مکس بورس تحلیل شاخص کل بر اساس نظریه چرخه ها - مکس بورس

شاخص کل

در مطلب حال حاضر پرشین بورس به بررسی تکنیکالی شاخص کل بر اساس نظریه چرخه ها میپردازیم.با توجه به وجود اختلاف در خصوص روند شاخص کل تصمیم گرفتیم با احترام به نظرات متین و علمی بزرگان بازار سرمایه در این مطلب از اشاره به امواج پرهیز نماییم.با ما همراه باشید.

شاخص کل

در نظریه چرخه ها، به‌رغم روش‌های رایج امروزی که مستلزم جمع‌آوری اطلاعات و آمار و نیز به کارگیری ابزار و وسایل تخصصی برای پیش‌بینی روند آینده بازار است، به نحوه ارتباط بین قیمت و تاریخاشاره میشود و براساس این ارتباط می‌توان روند آینده بازار سهام را پیش‌بینی کرد.
در بازارهای سهام معمولا اتفاقات خاصی براساس دلایل خاص به‌صورت دوره ای تکرار می‌شوند. واضح است که این تکرار دوره‌ها بر اساس وقوع اخبار و مسایل متفاوتی ایجاد می‌شود، ولی آنچه در این نوع تحلیل‌ها حایز اهمیت است، تکرار مستمر این دوره‌ها است و دلایل وقوع آنها تفاوتی در نتیجه تحلیل ایجاد نمی‌کند.

شاخص کل

۱-دوره رشد با توجه به تصویر بالا شاخص در دی ماه ۱۳۸۸ یک روند صعودی را آغاز نموده است و از ۱۱۶۳۱ واحد تا ۲۶۷۱۷ واحد و تا تاریخ  فروردین ماه ۱۳۹۷ در یک بازه ۱۵ ماهه رشدی حدودا ۳۰۰ درصدی را تجربه نموده است.

۲-دوره اصلاح شاخص پس از یک دوره رشد ۱۵ ماهه در انتهای فروردین ۱۳۹۰ وارد فاز اصلاحی شده است و با اصلاحی نه چندان عمیق درسطح ۲۳۵۰۰ واحدی خود مورد حمایت واقع شده است.این دوره اصلاح شاخص از فروردین ۱۳۹۰ شروع شده و پس از یک بازه زمانی ۵ ماهه وارد یک فاز رشد دیگر شده است.به عبارتی شاخص نسبت به پریود سابق خود تنها ۳۲۰۰ واحد کاهش شاخص داشته است.(کاهش ۱۳ درصدی)

۳-دوره رشد از مرداد ۱۳۹۱ تا دی ماه ۱۳۹۲ شاخص وارد یک فاز رشد دیگر شده است و از ۲۳۵۰۰ واحد  به ۹۰۷ هزار واحد در بازه زمانی ۱۷ ماهه رسیده است.(رشد ۶۰۰ درصدی)

۴-دوره اصلاح از دی ماه ۱۳۹۲ شاخص وارد یک فاز اصلاحی عمیق تر شده است و در ماکزیمم افت به سطح  ۶۰۵۰۰۰ واحدی رسیده است.به عبارتی شاخص در این دوره افتی ۵۰ درصدی را در بدترین حالت ثبت نموده است. این فاز اصلاحی  از دیماه ۱۳۹۲ تا تیرماه ۱۳۹۷ به طول انجامیده است(بازه زمانی چهار و نیم ساله)

۵-دوره رشد شاخص در این دوره رشد کوتاه از سطح ۹۵۰۰۰ واحدی خردادماه ۱۳۹۷ وارد یک فاز رشد شده است و این پریود تا سطح ۱۹۷۰۰۰ واحدی رشد داشته است.این دوره رشد به مدت  حدودا ۵ ماه ادامه داشته است و شاخص در طی این مدت ۵ ماهه به میزان ۷۳ درصد رشد نموده است.

نتایج

دوره های رشد پیشین به طور میانگین ۱۲ ماه به طول انجامیده است اما دوره های اصلاح  اول ۵ ماه به طول انجامیده است در حالی که با شدت گرفتن اثرات تحریمی دوره اصلاحی دوم در حدود ۵ سال به طول انجامیده است.

از مقایسه دوره رشد ۶۰۰ درصدی سال ۹۲ با دوره رشد سال ۹۷ مشخص میگردد شاخص رشد  انتظاری لازم را نداشته است.همچنین دوره رشد در سال ۱۳۹۲ ۱۷ ماه به طول انجامیده است در حالی که با عنایت به رشد لجام گسیخته تورم در دوره فعلی این رشد فقط به مدت ۵ ماه ادامه داشته است.

چنانچه بر اساس نظریه چرخه ها اعتقاد به تکرار چرخه داشته باشیم و خود را در چرخه تکراری B بدانیم انتظار  افت چندانی از شاخص نمیرود و این اصلاح بیشتر از جنس زمانی خواهد بود.در صورت صحت این نظر در چرخه B سابق شاخص ۱۳ درصد از سقف خود اصلاح داشته است و در این دوره در سطح ۱۶۴۰۰۰ واحدی افتی برابر با ۲۰ درصد از سطح ۱۹۷۰۰۰ واحد را ثبت نموده است.حمایت ۱۵۶ هزار واحدی شاخص حمایتی بسیار مهم محسوب میشود و چنانچه این حمایت از دست برود کار برای بازگشت شاخص بشدت سخت میشود .بنابراین بصورت کلی بنظر میرسد اصلاح شاخص از جنس زمانی بوده و این اصلاح به شرط اینکه در سیکل مذکور باشیم در دوره کوتاهی به پایان میرسد.

دلایل اصلاح  و پیش بینی آینده

قیمت سهام شرکت های صادرات محور به دلایل زیر اصلاحی شد

قیمت اینگونه سهام مانند سهام پتروشیمی ها به قیمت نفت بستگی دارد و قیمت نفت ایران اکنون ۵۰ دلار است ، اما سهام بورس ایران نسبت به نفت ۷۵ دلار واکنش نشان داد ،

قیمت سهام ارز محور ، نسبت به نرخ ارز در بازار آزاد ، واکنش نشان داد لذا کاهش ارزش دلار  از ۱۸۰۰۰ تومان به ۱۱۰۰۰ تومان در بازار آزاد  ، باعث اصلاح قیمتی گردید.

قیمت سهام بورسی به دلار ۱۸۰۰۰ تومانی واکنش نشان داد اما قیمت دلار منطقی در سامانه نیما ۸۰۰۰ هزار تومان است.

تا تعیین تکلیف ثبات قیمت نفت ,اثرات واقعی تحریم ها بر صادرات شرکت ها و دریافت ارز حاصل از فروش محصولات صادراتی و همچنین افزایش نرخ دلار نیمایی به دلار آزاد در مقطع فعلی انتظار رشدی از شاخص نمیرود.اما دلایل محکمی نیز برای افت قیمت سهام بنیادی نمیتوان داشت.و بنابراین بهتر است در شرایط فعلی از سهام شاخص ساز دوری نمود و حتما به حد ضرر پایبند بود تا تکلیف شاخص بصورت قطعی تعیین گردد.بنظر میرسد این اصلاح بیشتر از جنس زمانی باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 502 views بار دسته بندی : شاخص کل تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.