مکس بورس حباب‌ شناسی را تقویت کنید | آیا عرضه‌ های اولیه تب نقدینگی بورس را کاهش می‌ دهند - مکس بورس

موضوع حباب قیمتی و عبور ارزش سهام از ارزش ذاتی واقعی از جمله مواردی است که در ماه‌های گذشته برای نمادهای مختلف مطرح شده است. این موضوع با ذکر چند مثال‌، در این گزارش آورده شده است.

دنیای بورس: در هفته‌های اخیر به حباب سنگین تپکو اراک اشاره شد این سهم چندین برابر قیمت بلوکی که دولت برای عرضه قرار داده است معامله می‌شود و همین موضوع نگرانی از نوسان آتی قیمت این سهم را به وجود آورده است؛ قیمت ۶۰ درصد بلوک توسط دولت ۱۵۰۰ میلیارد تومان قرار داده شده و البته در همین قیمت نیز خریداری برای شرکت پیدا نشده است اما تپکو امروز و پس از نزول اخیر با ارزش بازار ۹ هزار میلیارد تومانی (حدود چهار برابر بیشتر از ارزش بلوک مدیرتی کل شرکت) معامله می‌شود. این سهم با صف فروش ۲۸۶ میلیارد تومانی مواجه است.

 همچنین در هفته‌های اخیر به هجوم طرح‌های پتروشیمی مانند جهرم، فسا و داراب به محدوده حباب اشاره شد. استدلال حباب در این نمادها نیز از آن‌جاست که تمام پیگیری‌های نشان می‌دهد که هیچ برنامه‌ای برای راه‌اندازی، تامین مالی که بتوان به آغاز به کار این طرح‌های امیدوار بود وجود ندارد. با این حال برای مثال در حالی جهرم به ارزش بازار هزار میلیارد تومانی رسیده است در همین بازار پایه طرح‌های پتروشیمی با درصد پیشرفت بهتر و برنامه زمان‌بندی بهره‌برداری تا چند سال آینده تقریبا با ارزش بازار مشابه معامله می‌شوند در حالی‌که ظرفیت بیشتری از نظر مقداری در مقایسه با پتروشیمی‌های اتیلن مرکز دارند؛ جهرم، فسا و داراب.

 یا در هفته‌های اخیر بارها به لزوم توجه به تشکیل حباب قیمتی در سهم شرکت‌های سرمایه‌گذاری اشاره شده است. بر این اساس وجامی، ومشان و وثوق مورد اشاره بوده است. در شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز کاملا حباب قاب تشخیص است اگر بنا باشد ارزش بازار سهام یک شرکت سرمایه‌گذاری از کل دارایی‌های یک شرکت‌های سرمایه‌گذاری (تاکید می‌شود تمام آن‌چه در شرکت وجود دارد) بیشتر باشد در نتیجه حباب قیمتی را شاهد هستیم.

 علاوه بر مثال‌های بالا برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌توان به حباب قیمتی وگستر که در هفته‌های گذشته به آن اشاره شده بود نیز اشاره کرد. در حالی‌که اگر شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان (وگستر) کاملا میان سهام‌داران تقسیم شود تنها کمتر از ۳۰۰ تومان به ازای هر سهم به سهام‌دار می‌رسد ولی این سهم در سطوح بیش از ۷۰۰ تومان معامله می‌شود که این موضوع نشان از حباب آشکار این سهم دارد. بار دیگر تاکید می‌شود که اگر دار و ندار شرکت برای فروش گذاشته شود به این نتیجه می‌رسیم و برخی به اشتباه سودی که در ۹ ماه محقق شده است را عاملی برای جذابیت می‌دانند که به هیچ وجه این نیست. از حباب‌های سرمایه‌گذاری می‌توان به وشمال، گوهران و بسیاری دیگر از این نمادها اشاره کرد. بررسی این حباب‌ها کار سختی نیست و تنها لازم است نحوه محاسبه NAV یا خالص ارزش دارایی‌ها را از متون مالی مطالعه کنید.

 البته ممکن این نقد وارد شود که چرا تنها به مثال‌های بالا اشاره می‌کنید اما به صورت مشخص باید گفت بسیاری نمادهای کوچک بازار در بورس و فرابورس و همچنین بسیاری از نمادهای بازار پایه با حباب واضح قیمتی معامله می‌شوند. حتی بسیاری از بزرگان بورس تهران نیز از خطوط قرمز ارزندگی عبور کرده‌اند. در شرایط کنونی هجمه نقدینگی مجالی برای اصلاح هیچ سهمی ایجاد نکرده است. البته این موضوع با پیشبینی رشد قیمت سهام اشتباه گرفته نشود و پیشبینی‌های «دنیای بورس» از ادامه رشد قیمتی سهام را در گزارش‌های قبل خواندید. اما همان‌طور که در پیشبینی‌های قبلی نیز اشاره شد اگر عرضه‌های اولیه قدرتمند در بازار انجام شود که بتواند تب نقدینگی کاهش دهد احتمال توجه بیشتر به موضوع حباب سنگین قیمتی در سهام گروه‌های مختلف وجود دارد.

در این خصوص بخوانید:

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 197 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.