مکس بورس دو راه‌کار سرامیکی‌ها برای خروج از رکود - مکس بورس

افزایش ۱۰ درصدی نرخ کاشی وسرامیک به تصویب رسیده است و به گفته رییس اتحادیه کاشی و سرامیک، بسیاری از کارخانه‌ها این افزایش قیمت را از مردادماه اعمال کرده‌اند. شرکت‌های سرامیکی افزایش نرخ را به عنوان راه‌کاری برای کم‌رنگ‌ ساختن اثرات رکودی سال‌های اخیر انتخاب کرده‌اند. علاوه بر افزایش نرخ در بازار داخل متولیان این صنعت به افزایش تقاضای صادراتی ابراز خوشبینی‌ کرده و امیدوارند که از نظر مقدار فروش نیز بتوانند بهبود نسبی را تجربه کنند.

طی چند روز گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش نرخ کاشی و سرامیک در بازار شنیده شده است. با توجه به اینکه این صنعت نیز، مشابه دیگر صنایع ساخت وساز کشور در رکود قرار دارد، به نظر می رسد طرح افزایش قیمت برای کارخانه‌ها از اهمیت خاصی برخوردار باشد. مشابه این مورد طی سال گذشته در صنعت سیمان و با توافقی که هلدینگ‌های سیمانی صورت گرفت، باعث شد در شرایط رکود، افزایش نرخ شرایط کارخانه‌ها را بهبود نسبی بخشد. البته باید توجه داشت که افزایش نرخ می‌تواند بر تقاضا اثر منفی داشته باشد. بر این اساس مدیران شرکت‌های کاشی و سرامیک مانند شرکت‌ها سیمانی چشم امید به بازار صادراتی عراق و به خصوص موصل دارند. در این میان باید توجه کرد که رشد نرخ فروش در بازار صادراتی به سادگی تصمیم‌گیری برای بازار داخل نخواهد بود.

۱۰ درصد رشد قیمتی در کاشی وسرامیک

 «دنیای بورس» در این زمینه در گفتگویی با مصطفی گودرزی، رییس اتحادیه کاشی و سرامیک جزئیات این افزایش قیمت را جویا شده است. گودرزی در این زمینه می‌گوید: با حجم پایین تقاضایی که در بازار برای این کالا وجود دارد، در اواخر تیرماه انجمن کاشی و سرامیک کشور، برای بقای فعالیت بسیاری از کارخانه‌ها  مصوبه افزایش نرخ ۱۰ درصدی را تصویب کرد. در این زمینه بسیاری از کارخانه‌ها برنامه افزایش قیمت را از مردادماه اعمال کردند و برخی دیگر از اعمال این افزایش نرخ را خودداری کرده‌اند.

برنامه افزایش صادرات

وی در ادامه گفت: از سال گذشته حدود ۳۰ درصد از تولید کارخانه‌ها به بخش صادرات اختصاص داشته است، که از این میزان ۸۰ درصد در بازار عراق به فروش رسیده است. با این وجود امسال نیز با آزادسازی شهر موصل در حال مذاکره برای دستیابی به سهم بیشتری از بازار آن کشور هستیم. گودرزی همچنین بیان کرد: در مجموع طی سال ۹۵ ، ۱۱۰ میلیون متر مکعب کاشی به عراق صادر شده است که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال جاری به ۱۴۰ میلیون مترمکعب برسد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 160 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.