاش می شود بیشترین بازدهی ممکن نصیبسرمایه گذاران شود. این صندوق در اواسط شهریور ماه ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغازنموده است و نماد صندوق در دی ماه ۹۴ بازگشایی شد.خالص ارزش داراییهای تحت مدیریت این صندوق طی سال مالی قبل  در حدود ۲۹درصد افزایش یافته است.

صندوق های بازار گردانی

جهت بازارگردانی مجموعه ای از سهام شرکتها تأسیس میشوند. شرکت هایی که اقدام به راه اندازی صندوق های بازارگردانی می کنند ازنقدشوندگی خوبی برخوردار خواهند شد و با ورود صندوق های بازار گردانی روندقیمتی و معاملاتی سهم بهبود محسوسی خواهند داشت.

صندوق سرمایه گذاری اختصاصی امید لوتوس پارسیان

صندوقی جهت بازارگردانی مجموعه ای از سهام شرکتهای گروه مالی پارسیان تأسیس شده است. این صندوق از لحاظ عمر صندوق دومین صندوق فعال در زمینه بازارگردانی سهامم یباشد. مدیریت صندوق با شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان بوده وبازارگردانی سهام بانک پارسیان، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان و بیمه پارسیان را بر عهده دارد.مجموع حجم خرید در این صندوق بیش ازفروش بوده است.

سبد گردانی لوتوس

در حوزه سبدگردانی در سال مالی قبل ، شرکت موفق به انعقاد ۵ قرارداد سبدگردانی با مشتریان حقوقی شده و ارزش داراییهای تحت مدیریت واحد سبدگردانی لوتوس پارسیان در پایان سال مالی منتهی به ۳۰ / ۱۰ / ۱۳۹۶ بالغ بر ۱،۱۶۲ میلیارد ریال بوده است. نمودار زیر به بررسی ارزش سبدهای تحت مدیریت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در سه سال گذشته می پردازد.حجم دارایی تحت مدیریت شرکت در قالب سبدهای سرمایه گذاری طی سال های گذشته در حال افزایش بوده است.

ارزش کل سبدهای تحت مدیریت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

ارزش گذاری

ارزشگذاری داراییهای مالی به عنوان یکی از خدمات کاملا تخصصی شرکت های تأمین سرمایه است که برای انجام معامات بلوکی، این داراییها مورد ارزشگذاری متخصصین مالی قرار م یگیرند. شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان با دارا بودن کارشناسان متخصص و خبره در این زمینه، طی دوره مالی گذشته با برقراری ارتباط مؤثر باشرکتها و نهادهای حقوقی اقدام به دریافت سفارشات ارزشگذاری و ارائه خدمات مرتبط نموده است و گزارشات زیر در حوزه ارزشگذاری به مشتریان ارائه شده است.

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

رویکردهای شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در تأمین مالی مبتنی بر مالکیت سهام

سه حوزه تعهد پذیره نویسی افزایش سرمایه، تعهدعرضه اولیه و بازارگردانی سهام شرکت های جدیدالورود و سرمایه گذاری خصوصی می باشد.شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان از بدو تأسیس در حوزه تعهد افزایش سرمایه شرکت های مختلف فعال بوده است.

با توجه به تغییر رویکرد نهادهای ناظر بازار سرمایه برای استفاده از توان تخصصی شرکت های تأمین سرمایه در فرآیند عرضه اولیه سهام و لزوم وجود متعهد خرید سهم عرضه شده در روزاول و تعریف نقش بازارگردان برای سهام عرضه شده، پنجره جدیدی در خطوط خدمات مالی و تأمین مالی مبتنی بر مالکیت سهام برای تأمین سرمایه لوتوس پارسیان ایجاد شده است. .نکته مهم دیگر در رابطه با رویکرد تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در فرآیند عرضه اولیه سهام شرکتهای مختلف اتخاذ نقش فعال و شناسایی شرکتهای مستعد حضور در بازار سرمایه وآماده سازی آن ها برای عمومی شدن است.

صندوق پشتوانه طلای لوتوس

اولین صندوق سرمایه گذاری کالایی در ایران است که در بهار ۹۶ موفق به اخذ تمامی مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار شد. دارایی پایه این صندوق سکه طلاست. این صندوق فرصت خوبی برای سرمایه گذاران این حوزه به وجود میآورد تا بتوانند با توجه به استراتژیهای مختلف به کار گرفته شده در مدیریت صندوق بازده بیشتری نسبت به نگهداری طلای فیزیکی در بازار سنتی کسب نمایند. از مزایای دیگر این صندوق دسترسی آسان از طریق شبکه کارگزاری (سیستم آنلاین معاملاتی) برای خرید و فروش واحدهاست.

درآمدها

شرکت طی سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ در حوزه های تعهد پذیره نویسی، بازارگردانی،مشاوره، سبدگردانی، مدیریت و ضمانت صندوقهای سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در اوراق بهادار، صندو قهای سرمایه گذاری و سپرده بانکی به شرح زیر کسب درآمد نموده است:

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

سرمایه گذاریها

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

بر اساس دستورالعمل محاسبه کفایت سرمایه، آخرین وضعیت نسبت های بدون تعدیل و نسبت های تعدیل شده در پایان سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ به میزان ۶٫۳۸ واحد است.نصابهای قابل قبول برای نسبت جاری تعدیل شده و نسبت بدهی و تعهدات تعدیل شده برای نهادهای مالی به ترتیب حداقل معادل یک و حداکثر معادل یک میباشد.

عملکرد ۱۳۹۶

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

اهم نکات مالی سال ۱۳۹۶

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

پیش بینی سال مالی ۱۳۹۷

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

ترازنامه لوتوس

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

معرفی صنعت

صنعت بانکداری سرمایه گذاری که با عنوان تأمین سرمایه شناخته شده است، در سال ۱۳۸۶ برای نخستین بار درایران با هدف ایجاد تحولات بنیادی در حوزه تأمین مالی و خدمات مالی آغاز به کار کرد. در نخستین روزهای سال۱۳۸۷ دو تأمین سرمایه موفق به کسب مجوز فعالیت شدند. که تاکنون ۹ تأمین سرمایه در ایران در حال مشغول فعالیت هستند. در پایان سال ۱۳۹۵ نسبت سود خالص به حقوق صاحبان سهام صنعت تأمین سرمایه معادل ۳۱ درصدبوده در حالی که نسبت سود خالص به مجموع دارایی های صنعت ۲۲ درصد بوده است.

جدول زیر وضعیت مقایسه ای صورت سود و زیان شرکت های تأمین سرمایه را نشان می دهد.

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

 

 

شرکت های تأمین سرمایه فعالیتهای متنوع و متعددی را انجام می دهند اما در عین حال معمولاً دارای چند فعالیت استراتژیک هستند که مزیت رقابتی آن ها محسوب می گردد و بر روی آن تمرکز می کنند. به طور كلی درآمدهای عمده این شرکتها عبارتند از:
۱٫ درآمد تعهد پذیره نویسی
۲. درآمدهای مربوط به خدمات بازارگردانی اوراق بهادار
۳. درآمدهای مربوط به سرمایه گذاری در اوراق بهادار و سپرده بانکی
با توجه به روند چرخش نسبی تأمین مالی شرکتها و صنایع به سمت بازار سرمایه و به تبع آن توسعه حوزه کسب و کار شرکت های تأمین سرمایه، انتظار بر این است که شرکت های تأمین سرمایه فعال و شرکتهای تأمین سرمایه جدیدی که پا به این عرصه میگذارند به تدریج سهم خدمات خود در کسب سود و ایجاد ارزش برای سهامدارانشان را ارتقا دهند. درهمین راستا بررسی ترکیب درآمدهای شرکت های تأمین سرمایه فعال مؤید آن است که سهم درآمدی فعالیت های فرعی این شرکت ها روند رو به کاهش دارد و این شرکت ها با شناسایی وفعال شدن در حوزه های اصلی فعالیتیشان، در چارچوب در نظر گرفته شده برای این نهادها در بازار سرمایه قرار می گیرند. تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی اوراق بهادار به عنوان مهمترین فعالیتهای شرکتهای تأمین سرمایه و به عنوان فعالیتهای منحصر به فرد در بین نهادهای مالی محسوب می گردد. جدول زیر وضعیت درآمدهای اصلی شرکت های تأمین سرمایه درسنوات اخیر را نشان می دهد.

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

همانطور که قابل ملاحظه است، سهم درآمد حاصل از فعالیت بازارگردانی طی سال های اخیررشد مطلوبی داشته که عمدتا ناشی از بلندمدت بودن قراردادهای بازارگردانی می باشد، در حالیکه سهم درآمد حاصل از تعهد پذیر ه نویسی روند نزولی را طی کرده است.علاوه بر درآمدهای ناشی از تعهد پذیر ه نویسی و بازارگردانی اوراق بهادار، درآمد ناشی ازسرمایه گذاری در سپرده بانکی و انواع اوراق بهادار سهم قابل توجهی از درآمد شرکتهای تأمین سرمایه را به خود اختصاص داده است.

با وجود اینکه سهم درآمدهای ناشی از سرمایه گذاری در اوراق بهادار و سپرده بانکی رو به کاهش است اما همچنان بخش عمدهای از درآمد شرکت های
تأمین سرمایه را به خود اختصاص داده است، که به دلیل ماهیت این صنعت است، چرا که برای ایفای تعهدات خود عموما ناچارند که منابعشان را در قالب سرمایه گذاریهای کوتاه مدت که از نقدشوندگی بالایی برخوردارند، نگهداری نمایند. 

ترازنامه صنعت بانکداری سرمایه گذاری نشان م یدهد که جمع دارایی های صنعت تأمین سرمایه در سال ۱۳۹۵ معادل ۵۲,۹۷۷ میلیارد ریال بوده است که از این مبلغ ۹۴ درصد درقالب دارایی های جاری و ۶ درصد به صورت دارایی غیر جاری بوده است. جدول زیر وضعیت مقایسه ای صورت سود و زیان این شرکت ها را نشان می دهد.

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

با توجه به گزارشات منتشره توسط سازمان بورس و اوراق بهادار و ۹ شرکت تأمین سرمایه تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۱۳۹۵ ، در این بخش جایگاه شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در صنعت بانکداری سرمایه گذاری تبیین می گردد. برخی از کلیدیترین نسبت های مالی در تحلیل وضعیت شرکت در مقایسه باشرکت های تأمین سرمایه در این بخش ارائه شده است.

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

 

همچنین برخی نسبتهای مقایسه ای مربوط به وضعیت شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در فضای رقابتی صنعت بانکداری سرمای هگذاری (تأمین سرمایه)
در جدول زیر مورد بررسی قرار گرفته است:

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

تأمین سرمایه لوتوس پارسیان با دارا بودن ۱۱٫۱ درصد از جمع دارایی های صنعت و ۱۲٫۳۸ درصد از سرمایه صنعت تأمین سرمایه، موفق به دستیابی به ۱۰٫۸۵ درصد
از درآمد و ۱۰٫۴۹ درصد از سود خالص صنعت بانکداری سرمایه گذاری شده است.

جایگاه تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در تعهد پذیره نویسی انجام شده در صنعت

در سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان موفق به کسب رتبه سوم پذیره نویسی اوراق تأمین مالی منتشره دارای متعهد
پذیره نویس شده است. همچنین شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در سال مالی مورد بررسی موفق به قبول سمت متعهد پذیره نویسی برای ۷،۹۹۰ میلیارد
ریال اوراق پذیرش شده در بازار سرمایه شده است. جدول زیر تنوع پذیرش سمت متعهد پذیره نویسی اوراق تأمین مالی منتشره در بازار سرمایه را بر اساس
طبقه بندی اوراق نمایش می دهد.

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

 

همچنین با توجه به اینکه در سالهای گذشته انتشار اوراق به شکل مشارکت در پذیره نویسی به صورتی که اوراق، متعهد پذیره نویسی رسمی ندارد رواج
یافته است، نمودار زیر وضعیت شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در تعهدپذیره نویسی اوراق منتشره با احتساب مشارکت در پذیر ه نویسی تعهدی و غیر
تعهدی اوراق تأمین مالی نمایش داده شده است.

حجم تعهد پذیره نویسی شرکتهای تامین سرمایه در سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۱۰/۳۰

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

مقایسه عملکرد سال های گذشته شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در خصوص حجم تعهد پذیره نویسی اوراق بدهی و اوراق بهادار سرمایهای به شرح زیر است.

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

تعهد پذیره نویسی توسط تامین سرمایه لوتوس پارسیان

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

 

همانطور که در نمودار فوق نمایش داده شده است شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان درمقایسه با حجم تعهد پذیره نویسی صورت گرفته سال های گذشته، در سال مالی منتهی به۱۳۹۶/۱۰/۳۰ بیشترین حجم تعهد پذیره نویسی اوراق بدهی و سرمایه ای را نسبت به سال های گذشته داشته است.

شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در سال مالی مذکور جایگاه دوم خود در بخش مدیریت صندو قهای سرمایه گذاری از لحاظ حجم داراییهای تحت مدیریت را در بین شرکت های تأمین سرمایه تثبیت کرده است و در مجموع، با افزایش در حجم دارایی تحت مدیریت در قالب صندوق های سرمایه گذاری مواجه شده است. تثبیت جایگاه و افزایش محدود حجم دارایی تحت مدیریت لوتوس پارسیان در قالب صندوقهای سرمایه گذاری در حالی رخ داده است که ضمن افزایش تعداد صندوقهای سرمایه گذاری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار ورسیدن تعداد صندو قهای سرمایه گذاری به ۲۰۵ صندوق، ارزش کل صنعت صندو قهای سرمایه گذاری با افزایش ۲۵ درصدی مواجه شده است به نحوی که ارزش کل صنعت صندوق های سرمایه گذاری از ۱,۲۷۲ هزار میلیارد ریال در پایان دی ماه سال ۱۳۹۵ به بیش از
۱,۵۹۶ هزار میلیارد ریال در پایان دیماه ۱۳۹۶ رسیده است. نمودار زیر جایگاه لوتوس پارسیان در مدیریت صندوق های سرمایه گذاری در میان شرکتهای تأمین سرمایه را نمایش می دهد.

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

لوتوس پارسیان با اداره ۹صندوق سرمایه گذاری بیش از ۱۰ درصد از داراییهای کل صنعت صندوقهای سرمایه گذاری راتحت مدیریت خود دارد.

در مجموع و در میان کلیه نهادهای مالی فعال در راهبری صندوق های سرمایه گذاری، شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان با کسب سهم بازار ۱۰ درصدی از کل صنعت صندو قهای سرمایه گذاری، جایگاه سوم را از میان ۸۲ نهاد مالی کسب کرده است.

مدیریت ریسک

به طور کلی تغییرات غیرمنتظره در نرخ بهره، نهادهای مالی را با ریسک نرخ بهره مواجه می سازد. این ریسک برای نهادهای مالی از قبیل بانک و تأمین سرمایه، به دلیل تفاوت در سررسید دارایی و بدهی یا تحت تأثیر دارایی ها و بدهی هایی با نرخ شناور ایجاد میگردد. به منظور مواجهه نهادهای مالی با ریسک نرخ بهره، همواره این نهادها در تلاشند سررسید داراییها و بدهی های خود را با هم تطبیق دهند.تغییرات نرخ بهره بر درآمدها و هزینه های تأمین سرمایه اثر شگرفی دارد؛ زیرا بسیاری از فعالیت های تأمین سرمایه ها اعم از درآمد بازارگردانی، تعهد پذیره نویسی و غیره و همینطور هزینه های فروش اوراق به سرمایه گذاران، به نرخ بهره حساس بوده و در نتیجه در اثر ایجاد تغییرات کوچک در نرخ بهره، درآمد و هزینه های این نهادهای مالی به شدت تحت تأثیر قرار می گیرند.وجود عدم اطمینان در مورد نوسانات آتی نرخ بهره در کشور منجر به ایجاد تنوع انتظارات نهادهای مالی نسبت به وضعیت آتی نرخ بهره شده است. بنابراین تعیین نرخ خدمات خارج از ترازنامه نظیر کارمزدبازارگردانی، تعهد پذیره نویسی و غیره یکی از چالش هایی است که تأمین سرمایه ها با آن روبرو می باشند.تعیین این نرخ ها در صورت کاهش نرخ بهره، به طور متناسب کاهش میابد اما این میزان کاهش اسمی بوده و در حقیقت این شرایط بازار و اقدام رقبا است که تعیین می کند که این نرخ ها چگونه تغییر یابند.
پس در واقع نرخ رقابتی تعیین میگردد که وضعیت این نرخ ها همراه با تثبیت نرخهای بهره و بهبود شرایط انتظاری نهادهای مالی و سرمایه گذاری به تثبیت خواهد رسید.ریسک نقدینگی نیز ناشی از عدم وجود بازار مناسب برای فروش به موقع سرمایه گذاریهای یک شرکت به قیمت منصفانه است. این ریسک دو منبع خاص دارد: اول ریسک ناشی از تعهدات مبنی بر درخواست بستانکاران بر تسویه هر چه سریعتر وجوه خود از نهاد و دوم ریسک ناشی از تعهدات خارج از ترازنامه تأمین
سرمایه. به دلیل ماهیت فعالیت شرک تأمین سرمایه، ریسک مذکور محسوس بوده به نحوی که این ریسک ممکن است ناشی از ابطال غیرمنتظره واحدهای صندوقهای سرمایه گذاری، درخواست فروش اوراق بهادار توسط مشتریان و یا تسویه وجوه دارندگان سبد باشد.بین ریسک نرخ بهره و نقدینگی نیز تعامل قابل ملاحظه ای وجود دارد به طوری که، تغییرات مکرر و غیرقابل پیش بینی نرخ بهره، عدم ثبات قیمت های ارز و نبود سیاست های پایدار پولی و ارزی در کشور و هم چنین رقابت بانکها و موسسات مالی در نرخ ارائه خدمات ممکن است مشکلات نقدینگی را به همراه داشته باشد.در این صورت با تحلیل سناریو نرخ های بهره در کشور، بررسی و پیش بینی دائمی شکاف جریانات نقدی و همینطور بررسی نسبت جاری و نسبت بدهی (از نظر کفایت سرمایه) می توان با تعیین حد مجاز پذیرش
تعهدات بدهی و سرمایه ای میزان این تعهدات را با میزان دارایی های تحت مدیریت تطبیق داده و این ریسک را تا حد زیادی پوشش داد. از نظر ریسک نقدینگی ناشی از ابطال غیرمنتظره واحدهای صندوق یابرگشت اوراق و تسویه وجوه سبد نیز می توان با تحلیل تغییرات نرخ بهره و پیش بینی میزان خروج سرمایه
گذاران از ابزارها این ریسک را تا حدود زیادی خنثی نمود.یکی از مهمترین اتفاقات در حوزه ریسک نرخ بهره در سال مالی مورد نظر از طریق انتشار اسناد خزانه اسلامی بانکی رخ داد. اوراق اسناد خزانه اسامی برای اولین بار در سال ۱۳۹۴ با تضمین دولت جمهوری اسامی ایران با سررسیدهای کمتر از یک سال منتشر و برای تسویه بخشی از مطالبات پیمانکاران استفاده شد. تحت تأثیر قرار گرفتن ارزش معامات بازار سرمایه و سهام شرک تها از نرخهای مورد معامله این اوراق و نیاز مبرمپیمانکاران به نقدینگی موجب گردید اسناد بعدی به صورت خارج از بورس و درون شبکه بانکی تحت عنوان“اسناد خزانه اسلامی بانکی” سخاب منتشر و مورد داد و ستد قرار گیرد. اوراق سخاب از روز ۲۴ تیر ماه سال۱۳۹۶ در شعب منتخب بانک ملی مورد معامله قرار گرفت. از طرفی دیگر ممانعت از پذیرش سخاب در بورس
و نرخ بازدهی بالاتر آن نسبت به ابزارهای جایگزین، موجب انتقال بخشی از نقدینگی از بازار سرمایه به سمت بازار پول و بین بانکی شد.

در شهریور ۱۳۹۶ با خروج سرمایه گذاران از صندوق شرکت  مواجه بوده است زیرا این سرمایه گذاران به باز کردن سپرده یکساله با نرخ ۲۰ درصد رو آورده و به کاهش
نرخ سود بانکی واکنش نشان دادند. اما پس از اینکه بانکها موظف شدند تا نرخ بهره سالانه۱۵ درصدی را اعمال نمایند، صندو قهای درآمد ثابت در شرکت با اقبال مواجه گردید به نحوی که سقف دو صندوق سرمایه گذاری لوتوس پارسیان و پیروزان که به ترتیب بازدهی ۲۰ و ۱۸درصد داشتند، بسته شد و صندوق نیکوکاری لوتوس رویان با نرخ ۱۷ درصد بازدهی، افزایش حجم قابل ملاحظه ای را تجربه نمود.

پس از افزایش نرخ دلار از دی ماه سال جاری، شاهد این مسئله هستیم که بخشی از سرمایه گذاران از صندوق سرمایه گذاری لوتوس پارسیان خارج و احتمالاً جذب بازارهای جایگزین از قبیل بازار ارز شده اند

ریسک اعتباری تأمین سرمایه ها از طریق افزایش احتمال نکول تعهدات ناشران اوراق و وخیم شدن اوضاع اعتباری آنان، رخ میدهد. در این حالت علاوه بر تخریب اعتبار و وجهه ناشران اوراق در دید مشتریان و از دست دادن اعتبار خود، به منظور ادامه حیات خود مجبور به پرداخت بهره و فروش اوراق با نر خهای بالاتر و همینطور پذیرش هزینه های بیشتری برای وی می گردد.تجربه دیرکرد در پرداخت سود اوراق مشارکت شهرداریهای قم، مشهد، کرج و شیراز، نشانم میدهد که ریسک نکول خیلی دور از انتظار نیست. از اینرو در صورت سرمایه گذاری در اوراق بهادار درآمد ثابت با ریسک نکول مواجه خواهیم بود.

یکی دیگر از مشکلاتی که تأمین سرمایه لوتوس پارسیان با آن مواجه است، عدم پرداخت سود تقسیمی سهام خریداری شده توسط شرکت است. در واقع شرکت ها از پرداخت سود تقسیمی مقرر شده در مجمع به شرکت پس ازموعد مقرر خودداری نمود ه اند. با توجه به این مسئله در صورت خریداری سهام در شرکت یاابزارهای تحت مدیریت آن، با ریسک عدم پرداخت سود تقسیمی مواجه خواهد بود. در شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان عدم وجود تجربه نکول و یا حتی تأخیر در بازپرداخت وجوه درسطح شرکت و همچنین ابزارهای تحت مدیریت به مشتریان بیانگر کنترل و مدیریت موثرریسک اعتباری در این شرکت می باشد.

همانطور که از نام این فعالیتها پیداست، این نوع از فعالیتها در متن ترازنامه جایی ندارند،اما به عنوان فعالیتهای خارج از ترازنامه سهم مهمی در فعالیتهای بانکها و شرکت های تأمین سرمایه دارند. این فعالیتها اثر خود را به طور مستقیم بر سودآوری شرکت نشان می دهند.این فعالیتها برای نهادی چون تأمین سرمایه،شامل تعهد پذیر ه نویسی، خدمات بازارگردانی،تنخواه بازارگردانی و از این قبیل است. همچنین قراردادها و پیمان های آتی، اختیارات معامله و معاوضات نیز در این حوزه جای میگیرند.یکی از ابعاد ریسکی که این حوزه برای تأمین سرمایه به وجود می آورد، ریسک نرخ بهره درتعیین نرخ خدمات تعهد پذیر ه نویسی، بازارگردانی و تنخواه است. در تعیین این نرخ عوامل متعددی دخیل هستند، نرخ بهره در بازار یکی از عوامل مهم در تعیین نرخ این گونه خدمات است. صنعت تأمین سرمایه همواره باید نرخ خود را با نرخ بازار هماهنگ سازد و از دنباله روی نظام بانکداری تجاری بپرهیزد چرا که دنبال هرویهای افراطی در نظام نرخ گذاری منجر به انتقال مسائل و ریسکهای صنعت بانکداری تجاری به صنعت بانکداری سرمایه گذاری می شود.نوسان نرخ بهره در کشور و عدم وجود سیاست پولی پایدار موجب شده است تا بسیاری ازبنگاه ها در حوزه تأمین مالی دچار تردید شوند. با توجه به اینکه فرآیند تأمین مالی فرآیندی نسبتاً زما نبر است، در صورت افزایش نرخ بهره در مدت زمانی که بنگاه درصدد تأمین مالی است، عملا موجب می شود که اوراق تأمین مالی مورد استقبال قرار نگرفته و فرآیند تأمین مالی دچار ایراد گردد. با این وجود افزایش نرخ بهره افزایش درآمد شرکت از محل کارمزد فعالیت های خارج از ترازنامه میگردد.

به طور کلی میتوان ریسک ها و شدت تأثیر آن ها بر تأمین سرمایه لوتوس پارسیان را به صورت شکل مقابل دسته بندی کرد. ریسک ها در چهار دسته مالی، عملیاتی،کلان و قانونی طبقه بندی شده است. با حرکت به سمت مرکز دایره، شدت و اثرریسک ها بر تأمین سرمایه افزایش مییابد.

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

 خلاصه تحلیل بهمراه اهرم های بنیادی

بر اساس گزارش حسابرسی نشده شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در دوره ۹ ماهه منتهی ۱۳۹۷/۰۷/۳۰ به ازای هر سهم ۲۷۳ ریال سود محقق نموده است.شرکت در سال جاری افزایش سرمایه ۲۵ درصدی را به ثبت رسانده است و با لحاظ سرمایه جدید نسبت به مدت مشابه سال قبل  در سود هر سهم ۸% رشد داشته است ولی سود خالص رشدی ۳۶% درصدی داشته است که عمدتا بدلیل رشد ۵۸% درآمدهای عملیاتی است.لوتوس در دوره ۹ ماهه منتهی به  ۱۳۹۷/۰۷/۳۰ مبلغ ۱٫۳۶۵٫۰۷۷ میلیون ریال سود خالص محقق نموده است.

انتظار میرود نماد لوتوس تا انتهای سال موفق به کسب سود ۳۶۵ الی ۴۱۰ ریالی گردد.

شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در نظر دارد سرمایه خود را از مبلغ ۵٫۰۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۶٫۰۰۰ میلیارد ریال افزایش دهد.در همین راستا گزارش توجیهی در تاریخ ۱۳۹۷/۰۲/۰۵ بر مبنای افزایش سرمایه از مبلغ ۴٫۰۰۰ میلیارد ریال به ۶٫۰۰۰ میلیارد ریال طی دو مرحله از محل مطالبات و آورده نقدی تهیه و حسابرسی شده است.گفتنی است مرحله اول افزایش سرمایه از مبلغ ۴٫۰۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۵٫۰۰۰ میلیارد ریال در تاریخ ۱۳۹۷/۰۶/۱۲ به ثبت رسیده است.لازم به ذکر است که شرکت در نظر دارد جهت حفظ کفایت سرمایه و توسعه عملیات خود سالانه ۱٫۰۰۰ میلیارد ریال افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی داشته باشد.

تحلیل جامع و بنیادی لوتوس

این مطلب به روز رسانی میشود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 413 views بار دسته بندی : تحلیل بنیادی بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.