مکس بورس خروج پرسود « پارسان » از « مارون »؟ - مکس بورس

شرکت نفت و گاز پارسیان در شفاف‌سازی که روی «کدال» منتشر کرده است از برنامه فروش پتروشیمی مارون خبر داد. با وجود سود بیش از ۸۰۰ میلیارد تومانی ناشی از فروش این بلوک برای «پارسان» اما همچنان نسبت به اثر دراز مدت آن تردید وجود دارد. به نظر می‌رسد نفت و گاز پارسیان پس از ناکامی از کسب کرسی هیئت مدیره، فروش سهم خود در پتروشیمی مارون را به ادامه سهام‌داری ترجیح داده است.

در صورتی‌که این بلوک در قیمت پیشنهادی تا پایان شهریور سال جاری (هم‌زمان با پایان سال مالی نفت و گاز پارسیان) به فروش برسد سود هر سهم پارسان نسبت به آخرین پیشبینی رشد بیش از ۲۰ تومانی را تجربه خواهد کرد. البته این موضوع منوط به نگه داشتن سود تقسیمی مجمع توسط «پارسان» است. در حالی‌که مجمع «مارون» در ماه‌های قبل برگزار شده و تا موعد پرداخت سود به سهام‌داران حقوقی چند ماه دیگر زمان باقی است باید به سود تقسیمی در مجمع نیز توجه کرد (در صورتی‌که توافق احتمالی میان نفت و گاز پارسیان و خریدار این بلوک انجام شود).

«مارون» در مجمع عمومی سالیانه ۴۶۵ تومان سود به ازای هر سهم میان سهام‌داران تقسیم کرد. سهم «پارسان» از تقسیم سود «مارون» معادل ۱۳۰ میلیارد تومان بود. نفت و گاز پارسیان همچنین در سال گذشته ۱۴۷ میلیارد تومان سود از مجمع عمومی سالیانه «مارون» شناسایی سود کرده بود. با توجه به تقسیم سود بالا طی سال‌های اخیر علت فروش این سهم توسط «پارسان» قابل توجه است.

ناکامی از حضور در هیئت مدیره

دلیل اصلی خروج «پارسان» از «مارون» را می‌توان در تلاش ناکام نفت و گاز پارسیان برای رسیدن به هیئت مدیره مارون عنوان کرد. در مجمع عمومی سالیانه پتروشیمی مارون که در ماه گذشته برگزار شد انتخاب اعضای هیئت مدیره نیز در دستور جلسه قرار داشت. در حالی‌که نفت و گاز پارسیان در سال گذشته یک کرسی از ۵ کرسی هیئت مدیره را مارون را دراختیار داشت با وجود تلاش‌های بسیاری که اعضای تیم «پارسان» در مجمع «مارون» انجام دادند اما از نتوانستند این کرسی هیئت مدیره را حفظ کنند. از دلایل اصلی به طول انجامیدن مجمع پتروشیمی مارون نیز همین موضوع بود که با وجود لابی‌هایی که «پارسان» برای اخذ رای سهام‌داران انجام داد اما درنهایت رای غالب سهام‌داران عمده باعث شد که سهم «پارسان» از هیئت مدیره پتروشیمی مارون تنها عضو علی‌البدلی باشد. به این ترتیب سرمایه‌گذاری اهداف به نمایندگی از صندوق بازنشستگی نفت جایگزین نفت و گاز پارسیان در هیئت مدیره پتروشیمی مارون شد. به نظر می‌رسد از دست دادن کرسی هیئت مدیره «مارون» انگیزه‌ای برای ادامه سهام‌داری نفت و گاز پارسیان در بزرگترین شرکت فرابورسی باقی نگذاشته است.

ارزیابی تصمیم «پارسان»

همان‌طور که اشاره شد «مارون» در سال‌های گذشته سودهای بالایی را میان سهام‌داران خود تقسیم کرده که در این میان نفت و گاز پارسیان نیز از سودهای نقدی بی‌بهره نبوده است. در شرایط کنونی با ریسک‌های موجود نسبت به آینده صنعت پتروشیمی کشور و پلیمری‌ها احتمال نزول ادامه‌دار سودآوری این شرکت‌ها وجود دارد. این ریسک‌ در بخش خوراک و همچنین فروش محصولات متوجه «مارون» و دیگر شرکت‌های پتروشیمی خواهد بود. از سوی دیگر «مارون» بهره‌برداری از پروژه‌های جذابی مانند پتروشیمی بوشهر را در دست اقدام دارد. این طرح‌ها می‌توانند اثر قابل توجهی بر سودآوری «مارون» به عنوان سهام‌دار داشته باشند (البته با مفروضات کنونی).

در حالی‌که در شفاف‌سازی که «پارسان» در خصوص فروش بلوک «مارون» انجام داده به تقسیم ۲۰ درصد از سود حاصل از فروش این سرمایه‌گذاری (معادل ۴ تومان) میان سهام‌داران اشاره شده است، برای اظهار نظر در خصوص اثر این معامله در آینده سودآوری نفت و گاز پارسیان باید در انتظار برنامه‌های آتی این شرکت نسبت به نقدینگی حاصل از فروش احتمالی بلوک بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 116 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.