مکس بورس «خوساز» به دنبال سهم بازار از دست رفته - مکس بورس

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت محورسازان ایران خودرو با حضور ۷۱٫۶۹درصد سهامداران تشکیل شد. تصمیم برای ورود به تولید برخی از قطعات محصولات جدید ایران‌خودرو؛ تلاش شرکت برای تبدیل فضای بلا استفاده تولیدی به تولید محصولات جدید، محدودیت‌های شرکت برای فروش و قیمت‌گذاری با توجه به خریدار انحصاری با فروشندگان متنوع و حجم بالای مطالبات وصول نشده سنواتی از مهمترین مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

در حال حاضر فعالیت اکسل‌سازی در خانواده‌های پژو ۴۰۵، سمند، ۲۰۶، پارس صورت می‌گیرد. همچنین اکسل پیکان‌وانت و آریسان در این شرکت تولید می‌شود که با توجه به توقف خط تولید این دو محصول در ایران‌خودرو، فروش این محصولات در شبکه خدمات پس از فروش انجام می‌گیرد.

آقای محمدصالح غفوریان از ۲ ماه پیش به سمت مدیر عامل محورسازان ایران خودرو منصوب شده است.

اقدامات و برنامه‌های شرکت

·        مذاکره با ایران خودرو برای جذب حداکثری پروژه‌های این خودروساز در شرکت ایکاپ- پژو ۲۰۰۸، ۲۰۸ و ۳۰۱ برای تولید اکسل این خودروها. در حال حاضر قیمت از سوی این شرکت و رقبا به ایران‌خودرو پیشنهاد شده است و در انتظار تصمیم نهایی ایران خودرو هستند.

·        با استفاده از ظرفیت خالی ایجاد شده پس از توقف تولید اکسل پیکان و وانت پیکان شرکت امکان تولید برخی از قطعات دارای مزیت رقابتی را بررسی می‌کند. به طور ویژه تامین قطعات ۲۰۶ و ۴۰۵ که از طرف ساپکو به صورت امانی تحویل شرکت می‌گردد جز اولویت‌های این برنامه است. لازم به ذکر است کاهش تولیدات آریسان و توقف تولید وانت پیکان (با تیراژ تولید ۱۰۰ هزار دستگاه در سال ۹۳) این شرکت را با ظرفیت بدون استفاده مواجه کرده است.

·        بهینه‌سازی فرآیندهای تولید، ارتقای تکنولوژی و بهینه‌سازی خط‌ها، کاهش ضایعات، افزایش بازرسی‌ها و خودکنترلی

بندهای حسابرس

در بندهای حسابرس موارد زیر مورد بررسی قرار گرفت که با توجه به زیان انباشته این شرکت، به میزان ۵ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان در پایان سال ۹۵، این موارد می‌تواند اثر سود و زیانی قابل توجهی بر این شرکت داشته باشد.

۱)     در بند ۴ گزارش حسابرس، لزوم دریافت ذخیره با توجه به سرفصل دریافتنی‌های تجاری و غیرتجاری با میانگین سنی ۶ سال، به مبلغ ۴ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان مطالبات سنواتی اشاره شده است.

این بند در گزارش‌های حسابرسی‌شده سال ۹۴ نیز قابل مشاهده است. مدیر مالی شرکت اعلام کرد بخش‌های بازرگانی و فروش برای وصول مطالبات در حال پیگیری هستند. اما بر مبنای بند حسابرس دریافت ذخیره برای این مطالبات محتمل است که در شرایط کنونی ۱٫۹۷ میلیارد تومان ذخیره برای آن‌ها در نظر گرفته شده است که با توجه به سنواتی بودن مطالبات؛ احتمال افزایش این ذخیره به ۳٫۹۳ میلیارد تومان (افزایش دو برابری ذخیره مطالبات) و به تبع آن افزایش زیان انباشته شرکت به رقم ۵٫۱۵ میلیارد تومان تا پایان سال وجود دارد.

۲)     از اقدمات مثبت این شرکت رفع مغایرت حساب با ساپکو (طرف عمده تجاری) که در حساب‌ها به میزان ۲۴٫۹ میلیارد تومان تا تیر ماه ۹۶ صورت گرفت که همچنان بخشی از آن به میزان ۸۵۶ میلیون تومان نامشخص مانده است. مدیر مالی شرکت در این زمینه اظهار داشت که حل و فصل این موضوع با ساپکو در حال بررسی‌ است.

۳)     در بند ۷ حسابرسی در مورد ۳ فقره برگه قطعی مالیات بر ارزش افزوده این شرکت مربوط به سال‌های ۸۷ تا ۹۱ است.

مدیر مالی این شرکت اعلام کرد “در بررسی‌ها در مورد ارزش افزوده به این نتیجه رسیدند که مبلغ ۴٫۱ میلیارد تومان پرداختنی بابت ارزش افزوده باید پرداخت شود براساس بررسی‌های شرکت، این مبلغ، ۳٫۲ میلیارد تومان بیش از آن مبلغی بود که در دفاتر پیش‌بینی شده بود. در سال ۹۶ سند حسابداری صادر شد و از رقم ۳٫۲ میلیارد تومان، ۲٫۶ میلیارد تومان به حساب بدهکار پیمانکاران منظور شد. الباقی رقم مربوط به منظور نکردن بخشی از فروش‌های شرکت به دلیل استارت اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۸۷ بوده‌است که تعدیل ۵۰۰-۶۰۰ میلیون تومانی از این لحاظ تقریبا قطعی است ولی در مورد رقم ۲٫۶ میلیارد تومان به حساب بدهی پیمانکاران منظور کرده‌ایم و به دنبال نتایج بعدی هستیم که اطلاعات تکمیلی را ارائه دهیم. (در این مورد باید بازخورد از طرف پیمانکاران ببینیم)

 اکثر آن رقم‌هایی است که به پیمانکاران پرداخت شده ولی از طرف وزارت امور اقتصادی دارایی پذیرفته نشده، با وجود اعلام شرکت مبنی بر پرداخت مبالغ یاد شده به پیمانکاران؛ این محاسبات از طرف وزارت امور اقتصادی دارایی پذیرفته نشده‌است. در حال حاضر پیمانکاران نیز اسنادی در خصوص فروش قطعات اولیه به محورسازان در اختیار دارند که بررسی بیشتر و تعیین رقم دقیق میزان مالیات بر ارزش افزوده امری زمان‌بر است و به همین دلیل ذخیره‌ای در حساب‌های شرکت منظور نشده‌است.

همچنین این شرکت ملزم به پرداخت جرائم مالیات بر ارزش افزوده به میزان ۴٫۶ میلیارد تومان مربوط به دوره مالی ۸۷ تا ۹۲ است.

چشم‌انداز کلی وضعیت شرکت

با توجه به کاهش تولیدات واقعی شرکت در سال ۹۵ نسبت به بودجه ابتدای سال، در این زمینه مدیرعامل شرکت اظهار داشت ” مجموعه ایران‌خودرو طبق سیاست‌هایی که دارد برای تامین قطعات محصولات sourceهای موازی ایجاد می‌کند. ما هم به عنوان زیرمجموعه ایران‌خودرو محدودیت‌های خاص خودمان را داریم؛ به لحاظ مباحث قیمتی، قیمت‌گذاری توسط شرکت محورسازان یا شرکت‌های تابعه گروه صورت نمی‌گیرد. بلکه قیمت توسط مجموعه ایران خودرو تعیین می‌شود و به نوعی گروه ایران‌خودرو سهم بازار را هم به نحوی مدیریت می‌کند. نمی‌توان گفت که رقابت بر اساس مباحث کیفی یا قیمتی صورت می‌گیرد. این واقعیتی است که در مجموعه ایران‌خودرو وجود دارد. “

این شرکت طبق اظهارات مدیر عامل ۴ رقیب اصلی دارد. و در سال‌های اخیر بخشی از سهم بازار خود را از دست داده است.

سهم بازار اکسل ۲۰۶ این شرکت از ۷۰ درصد در سال ۹۴ به ۶۵ درصد کاهش یافته است. در خانواده ۴۰۵، از ۳۷ درصد در سال ۹۴، سهم بازار به حدود ۱۵ درصد کاهش داشته است. سهم بازار در خانواده آریسان وانت ۱۰۰ درصد است اما دلیل افت تولیدات کاهش تولید محصول در ایران‌خودرو بوده است. اکسل خودرو دانگ‌فنگ یا H30 که تقریبا ۱۰۰ درصد در محورسازان انجام می‌گیرد.

ابهامات سهامداران

یکی از سهامداران شرکت با توجه به زیان خالص ۸ میلیارد تومانی مجموعه و سهم ۹۴ درصدی مواد مستقیم مصرفی از بهای تمام‌شده گفت: به نظر می‌رسد تنها فعالیت شرکت assemble کردن قطعات باشد. علاوه بر این با توجه به رقم بالای صادر شده در فاکتور خرید برای مواد مستقیم مصرفی (۲۸۷ میلیارد تومان در سال ۹۵)، صدور فاکتور خرید به معنای تحمیل ریسک بالایی به شرکت از جمله مالیات بر ارزش افزوده است.

طبق توضیحات آقای غفوریان مدیر عامل شرکت، خدمات محورسازان ایران‌خودرو در شرایط کنونی تجمیع قطعاتی است که مجموعه ساپکو از سوی سایر قطعه‌سازان به این شرکت می‌فروشد. این شرکت هم ارزش افزوده‌ای بر آن ایجاد می‌کند و محصولات را به فروش می‌رساند. در مورد مالیات بر ارزش افزوده، مبلغ خرید مواد مستقیم مصرفی در نهایت متناسب با میزان فروش شرکت تهاتر می‌شود و در مالیات بر ارزش افزوده شرکت تنها سهم سازنده از سوی شرکت پرداخت می‌شود.

وی در ادامه گفت: در شرایط کنونی برای تولید محصولات خانواده ۲۰۶ و ۴۰۵؛ قطعات از ساپکو وارد خط تولید می‌شود و تنها مونتاژ قطعات در کارخانه صورت می‌گیرد. این در شرایطی است که اکسل از حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ قطعه تشکیل شده است. ما در نظر داریم که شرکت حداقل یک سوم از این قطعات را تولید کند و زنجیره تامین کوچکی در شرکت ایجاد کنیم که قطعات مورد نیاز در سبد تامین خود شرکت قرار گیرد. همچنین سهم خود از قطعات را افزایش دهیم. علاوه بر این اقدام به ایجاد خط تولید جدید برای قطعات دیگر مورد نیاز ایران خودرو نیز در دست بررسی است که دلیل عمده آن این است که بسیاری از قطعات ساپکو به صورت تک‌منبع تامین می‌شوند یا با مشکلات تامین از سوی ساپکو مواجه هستند. به دلیل رقبای جدید و تکنولوژی‌های جدید سهم بازار ما کم شده که تلاش شرکت احیای این سهم بازار و فروش شرکت است.

مجمع شرکت محورسازان ایران خودرو با توجه به زیان خالص بدون تقسیم سود نقدی به پایان رسید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 180 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.