مکس بورس رد پای « کرونا » در خرید حقیقی ها - مکس بورس

بیش از یک هفته است که برخی نمادهای دارویی در کانون توجه معامله‌گران خرد قرار دارند. طی روزهای اخیر سهام شرکت‌های تولیدی مواد ضدعفونی‌کننده نیز به این جمع اضافه شده است. با شیوع ویروس کرونا در کشور اخبار متعددی حول این دسته از صنایع شکل گرفته است. با توجه به رشدهای قابل‌توجه و بی‌وقفه سهام بعید است بتوان اثر این وقایع را بر نمادهای مذکور به ارزندگی بنیادی تعبیر کرد. با این وجود اخبار و روایت‌های بازاری بار دیگر بازی سهام را حول این نمادها رقم زده است.

دنیای بورس: تغییرمالکیت های بورس تهران در جریان معاملات روز دوشنبه در حالی با حجم قابل توجه و خالص خرید ۸۱۷ میلیارد تومانی سهامداران خرد همراه شد که در این میان بخش عمده ای از خریدها به جمع آوری سهام گروه شیمایی اختصاص یافت. به طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در این صنعت به بیش از ۱۸۶ میلیارد تومان رسید. در این راستا دو نماد پاکسان و نیروکلر در کانون توجه قرار داشتند. در نهایت خالص خرید ۶۷ میلیارد تومانی سهامداران خرد در نماد «شپاکسا» و ۶۲ میلیارد تومانی در نماد «شکلر» ثبت شد. 

به دنبال تقاضای بالای خرید در سهام «شکلر»، شركت سرمايه گذاري توسعه صنعت وتجارت به عنوان سهامدار ۲۱٫۴۴ درصدی آن به عرضه ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم پرداخت. ولی با این وجود در پایان معاملات همچنان صف خرید بیش از ۳ میلیون سهمی برای «شکلر» باقی ماند. در نماد پاکسان نیز ۱۰ میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت اميد انصار واگذار شد.

در این روز بازیگران خرد همچنان به خریدهای پرحجم خود در نماد بين‌المللي‌ توسعه ‌ساختمان ادامه دادند و خالص خرید ۵۳٫۵ میلیارد تومانی را در این نماد ثبت کردند. در این میان دو سهامدار عمده یعنی شركت صنعتي و بازرگاني غدير و شركت سرمايه‌گذاري غدير مطابق با روند چند روز اخیر، هر کدام ۵۹ میلیون سهم «ثاخت» را عرضه کردند. این عرضه ها هر چند از صف خرید سهام مزبور کاست ولی در نهایت بیش از ۱۷ میلیون سهم در انباشت تقاضا باقی ماند.

در مقابل سهامداران عمده خریدهای قابل توجهی در نماد مهرام داشتند که با انتقال ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های این نماد همراه شد. در این میان یک میلیون و ۷۰۰ هزار سهم «غمهرا» از سوی یک سهامدار حقیقی که مالک بیش از یک درصد از سهام است، عرضه شد.

همچنین در این روز سهامداران عمده به حمایت از سهام بانک پارسیان پرداختند و خالص خرید بیش از ۷ میلیارد تومانی را در این نماد ثبت کردند. در این میان ۲ میلیون سهم «وپارس» از سوی شركت سرمايه‌گذاري سمند و ۲۲ میلیون سهم دیگر نیز توسط گروه مالي پارسيان خریداری شد. همچنین روز گذشته جابجایی بلوکی سهام «وپارس» نیز میان دو حقوقی شکل گرفت. در حالی ۱۰۰ میلیون سهم مزبور توسط شركت توسعه اقتصاد آينده سازان عرضه شد که این میزان سهم را شركت سرمايه‌گذاري تدبير خریداری کرد.

روز گذشته در میان نمادهای دارویی نیز خرید و فروش های متعددی شکل گرفت. در این راستا شركت سرمايه‌گذاري تدبير، شركت سرمايه گذاري پويا و شركت نوانديشان كشت و صنعت تدبير در مجموع ۱۶ میلیون سهم «برکت» را عرضه کردند. شركت سرمايه گذاري توسعه ملي نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد دارویی رازک به عرضه ۲٫۵ میلیون سهم پرداخت. داروسازي زاگرس فارمد پارس نیز دیگر نماد دارویی بود که فروش یک میلیون سهم از سوی داروپخش را تجربه کرد. این در حالی است که شركت سرمايه گذاري داروئي تامين به خرید یک میلیون سهم داروسازی اکسیر پرداخت.

در میان نمادهای خودرویی نیز قطعات‌ اتومبيل‌ ايران‌ با واگذاری ۲ میلیون سهم از سوی شركت سرمايه گذاري سمند مواجه شد. در همین راستا گروه مالي پارسيان نیز به عرضه ۳ میلیون سهم ایران خودرو پرداخت. گسترش ‌سرمايه‌گذاري ‌ايران‌خودرو نیز دیگر نماد این گروه بود که فروش ۲ میلیون سهم از سوی بانک پارسیان را تجربه کرد.

در میان نمادهای فولادی نیز شركت مادرتخصصي مالي و سرمايه‌گذاري سينا به خرید خود در نماد فولاد كاوه جنوب كيش ادامه داد و دیروز نیز بیش از یک میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود. این در حالی است که فولاد خراسان با عرضه ۶۰ هزار سهم از سوی شركت ساختماني كار روبرو شد.

در گروه پالایشی نیز به دلیل تقاضای بالای سهامداران خرد، حقوقی ها به عرضه سهم پرداختند. در این میان پالايش نفت بندرعباس با فروش ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم از سوی شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي بخش۱ روبرو شد. این حقوقی به عنوان سهامدار عمده در نمادهای پالایش نفت اصفهان و تبریز نیز به عرضه سهم پرداخت. به طوری که ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم «شپنا» و ۵٫۸ میلیون سهم «شبریز» را واگذار کرد. البته در نماد «شبریز»، صندوق سرمايه گذاري گنجينه زرين شهر نیز به فروش ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم اقدام کرد. این در حالی است که شركت توسعه سرمايه رفاه، یک میلیون سهم «شپنا» را خریداری کرد.

سیمان از دیگر گروه هایی بود که عرضه های قابل توجهی را از سوی سهامداران عمده تجربه کردند. در این میان شركت سرمايه گذاري سيمان تامين، یک میلیون سهم سیمان ارومیه و ۲ میلیون سهم سیمان سپاهان را واگذار کرد. در نماد سیمان شرق نیز ۴ میلیون سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاري دي و شركت سيمان فارس و خوزستان عرضه شد. شركت سرمايه‌گذاري و توسعه صنايع سيمان نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد سیمان مازندارن به عرضه ۷۰۰ هزار سهم و ۴۵۰ هزار سهم در نماد سیمان کرمان پرداخت. البته این حقوقی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم سیمان شمال را نیز واگذار کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 246 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.