مکس بورس ریزش احتمالی قیمت فولاد؟ - مکس بورس

با وجود رشد قابل ملاحظه قیمت محصولات فولادی در ماه های اخیر، کماکان عامل تضعیف‌کننده  ملموسی در بازار این محصولات به چشم نمی‌خورد اما واضح است که مقامات چینی هم اکنون نگران روند رو به رشد قیمتها در بخش فولاد این کشور شده‌اند.

صعود خیره‌کننده قیمت

از انتهای سال گذشته میلادی تا پنج شنبه گذشته قیمت میلگرد در قراردادهای آتی بازار شانگهای با رشدی ۵۶ درصدی به ۵۹۸ دلار (۳۹۶۹ یوان) در هر تن رسید و سنگ آهن نیز توانست با افزایشی ۴۴ درصدی در این مدت، سطح قیمت ۷۶/۶۸ دلار را در بازار کالایی دالیان تجربه کند.

در حال حاضر قیمت میلگرد به بالاترین سطح در چهار سال و نیم اخیر رسیده و شاخص قیمت سنگ آهن موسسه متال بولتن نیز نسبت به دسامبر سال ۲۰۱۵ دوبرابر شده است.

نگرانی مقامات چین

سال گذشته شاهد بودیم که در پی رشد ملموس قیمت فولاد در بازار چین، مقامات این کشور اقداماتی از جمله اعمال سیاستهای معاملاتی سختگیرانه‌تر در بازارهای کالایی، وضع مقررات جدید در معاملات و افزایش نظارت بر بازارها را در دستور کار خود قرار دادند.

موضع‌گیری‌های اخیر مقامات چینی نشان می‌دهد که رشد قیمت در سال جاری از نظر این مقامات چندان پایه بنیادی قوی ندارد. اتحادیه آهن وفولاد چین در روز چهارشنبه گذشته نشستی را به منظور بررسی وضعیت اخیر بازار فولاد برگزار کرد و روز پنج شنبه نیز مقامات این نهاد در نشستی به میزبانی کمیسیون اصلاح و توسعه چین شرکت کردند.

پس از نشست روز چهارشنبه اتحادیه آهن وفولاد چین بر سفته بازانه بودن روند اخیر رشد قیمت محصولات فولادی تاکید کرد و روند اخیر را ناشی از تقویت تقاضا یا کاهش عرضه ندانست.

این نهاد همچنین اعلام کردکه فعالان بازار در درک تاثیرات برنامه کاهش ظرفیت تولید فولادسازان در نیمه دوم سال به منظور مقابله با مشکل آلودگی هوا دچار اشتباه شده‌اند.

در این میان مقامات بازار آتی شانگهای نیز در اقدامی برای کاهش هیجان بازار از احتمال افزایش مارجین قراردادهای آتی میلگرد این بازار در صورت افزایش بیش از پیش حجم معاملات خبر دادند.

رشد بنیادی یا سفته بازی

رشد اخیر قیمت فولاد در چین بیشتر ناشی از نگرانی در زمینه کمبود عرضه به تبع محدودیت تولید فولادسازان چینی در برخی استان‌ها در نیمه پایانی سال جاری رقم خورده است.

روز چهارشنبه مقامات دولتی در استان هبی اعلام کردند که در صورتی که شرکتهای فولادسازی این استان تا ماه آینده نتوانند معیارهای آلایندگی سختگیرانه جدیی را برآورده سازند، باید تولید خود رامتوقف کنند. این استان تقریبا یک چهارم از مجموع تولید فولاد چین را در اختیار دارد.

علاوه بر تحولات سمت عرضه، تقاضای فولاد نیز از دیدگاه فعالان بازار در شرایط مساعدی قرار دارد. براساس اعلام موسسه Shanghai Steelhome میزان موجودی انبار میلگرد چین در هفته منتهی به چهارم آگوست به ۳/۸ میلیون تن رسیده که این رقم بسیار پایین‌تر از موجودی ثبت شده در ماه فوریه است. میزان موجودی انبار میلگرد در اوایل فوریه به ۸/۴ میلیون تن رسیده بود.

بدین ترتیب می‌توان گفت که عوامل بنیادی در تحریک قیمت محصولات فولادی تاثیرگذا بوده‌اند. در این میان سوال اصلی اینجاست که چه میزان از رشد قیمت روی داده ناشی از تاثیر فعالیت‌های سفته بازی در ماه‌های اخیر بوده است؟

پاسخ به این سوال کمی سخت به نظر می‌رسد اما با نگاه به شاخص قدرت نسبی قرارداد آتی میلگرد شانگهای می‌توان گفت که به راستی از دیدگاه تکنیکال قیمت این محصول بیش از حد بالا رفته است.

این نماگر در حال حاضر به رقم ۸۲/۵۷ واحد رسیده که بسیار بالاتراز سطح ۷۰ واحد است. ارقام بالاتر از ۷۰ واحد نشان دهنده وضعیت خرید هیجانی است.

شاخص قدرت نسبی میلگرد شانگهای در نوامبر سال ۲۰۱۶ به رقم ۹۰/۶ واحد رسید و سپس به کمتر از ۳۰ واحد یعنی وضعیت فروش هیجانی در ماه آوریل سال جاری سقوط کرد.

بدین ترتیب در حالی که صحبت از  زمان پایان رالی قیمتی در بازار فولاد چین کار آسانی نیست اما به نظر می‌رسد اگر مقامات چینی بر اساس نگرانی‌های خود در زمینه رشد حبابی قیمت در ماه‌های اخیر به اتخاذ اقداماتی جدید روی بیاورند، باید منظر تغییر جهت حاکم بر بازار بود.

کلاید راسل

تحلیلگر رویترز

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 207 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.