مکس بورس جابجایی‌های خوش‌یمن در «کماسه»؟ - مکس بورس

شرکت تامین ماسه ریخته‌گری یک تومان به ازای هر سهم میان سهامداران خود تقسیم کرد. معضل اصلی شرکت در شرایط کنونی کاهش شدید نقدینگی است. این در حالی است که برنامه راه‌اندازی خط تولید جدید و همچنین انتقال زمین کارخانه مهم‌ترین مسائلی است که «کماسه» را به آینده خوش‌بین کرده است.

مجمع تامین ماسه ریخته‌گری با حضور ۵۱ درصد از سهامدارن تشکیل شد. مدیر عامل شرکت تامین ماسه ریخته­گری، امیرمسعود خادمیان در تاریخ ۱۸ اردیبهشت به عنوان مدیر عامل شرکت انتخاب شده است.

خادمیان اعلام کرد شرکت تامین ماسه ریخته­گری بزرگ­ترین تامین­کننده ماسه­های سیلیسی (silica sand) است که عمده مصرف آن در ریخته­گری است. ظرفیت معادن این شرکت قطعی ۱۰ میلیون تن و احتمالی ۱۵ میلیون تن اعلام شده است. در سال­های اخیر ۷ یا ۸ واحد تولیدکننده ماسه سیلیسی احداث شده­اند. با وجود اینکه وی اعلام کرد هیچ­یک از لحاظ ظرفیت یا کیفیت توان رقابت با این شرکت را ندارند. اما در سال­های اخیر به دلیل فرسودگی ماشین­آلات محصولات این شرکت با افت کیفیت مواجه شده­اند. امری که بر کاهش سهم بازار «کماسه» اثرگذار بوده است.

همچنین ظرفیت اسمی شرکت سالانه ۲۵۰ هزار تن است. با توجه به تولید ۱۹۵ هزار تن در سال گذشته، مدیر عامل این شرکت اعلام کرد می­توان اظهار داشت که نزدیک به ظرفیت اسمی تولید شده است. اما به دنبال کاهش تقاضای محصولات درشت­‌دانه­‌تر، این محصولات مجددا وارد فرآیند تولید شده و به محصولات ریزدانه‌­تر تبدیل می­شوند. امری که به افزایش بهای تمام شده محصولات منجر شده است.

اقدامات در دست انجام

در شرایط کنونی این شرکت طراحی و تجهیز خط تولید جدید را در نظر دارد. سایت جدید کارخانه در دماوند واقع شده است و ظرفیت اسمی آن ۳۲۰ هزار تن سالانه خواهد بود. با توجه به قرار گرفتن این منطقه در سرانزا، ۱۴۰ کیلومتری شمال شرق تهران، تغییر سایت به دماوند می­تواند تا حدی بر هزینه­های حمل و نقل شرکت (محصولات از معدن توسط پیمانکار به کارخانه منتقل می‌­شوند) و هزینه تمام‌­شده محصولات شرکت اثرگذار باشد.

با توجه به حجم بالای پرداختنی­های تجاری «کماسه» به خصوص مطالبات سنواتی آن ۵٫۳ میلیارد تومان تا پایان سال ۹۴ و افزایش آن به ۶٫۴ میلیارد تومان در سال ۹۵ که در بند حسابرس نیز به آن اشاره شد، مدیر عامل شرکت اشاره کرد اقداماتی برای نقدشوندگی بهتر محصولات صورت گرفته است که در این راستا می‌­توان به ارائه محصولات در بورس کالا اشاره کرد.

این شرکت در تاریخ  ۹ اردیبهشت ۹۶ وارد بورس کالا شد اما در تاریخ تنظیم این گزارش معامله­ای­ از طریق بورس کالا برای محصولات آن صورت نگرفته است. با این وجود، خادمیان اشاره داشت که در حال مذاکره با مشتریان اصلی از جمله ذوب آهن اصفهان برای خرید از این طریق هستیم. “پذیرفته شدن در بورس کالا به معنای استاندارد بودن محصولات است و به برندسازی محصولات ما کمک می­کند. ما تلاش می‌­کنیم مشتریان را به سمت خریدن نقد از بورس کالا به جهت تخفیفاتی که می­‌توانند داشته باشند ترغیب کنیم. ما می­توانیم از این طریق مسیر را کوتاه­ کنیم. واسطه­‌ها را حذف می­کنیم و راحت­تر به وجوه شرکت می­رسیم. اما هنوز در بخش فرهنگ­‌سازی موفقیت کاملی نداشته­ایم. “

علاوه بر این، وی اشاره کرد که متاسفانه در سال­های گذشته مشتریان این شرکت بعد از ۶ ماه اقدام به صدور چک ۶ یا ۹ ماهه جهت تسویه حساب می­‌کردند. امری که شرکت را با مشکل نقدینگی و حجم بالای مطالبات معوق مواجه کرده است.

اقداماتی از جمله ایجاد حداکثر سقف پرداخت ۳-ماهه برای مشتریان انجام شده است. در ماه­های اخیر فروش بیشتر از تولید بوده که به مطالبات معوق مربوط می­شود. همچنین تشکیل تیم حقوقی و تاکید بسیاری بر فرآیندهای فروش شرکت برای حفظ مشتریان پیشین، توسعه بازارهای جدید و جذب مشتریان جدید صورت گرفته است. به طور خلاصه پیگیری وصول مطالبات معوق، توانمندسازی و فعال کردن بخش حقوقی برای وصول مطالبات، افزایش تولید، ارتقا بهره‌­وری و تجهیز، همچنین بهره‌­گیری از مشاوره در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

صادرات محصولات به کشورهای خارجی در حال بررسی است. ماسه‌­های سیلیسی تولیدات این شرکت، به کشورهای آسیای میانه قبلا صادر شده اما نه توسط خود شرکت بلکه توسط عاملین دیگر. بنابراین مطالعاتی از سوی شرکت در این زمینه در حال انجام است.

چشم­انداز درآمدهای غیرعملیاتی

این شرکت در تاریخ ۳۰ خرداد ۹۶ آگهی مزایده برای فروش ساختمان اداری این شرکت با قیمت پایه ۵٫۵ میلیارد تومان را اعلام کرد. که این مزایده برای بار دوم در تیر ماه صورت گرفت. اما در مجمع سالانه فروش قطعی و مشتری قطعی برای این ساختمان عنوان نشد.

علاوه بر این، با توجه به تغییر محل کارخانه و نوسازی خط تولید احتمال فروش محل کارخانه قبلی وجود دارد. اما میزان ارزش‌گذاری­ آن عنوان نشد.

تقسیم سود حداقلی

در پایان مجمع، به دلیل بحث جابجایی کارخانه سود یک تومانی به ازای هر سهم تقسیم شد. در آستانه پویایی و رشد سودآوری شرکت، تقسیم سود حداقلی صورت گرفت و عنوان شد که با توجه به مشکلات نقدینگی سال­های قبل در خصوص تقسیم سود نقدی، این اقدام مانع از تکرار مجدد این مشکل در سال جاری خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 215 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.