مکس بورس دو فاز دیگر ستاره در گرو تامین مالی - مکس بورس

تولید بنزین ستاه خلیج فارس از مرز ۳۲۰ میلیون لیتر گذشت. به گفته مدیرعامل جدید نفت ستاره خلیج فارس، فاز یک این پالایشی پایان مردادماه به تکمیل می‌رسد. مهمترین مشکل پروژه ستاره خلیج فارس در شرایط فعلی تامین نقدینگی مجدد از سوی سهامداران است.

آخرین هفته‌های بهره‌برداری

پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مجاورت پالایشگاه بندرعباس با ظرفیت تولید اسمی روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و ۵، تولید ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل و سه محصول سوخت جت، ال پی جی و نفت سفید از حدود ۱۱ سال پیش در حال ساخت است و هم اکنون هم آخرین ماه‌های پایانی این طرح ملی است که مرتضی امامی؛ مدیرعامل جدید نفت ستاره خلیج فارس در این باره می‌گوید: پالایش ستاره خلیج فارس هم اکنون در آخرین هفته‌های راه اندازی کامل به سر می‌برد. آخرین هفته‌های بهره برداری از فاز اول که البته به موازات آن کارهای راه اندازی فاز دو و سه هم انجام می‌شود.

در همین رابطه عباس کاظمی؛ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در گفت‌وگو با «تسنیم» می‌گوید: تا پیش از پایان سال جاری فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس به طور کامل در مدار بهره برداری قرار می گیرد و تا پیش از پایان سال ۹۷ شاهد تکمیل و بهره برداری کامل از فاز دوم این پالایشگاه خواهیم بود.
 به گفته امامی تولید بنزین فاز اول پالایشگاه که به دلیل دریافت میعانات گازی مناسب، با کیفیت بالا و با استاندارد یورو۴ و اکتان ۹۵ تولید می‌شود، در حال حاضر روزانه ۶ میلیون لیتر در روز است، البته نفتای سبک واحد ccr، هم به آن اضافه می‌شود که این میزان حجم تولید بنزین را تا ۱۰ میلیون در روز هم افزایش می‌دهد.

وعده آخر مردادماه

از دید مدیرعامل با راه افتادن واحد ۱۸ در آخر مردادماه، می‌توان ادعا کرد چرخه تولید بنزین در فاز اول کامل شده است، در این صورت اگر خوراک کامل (۱۲۰ هزار بشکه در روز) تحویل گرفت، می‌توان روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ یا ۵ تولید کرد.

براین اساس می‌توان گفت تولید بنزین در این پالایشگاه از آخر همین ماه (مرداد) به حدود ظرفیت اسمی ۱۲ میلیون لیتر در روز خواهد رسید. البته برخی تجهیزات باید رفع اشکال شده و یا راه اندازی شود تا تولید بنزین به صورت «مستمر و پایدار» به ظرفیت اسمی برسد که مستلزم چند هفته فرصت بیشتر بعد از تاریخ فوق خواهد بود.

مرحله شارژ کاتالیست

امامی درباره تازه‌ترین وضعیت پالایشگاه تاکید می‌کند: واحد ایزومریزاسیون در مراحل آخر راه اندازی به سر می‌برد، هم اکنون در حال شارژ کاتالیست هستیم که مرحله حساسی است، زیرا نباید با اکسیژن مخلوط شود؛ با دقت و وسواس زیاد این واحد در حال راه‌اندازی است که احتمالا در هفته آینده به اتمام می‌رسد. سایر واحدهای فاز اول به تدریج و بعد از واحد ایزومریزاسیون کامل خواهند شد.

مهم‌ترین چالش

به گفته مدیرعامل یکی از مهمترین مشکلات پروژه ستاره خلیج فارس در شرایط فعلی این است که بودجه پیش بینی شده آن مصرف شده و به دلایل متعدد به تامین نقدینگی مجدد از سوی سهامداران نیاز هست. در حال حاضر به جد پیگیری می‌شود که چگونه بتوان مسائل مالی پالایشگاهی که اولویت و نقطه توجه همه ارکان نظام است حل شود و گام‌های بعدی را برای تکمیل عملیات برداشت.

تولید و فروش ال.پی.جی

مدیرعامل نفت ستاره خلیج فارس درباره تولید و فروش ال.پی.جی در آینده نیز می‌گوید: دو مدل طرح مد نظر است؛ یکی فروش به سبک بای.بک و مدل دوم سرمایه‌گذاری در تولید که مدل دوم به حدود ۲۰۰ میلیون دلار و ساخت یک خط لوله ۷ کیلومتری نیاز دارد و در این صورت می‌توان ال.پی.جی را به طور مستقیم فروخت.

رفع نگرانی‌ها

امامی می‌گوید: به هیچ عنوان درباره کمبود خوراک میعانات گازی برای پالایشگاه نگرانی ندارد. در حال حاضر تولید هر فاز پارس جنوبی حدود ۴۰ هزار بشکه در روز هست، با ۲۴ فاز موجود روزانه بیش از ۹۰۰ هزار بشکه میعانات گازی از پارس جنوبی تولید می‌شود.

وی همچنین تصریح می‌کند: نگرانی در فاز پارس جنوبی بابت تولید میعانات گازی با قرارداد توتال رفع شده زیرا مهمترین هدف از قرارداد با توتال، فشار افزایی است که در صورت انجام آن، آمار تولید میعانات در پارس جنوبی در سال‌های آینده بدون تغییر باقی خواهد ماند.

بنابراین ولو اینکه همزمان ۴۸۰ هزار بشکه در مجموعه پالایشی سیراف و ۳۶۰ هزار بشکه در ستاره خلیج فارس و حتی برای طرح‌های احتمالی دیگر هم، میعانات استفاده شود، کمبودی بوجود نخواهد آمد، ضمن اینکه در حال حاضر تنها مصرف‌کننده میعانات گازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس است.

صادرات پالایشگاه

امامی درباره صادرات محصول‌های این پالایشگاه نیز می‌گوید: ستاره خلیج فارس به وزارت نفت پیشنهاد کرده به جز بنزین که متعهد به توزیع آن در داخل کشور است، مابقی محصول‌هایش را بفروشد که البته به سیاستگذاری در قیمت، روش فروش و تشریفات اداری نیاز دارد. ستاره خلیج فارس چند ماه است که نفتا صادر می‌کند اما برای ادامه صادرات در مقیاس وسیع و چند فرآورده دیگر به سازوکار بیشتری نیاز دارد.

میزان خوراک

در حال حاضر روزانه ۷۷ هزار بشکه میعانات گازی به عنوان خوراک وارد پالایشگاه می‌شود. همچنین تولید کل بنزین از روز افتتاح پالایشگاه تاکنون بیش از ٣٢٠ میلیون لیتر بوده که ۲۸۰ میلیون لیتر آن تحویل شرکت ملی پخش شده است.

این پالایشگاه پنج محصول شامل بنزین، گازوئیل، سوخت جت، نفت سفید و ال.پی.جی تولید می‌کند، البته اگر گوگرد را در نظر نگرفت. تمرکز ستاره خلیج فارس به دلیل اولویت‌های وزارت نفت و بالانس منفی کشور در تولید و مصرف بنزین، تولید این فرآورده است به دلیل اینکه بیشتر خوراک دریافتی به بنزین تبدیل می‌شود، بنابراین تولید گازوئیل، نفت سفید و ال.پی.جی میزان اندکی است.

تولید محصول‌ها

تولید بنزین ۳۲۰ میلیون و ارسال کل بنزین تا امروز ۲۸۱ میلیون لیتر، کل نفتای شیرین ۱۲۴ میلیون لیتر، نفتای ترش ۳۴۰ میلیون لیتر و نفت گاز هم ۴۷۰ میلیون لیتر است.

گازوییلی که در این پالایشگاه تولید می‌شود، در بین پالایشگاه‌های کشور جزو باکیفیت‌ترین‌هاست. هنوز یک واحد خالص سازی گازوئیل راه اندازی نشده که در صورت راه اندازی، کیفیت گازوئیل از میزان کنونی که یورو ۴ است فراتر می‌رود.

گازوئیل تولیدی که حدود ۲ میلیون لیتر در روز است دارای کیفیت بالایی است که به همین دلیل با گازوئیل پالایشگاه مجاور ترکیب و وارد خط می‌شود. اگر واحد ۱۶ (واحد مورد نظر خالص سازی گازوئیل) راه اندازی شود، ناخالصی گوگرد گازوییل تولیدی پالایشگاه به زیر ۵۰ پی پی ام در لیتر خواهد رسید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 84 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.