مکس بورس رالی بورس ادامه دار خواهد بود؟ - مکس بورس

معاملات هفته گذشته بورس تهران با رشد حدود ۶ درصدی شاخص کل به پایان رسید. عبور قدرتمند بازار از نگرانی‌ها و ارزش بالای معاملات در هفته گذشته، در شرایطی رقم خورد که عمده سهامداران و کارشناسان حاضر در نظرسنجی این هفته «دنیای بورس» همچنان بر تداوم رکوردشکنی‌های بورس تهران اتفاق نظر دارند و بر این اساس مسیر سهام طی هفته جاری را همچنان صعودی ارزیابی می کنند.

دنیای بورس: در پایان هفته پرخبر، بار دیگر نظر کارشناسان و سهامداران از روند این هفته بازار سهام را جویا شدیم:

کارشناسان

صعودی: ۶۴ درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی معتقدند شاخص سهام طی معاملات هفته آتی روندی صعودی طی خواهد کرد. به اعتقاد این کارشناسان قیمت عمومی سهام طی هفته جاری تحت تاثیر حجم بالای نقدینگی در بازار همچنان در مسیر صعودی حرکت خواهد کرد. قدرت این پول‌ها بسیاری از ریسک‌ها را کنار زده و سقف‌های جدیدی در بازار سهام به وجود آورده است. نقدینگی تازه‌ای از کانال عرضه‌های اولیه پیش رو به بازار جذب خواهد شد و بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود با افزایش قدرت نقدینگی حرکت شاخص کل در مسیر صعودی ادامه یابد. علاوه بر این سطوح نرخ دلار تا حد زیادی حضور نقدینگی در بازار را حداقل در کوتاه‌مدت تضمین کند.

کم نوسان: ۲۵ درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظر‌سنجی، روند نماگر اصلی بازار سهام را در هفته جاری کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این کارشناسان ابهامات موجود در روند بازارهای جهانی و شیوع ویروس کرونا در کشور را مانعی برای تقاضای قدرتمند سهام عنوان کرده‌اند. با این حال نقدینگی موجود در تقابل با این نگرانی‌ها عمل خواهد کرد و از فشار فروش می‌کاهد. این دسته از کارشناسان همچنین معقتدند، قرار گرفتن بازار در معرض برخی اخبار از جمله محدود کردن نوسان روزانه سهام و پس از آن رد این خبر خود به تردید سهامداران دامن می‌زند و با تزریق نگرانی خلاف روند فعلی بازار عمل می‌کند. از این رو بعید نیست تحت‌تاثیر این مورد نیز سهامداران در هفته جاری دست به عصا حرکت کنند. چرا که هر لحظه احتمال دخالت سیاست‌گذار در معاملات را می دهد. امری که منجر به احتیاط و نوسان اندک شاخص سهام خواهد شد.

نزولی: ۱۱ درصد کارشناسان مزبور معاملات این هفته را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این گروه وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، در کنار نگرانی‌ها از وضعیت بازار جهانی و به‌ویژه نفت، مهمترین عاملی است که به روند نزولی قیمت‌ها در هفته جاری منجر می‌شود. از سوی دیگر با افزایش نگرانی‌ها، توجه به سوی بازارهای موازی از جمله ارز و سکه  مد نظر سهامداران قرار خواهد گرفت و خود عامل دیگری برای فشار بر قیمت سهام است. به خصوص آنکه سطوح فعلی قیمت در بسیاری از موارد با واقعیات اقتصادی همخوانی ندارد. به اعتقاد این دسته از کارشناسان اتخاذ سیاست‌هایی از جمله کاهش دامنه نوسان در صورت اجرایی شدن خود زمینه ریزش بازار است. همچنین عرضه‌های اولیه می‌تواند تعادل تقاضا در بازار را به هم بزند و برآیندی نزولی را باعث شود.

سهامداران

صعودی:  ۵۴ درصد سهامداران روند شاخص سهام طی معاملات هفته آینده را صعودی عنوان می‌کنند. این افراد معتقدند دو عرضه اولیه پیش‌رو بار دیگر فرصت خرید مناسبی برای سهامداران به وجود آورده است و این امر به جولان بیشتر نقدینگی در بازار کمک خواهد کرد. تحت تاثیر قدرت پول‌ها در بازار، هفته جاری نیز همچون هفته‌های گذشته بر مدار صعود پرقدرت حرکت خواهد کرد. این دسته از فعالان بازار معتقدند حجم پولی که این عرضه‌های اولیه به بازار جذب می‌کنند فراتر از پولی است که بر نمادهای تازه‌عرضه شده متمرکز می‌شود.

کم‌نوسان: ۲۶ درصد سهامداران روند شاخص سهام طی هفته آتی را محتاطانه ارزیابی کرده‌اند. این گروه معتقدند ریسک‌های موجود در بازار در تقابل با عواملی همچون حجم قابل توجه نقدینگی در نهایت منجر به نوسان اندک شاخص سهام می‌شود.

نزولی: ۲۰ درصد سهامداران اما روند قیمت‌ها در هفته آتی را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند نیاز به نقدینگی سهامداران عمده معمولا در دو هفته پایانی سال شدت می‌یابد. این امر در شرایط نگرانی‌ها از بازارهای جهانی از جمله نفت، در نهایت منجر به روند نزولی شاخص سهام می‌شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 280 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.