مکس بورس دلخوشی بزرگ « فرآور » - مکس بورس

پس از اعمال تعدیل مثبت ناچیز ۶ درصدی سود هر سهم فرآوری مواد معدنی ایران و پیش‌بینی سود ۹۳۴ ریالی هر سهم این شرکت بر اساس فعالیت سه ماهه؛ گزارش تیرماه فعالیت این شرکت روی سامانه کدال نشست. پوشش نامناسب فروش ۲۸ درصدی پیش‌بینی جدید در حالی رقم خورده‌ که ۶۳۰ تن از شمش روی تولیدی به فروش نرسیده و علاوه بر این نرخ فروش تیرماه ۹٫۵ درصد بالاتر از میانگین ۳ماهه خود است.

ذخیره یک‌ماهه انبار

بررسی‌های «دنیای بورس» نشان می‌دهد علاوه بر مازاد تولید ۶۳۰ تنی ۴ ماه ابتدای سال؛ ۱۵۴ تن شمش روی از عملکرد سال ۹۵ در انبارهای شرکت باقی مانده‌ است. بنابراین براساس اطلاعات موجود، در حال حاضر چیزی در حدود ۷۸۴ تن شمش روی به عنوان موجودی آماده برای فروش شرکت حاضر است (درست به اندازه تولید یک‌ماه ذخیره در انبارها).

جهش قیمت نزدیک به ۱۰ درصدی فروش محصولات در کنار احتمال ثبات قیمت‌های جهانی روی و فروش عمدتا صادراتی «فرآور» انباشت موجودی کالا را بیش از پیش ارزشمند می‌سازد. با فرض ثابت ماندن قیمت‌های فعلی؛ ۸ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان ارزش کنونی این موجودی انبار است (۱۰ درصد از مبلغ فروش در آخرین پیش‌بینی سالانه).

از لحاظ میزان تولید؛ شرکت در مرز پیش‌بینی‌های خود قرار دارد. اما قیمت فروش محصولات در ۴ ماه نخست نسبت به پیش‌بینی ارائه شده ۹ درصد جلوتر است. نکته جالب توجه؛ عقب ماندن ۱۶٫۷ درصدی نرخ فروش پیش‌بینی شده از نرخ فروش شمش روی در تیرماه است.

عملکرد فروش از منظر نرخ‌های جهانی

قیمت فروش شمش روی شرکت فرآوری معادن ایران با لحاظ متوسط نرخ ارز ۳۷۵۰ تومانی از ابتدای سال تاکنون ۲۶۴۵ دلار به ازای هر تن است. لازم به ذکر است قیمت فروش شمش روی این شرکت در سه ماه نخست سال ۲۵۷۷ دلار و در تیرماه ۲۸۲۲ دلار صورت پذیرفته‌ است.

سناریو‌های خوش‌بینانه

ادامه روند عملکرد شرکت در سطوح فعلی و باقی ماندن قیمت‌های فروش تیرماه برای ادامه سال می‌تواند سود هر سهم را به ۲۰۰ تومان برساند. سود شرکت در حالتی که میانگین قیمت فروش سه ماه نخست سال را تا پایان سال ملاک تصمیم‌گیری قرار دهیم به ۱۵۱ تومان به ازای هر سهم خواهد رسید. در سناریوی اول قیمت به درآمد (P/E) کارشناسی سهم را کمتر از ۵ و مناسب نشان می‌دهد. در سناریوی دوم به نظر نمی‌رسد «فرآور» جذابیت چندانی داشته باشد هرچند که ریزش قیمت آشکاری هم نخواهیم داشت (سناریوهای فوق با فرض فروش تمام موجودی‌های شرکت تا پایان سال است).

سناریوی بدبینانه

اما یک سناریوی دو وجهی دیگر به عنوان سناریوی بدبینانه برای این شرکت مطرح می‌شود. فرض اصلی این سناریو ریزش قیمت‌های جهانی روی و میانگین ۲۴۰۰ دلاری آن تا پایان سال جاری و عدم تحرک مثبت نرخ دلار تا پایان سال است. با این تفاسیر سود هر سهم این شرکت در بازه ۴۴-۵۲ تومان خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 270 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.