مکس بورس رفع محدودیت‌های معاملاتی پتروشیمی‌ها - مکس بورس

با مصوبه هیات پذیرش بورس کالای ایران در راستای افزایش شفافیت‌ معاملاتی امکان ورود اشخاص حقیقی در خرید محصول‌های پتروشیمی که در بورس کالای ایران با مازاد عرضه روبه‌رو هستند، فراهم شد.

در راستای بهبود روند معاملات محصول‌های پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در بورس کالای ایران، افزایش شفافیت معاملاتی، عرضه منظم و تعادل هر چه بیشتر عرضه و تقاضا، برخی محدودیت‌هایی که از سال ۱۳۸۹ تاکنون برای خریداران و مصرف‌کنندگان خرد حقیقی جهت خرید محصول‌ها و فرآورده‌های عرضه شده در این بازار اعمال شده بود، به تدریج با توجه به شرایط بازار حذف خواهد شد.

با توجه به اینکه در خصوص برخی کالاها در بورس کالای ایران مازاد عرضه وجود دارد، با مصوبه هیات پذیرش بورس کالای ایران تصمیم بر این شد خریداران حقیقی محصول‌های پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی که اطلاعاتشان در سایت بهین یاب ثبت نشده و سهمیه‌ای برای آن‌ها لحاظ نمی‌شود، ولی مصرف کننده محصول‌های عرضه شده در بورس کالا هستند نیز بتوانند از رینگ پتروشیمی بورس کالای ایران نیاز مصرفی خود را تامین کنند.

گام‌های رفع محدودیت

حامد سلطانی‌نژاد؛ مدیرعامل بورس کالای ایران در گفت‌وگو با «پایگاه خبری بورس کالای ایران» می‌گوید: در گام اول در عرضه‌هایی که در روزهای غیر بهین‌یابی انجام می‌شود خریداران حقیقی می‌توانند اقدام به ثبت سفارش و خرید محصول کنند.

بورس کالای ایران تصمیم گرفته افزون بر این موارد، مقرر شده در مورد کالاهایی مثل گوگرد و برخی فرآورده‌های نفتی نیز محدودیت‌های خرید برداشته شده و امکان حضور حقیقی‌ها به عنوان متقاضیان این کالاها فراهم شود.

تایید در سامانه بهین‌یاب

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه تاکنون مجوز حضور خریداران در تالار پتروشیمی، تایید آن‌ها در سامانه بهین‌یاب بود، تاکید می‌کند: این امر به دلیل رسیدن مواد اولیه به مصرف‌کنندگان مورد تایید بود، اما در این بین اشخاص حقیقی امکان حضور در معاملات تالار پتروشیمی را پیدا نمی‌کردند که این امر بر روند کشف واقعی قیمت‌ها در تقابل عرضه و تقاضای آزادانه بی‌تاثیر نبود.

به این ترتیب با توجه به شرایط بازار و براساس تازه‌ترین تصمیم‌های اتخاذ شده، مقرر شد امکان حضور حقیقی‌ها در معاملات محصول‌های پتروشیمی برای خرید آن دسته از کالاهایی که با مازاد عرضه مواجه است، فراهم شود.

حذف محدودیت‌ها

برداشته شدن این محدودیت از معاملات بورس کالا در شرایطی است که در ماه‌های گذشته برخی محدودیت‌های دیگر از جمله حذف یا افزایش سقف قیمت، افزایش سقف سهمیه خرید محصول‌ها براساس شرایط بازار رفع شد.

هر چند وجود برخی محدودیت‌ها در سال‌های اخیر به ویژه در خصوص حضور خریداران حقیقی در بازار محصول‌های پتروشیمی اعمال شد، اما در حال حاضر و طبق هماهنگی‌های به عمل آمده، زمینه‌های لازم برای حذف آن محدودیت‌ها برداشته شد تا ضمن برقراری شفافیت هر چه بیشتر، خریداران نیز بتوانند بدون وجود محدودیت، نیازهای مصرفی خود را از این طریق تامین کنند که به دنبال آن عرضه و تقاضا نیز در این بازار به سمت تعادل بیشتر حرکت خواهد کرد.

حذف این قبیل محدودیت‌ها در بازار پتروشیمی در راستای تعامل این مجموعه با فعالان صنعت پتروشیمی است تا با کمک به این صنعت و فعالان آن، اقتصاد کشور نیز به سمت شفافیت هر چه بیشتر حرکت کند.

کارکردهای بورس کالا

جلوگیری از نوسان کاذب قیمت محصول‌ها با ایجاد شفافیت و روابط منطقی میان عرضه و تقاضا، استقرار یک سیستم قیمت‌گذاری شفاف و اجرایی و ناظر بر حسن انجام تعهدات طرفین، شکل‌گیری سیستم یکپارچه جمع آوری اطلاعات و آمار به منظور پردازش و تحلیل آمارهای تولید، واردات، صادرات و مصرف در جهت اطلاع رسانی به بازار، هماهنگی میان بخش‌های تولیدی و بازرگانی و امکان مدیریت ریسک از جمله نیازمندی‌های بازار کالای کشور به خصوص بازار محصول‌های پتروشیمی است که همه این موارد در کارکردهای بورس کالا قابل جستجو است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 151 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.