مکس بورس دیده‌بان بورس چهارشنبه - مکس بورس

رشد بورس تهران روز گذشته ادامه یافت و دماسنج بازار تا محدوده ۸۳ هزار و ۲۵۲ واحدی پیشروی کرد. شاخص بورس تهران حالا عملا در کانال ۸۳ هزار واحدی قرار دارد و از کف این کانال فاصله معناداری گرفته است.

افزایش ارزش معاملات

روز گذشته معاملات بورس با رشد حجم و ارزش مواجه شد. ارزش معاملات خرد بالغ بر ۱۶۹ میلیارد تومان شد و نسبت به میانگین ارزش معاملات روزانه در مرداد ماه، ۴۵ درصد رشد نشان داد. افزایش ارزش معاملات در شهریور ماه، که به طور سنتی فصل تسویه اعتبارات تعداد قابل توجهی از کارگزاری‌ها فعال در بازار سهام است می‌تواند معنادار باشد.

قیمت‌های جهانی همچنان پرقدرت

همچنین معاملات بورس تهران دیروز در حالی پیگیری شد که قیمت هر تن مس در بازارهای جهانی تا محدوده ۶۸۰۰ دلار نیز پیشروی کرد تا تأییدی باشد برای ادامه تقاضا در گروه‌های فلزی و معدنی. امروز اما این احتمال وجود خواهد داشت که فعالان این گروه طبق معمول و با توجه به قرار گرفتن در آستانه تعطیلات آخر هفته،با احتیاط بیشتری اقدام به معامله سهام فلزی و معدنی کنند. نکته قابل توجه روز گذشته در این گروه‌ها افزایش قابل توجه ارزش معاملات بود. روز گذشته ۵ نماد «فولاد»، «فملی»، «کگل»، «فخوز» و «ومعادن» تقریبا ۳۵ درصد از ارزش معاملات بورس را به خود اختصاص دادند.

رشد آرام و ادامه‌دار نرخ ارز

روز گذشته دلار به رشد آرام خود که از ابتدای هفته آغاز شده بود، ادامه داد و به قیمت ۳ هزار و ۸۷۰ تومانی هم رسید. با افزایش نرخ ارز، بخش دیگری از پازل بورس تهران برای نیمه دوم سال در حال تکمیل است. ابتدا افزایش قیمت‌های جهانی، پس از آن خبر کنترل نرخ بهره و حالا تقویت احتمال رشد دلار تا پایان سال.

تقرب به مرزهای روانی

رشد قیمت در نمادهای فلزی و معدنی، روز گذشته در حالی ادامه یافت که نمادها و شاخص‌های گروه فلزی و معدنی به مقاومت‌های تکنیکالی خود نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند. با احتساب رشدهایی که روز گذشته رخ داد، حالا شاخص گروه فلزات اساسی تنها ۳ درصد با سقف تاریخی خود فاصله دارد. در نمادهای حاضر در این گروه‌ها نیز شاهد همین موضوع هستیم. در ادامه روند بازار، هرچند هنوز می‌توان روی ارزندگی برخی نمادهای فلزی و معدنی تأکید کرد، اما انتظار می‌رود که با نزدیک شدن به مرزهای روانی بازار، حجم عرضه‌ها افزایش یابد. روز گذشته نیز شاهد افزایش قابل توجه عرضه‌های حقوقی در نمادهای بزرگ و پرمعامله نمادهای فلزی و معدنی بودیم. عرضه‌های حقوقی به ویژه در نمادهای «فولاد» و «فملی» خودنمایی می‌کرد.

لیدرهای دیروز، فراموش‌شدگان امروز

رشدهای اخیر شاخص بورس طی روزهای گذشته به لطف جهش قیمت‌های جهانی رقم خورد و شاخص بورس از محل رشد شاخص‌های گروه‌های فلزی، معدنی و هلدینگ‌ها رشد قابل توجهی را تجربه کرد. رشد گروه‌های بزرگ مانند گروه فلزات اساسی، مستلزم ورود نقدینگی قابل توجه به این قبیل گروه‌هاست.

در این میان با وجود افزایش احتمال کاهش نرخ بهره و انتظار برای انتقال نقدینگی از بازار پول به بازار سرمایه، شواهد هنوز حاکی از ورود نقدینگی جدید به بازار سهام نیست. نشانه آن نیز رشد نامتوازنی است که طی روزهای اخیر در بورس تهران رقم خورده است. بنابراین بخش قابل توجهی از نقدینگی مورد نیاز برای رشد نمادهای فلزی و معدنی از سایر صنایع بورسی فراهم شده است. مهاجرات نقدینگی از سایر گروه‌ها به سمت نمادهای فلزی و معدنی منجر به اصلاح قیمت‌ها در سایر گروه‌ها و افزایش قیمت‌ها در گروه‌های فلزی و معدنی شد.

در نتیجه معاملات سهام در گروه‌هایی که پیشتر به عنوان لیدرها یا پیشروهای بازار قلمداد می‌شدند، روز به روز از رونق افتاد. این درحالی است که به نظر می‌رسد در اغلب این نمادها شاهد افت ارزندگی سهام نبوده‌ایم.

روز گذشته در نمادهای گروه رایانه که تا یک ماه پیش جزو پرطرفدارترین گروه‌های بورس بودند، شاهد ادامه اصلاح قیمتی-زمانی بودیم. «آپ» پس از مدتها در قیمت‌های کمتر از ۲ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد و «پرداخت» در محدوده‌های کمتر از ۲ هزار و ۱۰۰ تومان دست به دست شد. با ادامه اصلاح قیمت در این دست نمادها، می‌توان به زودی شاهد بروز قیمت‌های ارزنده روی تابلو شد. حال چنانچه به هر دلیلی اصلاح قیمتی یا زمانی در گروه‌های فلزی و معدنی رخ دهد، می‌توان انتظار بازگشت نقدینگی از این گروه‌ها و همچنین تقویت تقاضا در سایر گروه‌ها داشت.

خودرویی‌ها، سرخورده از عدم بازگشت «خساپا»

گروه دیگری که در گذشته نه چندان دور برای مدتها در مرکز توجه بازار قرار داشت و این روزها کمتر به چشم فعالان بازار می‌آید، خودرویی‌ها هستند. شاخص این گروه تقریبا در کف یک ساله خود قرار دارد و هر لحظه امکان آغاز رالی جدید صعودی در این گروه وجود دارد. در ابتدای هفته جاری شایعات حکایت از بازگشت قریب الوقوع «خساپا» به تابلوی معاملات داشت. این موضوع تا حدودی منجر به تقویت تقاضا در گروه خودرویی شد، اما با فروکش کردن هیجان بازگشایی «خساپا» رفته‌رفته از تب و تاب گروه خودرویی نیز کاسته شد.

فعالان بازار با اتکا به برخی شایعات هنوز به بازگشت «خساپا» امیدوارند و این اتفاق چندان هم غیرممکن به نظر نمی‌رسد. اما باید در نظر داشت که آخرین تجربه بورس در زمینه تقسیم سود نقدی و پس از آن تجدیدنظر درباره صورت‌های مالی، به نماد «فایرا» بازمی‌گردد که تقریبا ۲۰ ماه متوقف ماند. با این وجود با توجه به شرایط خاص «خساپا» و همچنین وعده رئیس سازمان بورس مبنی بر بازگشایی و کاهش مدت زمان توقف نمادها، امکان بازگشایی قریب‌الوقوع «خساپا» هم وجود دارد.

«اوان» یک قدم تا صددرصدی شدن

عدم عرضه صف خرید «اوان» هم روز گذشته ادامه یافت. «اوان» که اولین عرضه اولیه فرابورس در سال ۹۶ محسوب می‌شود، به حدی کوچک است و تعداد سهامداران آن به حدی بالاست (اوان رکورد تعداد خریداران در عرضه اولیه را با ثبت رقم ۸۲ هزار نفر شکسته بود) که عملا در هیچ کدی تعداد قابل توجهی «اوان» وجود ندارد که سود یا زیان آن بتواند سهامداران را برای خرید و فروش ترغیب کند. بنابراین هنوز عرضه‌ ثانویه‌ای در این نماد به طور جدی صورت نگرفته است و چنانچه صف خرید آن امروز هم ادامه پیدا کند، بازدهی آن از عرضه اولیه تا کنون به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

نماد دیگری که این روزها صف خرید قدرتمندی دارد، «فایرا» ست که پس از بازگشایی بعد ۲۰ ماه، با قیمت تئوریک ۳۳ تومانی، حالا به محدوده ۱۲۰ تومان رسیده است. با توجه به آگهی فروش بلوک «فایرا» توسط «وتوصا» در قیمت ۸۶۱ ریال، به نظر می‌رسد هر لحظه امکان فروریختن صف خرید وجود خواهد داشت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 192 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.