مکس بورس «روی» در آستانه عبور از مرز سه هزار دلار - مکس بورس

معاملات فلزات پایه در روز چهارشنبه کماکان پر رونق پیگیری می‌شود و قیمت‌ها در لندن و شانگهای رو به صعود هستد. در این میان قیمت روی به تبع جهش تقاضا از سوی چینی‌ها در آستانه عبور از مرز سه هزار دلار قرار گرفته است.

توقف روند رو به رشد شاخص دلار پس از رشد این نماگر در روز گذشته در بهبود روند معاملات فلزات پایه در روز جاری تاثیر گذار بوده است. پس از انتشار گزارش‌های بهتر از انتظار از اقتصاد آمریکا از جمله گزارش سطح خرده فروشی این کشور در ماه جولای، شاخص دلار در جلسه معاملاتی پیشین توانست رشدی مناسب را تجربه کند اما این روند در روز جاری مختل شده است.

در عین حال انتشار این گزارش‌ها در تحریک قیمت مس نقش شایانی داشته است. با وجود اینکه چین به عنوان بازیگر اصلی بازار مس شناخته می‌شود اما مصرف قابل ملاحظه این محصول در بخش صنعت ایالات متحده به ویژه خودروهای الکتریکی و دستگاه‌های تهویه مطبوع این کشور را تبدیل به مصرف کننده‌ای بزرگ در بازار مس تبدیل کرده است.

در این میان وجود فرصت آربیتراز میان لندن و شانگهای در بازار روی تقاضا برای این محصول را به میزان ملموسی از سوی مشتریان چینی بالا برده و از قیمت حمایت کرده است. بر اساس گزارش موسسه متال بولتن رقم آربیتراژ فیزیکی روی میان لندن و شانگهای در روز سه شنبه در سطح ۱۱ دلار قرار گرفته است .

تحولات سمت عرضه نیز عامل حمایت‌کننده مهمی از روند رو به رشد قیمت آلومینیوم حساب می‌آید. اعلام برنامه کاهش ظرفیت تولید از سوی برخی تول تولیدکنندگان آلومینیوم از جمله Shandong Weiqiao کماکان به عنوان محرکی در بازار به حساب می‌آید.  سرب نیز کماکان به تبع توقف واردات کنسانتره از سوی کره شمالی به چین دارای چشمان انداز قیمت مثبتی است.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با رشدی ۰/۳ درصدی در سطح ۶۳۸۴ دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با افزایشی ۰/۵ درصدی در سطح ۲۰۶۰ دلار معامله می‌شود. سرب با رشدی ۰/۴ درصدی در سطح ۲۳۸۸ دلار قرار گرفته و قیمت روی با افزایشی ۰/۸ درصدی در سطح ۲۹۸۰ دلار گزارش می‌شود.  

همچنین تا این لحظه از جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای آلومینیوم به میزان دو درصد رشد کرده و روی افزایش قیمتی ۱/۸ درصدی را پشت سرگذاشته است.  قیمت سرب یک درصد بالا رفته و در این میان تنها مس با افت ۰/۱ درصدی مواجه شده است.

 

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 118 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.