مکس بورس زیر و بم هفته پرهیجان فلزات پایه - مکس بورس

فلزات پایه معاملات پر هیجانی را در این هفته پشت سر گذاشتند و قیمت این محصولات به لطف بهبود چشم انداز تقاضا از سوی چین و همچنین تزلزل بیش از پیش ارزش دلار، تا چهارشنبه شب با شتاب ملموسی افزایش یافت هرچند که در روزهای پایانی هفته شاهد افول قیمت ها به تبع فرآیند شناسایی سود بودیم.

فلزات پایه معاملات ابتدای هفته را توانستند به لطف تزلزل ارزش دلار در محدوده مثبت قیمت آغاز کنند و در ادامه با اعلام خبر تصمیم دولتمردان چین برای اتخاذ سیاست های مالی فعال در تیمه پایانی سال جاری میلادی جهش ملموسی را تا رو چهارشنبه تجربه کردند. صبح پنچ شنبه نیز در برهه ای قیمت ها به محدوده مثبت  بازگشتند اما در ادامه شاهد تزلزل معاملات بودیم.

دلار آمریکا این هفته با اعلام خبر افت ۱/۸ درصدی میزان فروش خانه‌های موجود در ایالات متحده در ماه جولای و همچنین شهادت داماد ترامپ در برابر بازرسان سنا در زمینه ارتباط با روس‌ها زیر فشار فرار گرفت. رای شکنده به بررسی موضوع لغو قانون بهداشت و درمان اوباما موسوم به اوبامکر در سنا نیز بار دیگر دلار را دچار تزلزل کرد.

در ادامه هفته با اتمام نشست دو روزه بانک مرکزی ایالات متحده مشخص شد که این نهاد وضعیت افزایش تورم را راضی کننده تلقی نکرده اما تصمیم دارد در ماه های پیش رو روند کاهش حجم اوراق قرضه موجود در ترازنامه خود را آغا کند. عدم رضایت فدرال رزرو از روند تورم این کشور چشم انداز افزایش مجدد نرخ بهره را کاهش داد و همین امر نیز شاخص دلار را به کمترین سطوح سیزده ماه اخیر رساند.

در این میان انتشار گزارش بهتر از حد انتظار فروش کالاهای با دوام و همچنین رشد اقتصادی ایالات متحده در فل دوم سال کمی از دلار حمایت کرد اما نتوانست فضای مثبتی را تا پایان هفته بر معاملات این ارز حاکم کند و در نهایت نیز شاخص دلار با افتی ۰/۶ درصدی به کار خود در این هفته پایان داد.

افت ملموس ارزش دلار در هفته ای که گذشت باز هم به افزایش تقاضا برای فلزات از سوی مشتریان استفاده کننده از ارزهای غیر دلاری دامن زد و همین امر نیز در رشد قیمت فلزات  تاثیر شایانی داشت.

اما شاید مهمترین تحول بازار فلزات در این هفته را بتوان در تصمیم دولت چین برای اجرای سیاست فعال مالی جستجو کرد. در روز سه شنبه خبر رسید در خلال نشست اداره سیاسی کمیته مرکزی حزب حاکم چین تصمیم بر این شده است که این کشور در نیمه دوم سال جاری سیاست مالی فعالی را به اجرا در آورد و در عین حال سیاست پولی محتاطانه خود را ادامه دهد. در پی انتشار این خبر اقتصاددانان عنوان کردند که در قالب سیاست های پیشگیرانه مالی باید منتظر افزایش سطح مخارج دولتی به منظور حمایت از روند رشد اقتصادی این کشور باشیم. بدین ترتیب بار دیگر شاهد بهبود چشم اندار تقاضا برای فلزات پایه از سوی چین بودیم امری که به معاملات این محصولات رونق بخشید.

در دو روز پایانی هفته اما فلزات به تبع آغاز فرآیند شناسایی سود از سوی سرمایه گذاران زیر فشار قرار گرفتند و در این میان تنها مس توانست روند نسبتا با ثباتی را به لطف تداوم مشکلات سمت عرضه تجربه کند.

در این هفته باز هم روند افت موجودی انبار فلزات در بازار لندن رقم خورد که در این میان بیشترین میزان کاهش مربوط به مس بود. با این وجود موجودی انبار این محصول در بازار آتی شانگهای در اواخر هفته افزایش ۳/۵ درصدی را تجربه کرد.

 

در معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با افتی مختصر به ۶۳۲۵ دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته رشد قیمت ۵/۳ درصدی را تجربه کرده است. مس در برهه ای از معاملات این هفته تا مرز ۶۴۰۰ دلار نیز پیشروی کرده بود.

روی در قرارداد مشابه حدود ۰/۹ درصد ارزان شد و با رسیدن به ۲۷۷۶ دلار، رشد قیمتی ۰/۷ درصدی را در این هفته پشت سرگذاشت. این محصول در روز سه‌شنبه قیمت ۲۸۳۶ دلار را تجربه کرده بود.

همچنین آلومینیوم با کاهش قیمتی ۱/۶ درصدی در روز جمعه در سطح ۱۹۰۷ دلار قرار گرفت. این محصول در هفته اخیر به میزان ۰/۴ درصد ارزان شده است.

در این میان سرب با افزایشی ۰/۵ درصدی به ۲۳۲۰ دلار رسید. این محصول رشد قیمتی ۳/۶ درصدی را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 135 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.