مکس بورس ساخت واکسن کرونا در ایران به کجا رسید - مکس بورس

جدیدترین آمار مربوط به مبتلایان کرونا در ایران اگرچه روبه افزایش است اما شرایط حاد رو به کاهش است. بر مبنای آمار اعلامی ۸۸ درصد مبتلایان در تهران بهبود یافته اند.

شناسایی ۲۲۹۴ بیمار جدید کرونایی

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از وبدا، کیانوس جهانپور ، سخنگوی وزارت بهداشت گفته است: از دیروز تا امروز بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی ۲ هزار و ۲۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ شناسایی شدند.

کیانوش جهانپور گفت: از میان مبتلایان جدید، ۵۳۴ مورد بستری و یک هزار و ۷۶۰ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۲۲ هزار و ۴۹۲ نفر رسید. وی ادامه داد: متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷ هزار و ۵۷ نفر رسید.

آقای دکتر جهانپور گفت: خوشبختانه تاکنون ۹۵ هزار و ۶۶۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند.
وی ادامه داد: ۲ هزار و ۷۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. آقای دکتر جهانپور گفت: تاکنون ۷۰۱ هزار و ۶۴۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

افزایش مناطق سفید کشورمان به ۲۸۰ شهرستان

سخنگوی دولت گفت: شمار مناطق سفید و کنترل شده بیماری کوید ۱۹ در کشورمان به ۲۸۰ شهرستان افزایش یافته است.

آقای علی ربیعی در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران با قدردانی از مردم برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مراسم شب‌های قدر گفت: این مراسم زمینه را فراهم کرد تا برای مراسم‌های بعدی که در حوزه مذهبی داریم و همین طور برای زیارتگاه‌ها و اماکن مذهبی بتوانیم تصمیمات جدیدتری اتخاذ کنیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه مناطق سفید ما به ۲۸۰ شهرستان افزایش پیدا کرده است افزود: در روند بهبودی و درمان بیماران مبتلا به کرونا هم پس از چین و سوئیس در رتبه سوم جهانی قرار داریم.

 آقای ربیعی ادامه داد: میانگین بهبودی ما بسیار خوب است تقریبا ۹۴ درصد بهبودی بیماران کرونایی داریم در حالی که میانگین جهانی بهبود ۸۴ درصد است.

وی گفت: آخرین گزارشی که در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شد نشان می‌دهد که میزان انتقال کرونا از یک نفر به سه نفر در اسفند ماه امروز به کمتر از یک نفر رسیده است.

ربیعی افزود: این شاخص بسیار خوبی است که یک نفر حتی یک نفر دیگر را مبتلا نمی‌کند و به عدد کمتر از یک نفر رسیده است.

سخنگوی دولت گفت: گزارش‌ها در ستاد ملی مقابله با کرونا نشان می‌داد که ما از مرحله مدیریت و کنترل بیماری هم عبور کردیم و امروز کادر وزارت بهداشت و درمان ما و تمام دستگاه‌های همکار وارد مرحله مهار بیماری شده اند.

آقای ربیعی افزود: مرحله مهار بیماری به طور قطع نیازمند تداوم همکاری بالای ۸۳ درصدی با اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی است.

وی اضافه کرد: ناچار هستیم اقتصادمان را سرپا نگهداریم و تجارب کشور‌هایی که بعد از ما تصمیماتی اتخاذ کردند نشان داد که فاصله گذاری فیزیکی هوشمند راهبردی صحیح بوده و این راهبرد قطعا با همکاری صاحبان صنایع و کارگران و کارمندان دولت و شهروندان در همه مجموعه‌ها امکانپذیر است.

سخنگوی دولت گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا، جامعه ارتباطی کشور هم پای دیگر دستگاه ها، بخشی از مدیریت مبارزه با کرونا را به سرانجام رساند و نقش مهمتر این جامعه در فردای پساکرونا است.

آقای علی ربیعی سخنگوی دولت با خبرنگاران با تبریک روز ملی ارتباطات به جامعه ارتباطی کشور، تصریح کرد: به نمایندگی از دولت و به سهم خودم از کلیه تلاش‌های موثر جامعه اطلاع رسانی کشور سپاسگزاری می‌کنم.

وی افزود: دولت از همه دست اندرکاران اطلاع رسانی و آن‌هایی که کنش‌های اطلاعاتی مورد نیاز در جامعه کرونایی ایران را فراهم کردند، سپاسگزاری می‌کنیم.

آقای ربیعی با تاکید بر اینکه دولت در بخش ارتباطات و اطلاع رسانی اقدامات بنیادی داشته است، تاکید کرد: مهمترین این اقدامات، شفافیت، تعامل و پاسخگویی بوده است، حرکت این دولت به سمت شفافیت و پاسخگویی بدون تردید بی نظیر بوده و در هیچ دوره‌ای چنین شفافیتی در معرض دید همگان قرار نداشته است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه این سنت دیرینه باید نهادینه شود، گفت: به جرات می‌توان گفت، هیچ دولتی به جز این دولت در معرض دید و نقد رسانه ها، فضای مجازی و همچنین زیر ذره بین نظارت و قضاوت همگانی قرار نداشته است.

وی افزود: خوشحالیم که شفافیت و پاسخگویی توامان ایجاد شده، و ما بر این امر اصرار داریم و دولت بنایش بر این است که تا پایان کار، به روز شفافیت و اطلاع رسانی که مردم نیاز دارند، بیافزاید.

آقای ربیعی با اشاره به درگیری کشور با بیماری کرونا، گفت: زندگی اجتماعی، روزمره و جهان ارتباطات و رسانه‌ای ما تحت تاثیر این بیماری قرار گرفت و با شوک جدیدی مواجه شد که به نظر می‌رسد، امروز نقش ارتباطات و رسانه‌ها در ایجاد حمایت اجتماعی، معنابخشیدن به زندگی و کمک به گذار جامعه از این شرایط بحرانی، بی بدیل است.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: به بهانه این روز به جامعه ارتباطی کشور یاد آوری می‌کنم که نقش این جامعه در گذار موفق جامعه قطعا نقش موثر بوده و خواهد بود.

آقای ربیعی افزود: از ابتدای شیوع بیماری کرونا این جامعه هم پای کشور بخشی از مدیریت مبارزه با کرونا را به سرانجام رساند و نقش مهمتر این جامعه در فردای پس از کرونا است که بتواند صدمات و لطمات ناشی از کرونا را بر روح جامعه التیام بخشد و به بازگشت جامعه به سمت کار و زندگی موثر واقع شود.

۸۸ درصد مبتلایان کرونا در پایتخت بهبود یافتند

استاندار تهران گفت : ۸۸٫۸ افرادی که در تهران به کرونا مبتلا شده بودند، بهبود یافتند.

به گزارش ایرنا «انوشیروان محسنی بندپی» روز دوشنبه در حاشیه جلسه بررسی و رفتار شناسی گسل های تهران در جمع خبرنگاران افزود: این آمار، رکورد قابل قبول و چشمگیری  است که  در استان تهران شاهد بوده ایم.  وی گفت این آمار نشان دهنده ارایه خدمات استاندارد در ارائه خدمت بوده است 

وی گفت: همچنین در مراکز نگهداری معلولان از جمله کهریزک که یکهزار و ۴۷۰ نفر در از جمله سالمندان و معلولان ذهنی و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند در این مرکز نگهداری می شوند، تا به امروز ۲۴ نفر فوتی داشتیم.

بندپی گفت: در صورتی که آمار فوت شدگان سالمندان در مراکز سالمندان کشور انگلیس بیش از ۱۴ هزار نفر و در آمریکا بیش از ۴۰ درصد بوده است. وی گفت: این آمار نشان‌دهنده این است که مراقبت و رعایت حفاظت فردی و ارائه خدمت شرایط مناسبی را فراهم کرد.

استاندار تهران ادامه داد: میانگین سنی مبتلایان وفوت شدگان ناشی از کرونا ۶۸ سال بوده است، در صورتیکه در کشور ۵۹ و ۶۰ سال بوده است. وی تاکید کرد که آمار کرونا در تهران هر روزه از شبکه پنج سیما برای شهروندان اعلام می شود. 

وی گفت: فوت شدگان ناشی از کرونا در  دو یا سه روز اخیر کمتر از یازده نفر بوده است.  استاندار ادامه داد: در ورامین با جمعیت زیادی که دارد طی، پنج روز اخیر هیچ‌فوت شده ای نداشتیم. بندپی افزود : بستری شده ها هم روزانه حدود ۲۳۰ تا ۲۴۰ نفر است و تعداد بهبود یافتگان افزایش یافته است.  

وی درباره اجرای طرح ترافیک در تهران هم گفت که با توجه به اینکه بسته پیشنهادی مناسبی برای مردم تبیین نشده بود، درخواست تعویق داشتیم. وی تاکید کرد تا پایان ماه رمضان طرح ترافیک نداریم.

کاهش طول درمان بیماری کووید-۱۹ به شش روز

دانشمندان سلول‌های بنیادی ایران در یک دستاورد مهم تحقیقاتی، موفق به کاهش طول درمان بیماری کووید-۱۹ به شش روز شدند.

 آقای محمدحسین زیرک‌ساز مدیرعامل شرکت سل‌تک فارمد وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام در مصاحبه  با خبرگزاری صدا وسیما، گفت: بعد از دستور رهبر انقلاب مبنی بر بسیج تمامی امکانات برای مقابله با کرونا و ابلاغ رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، کار تحقیق برروی درمان این ویروس ازطریق سلول درمانی را آغاز کردیم و توانستیم با بکارگیری نیرو و دانش داخلی روندی را برای مهار این ویروس پیدا کنیم.

آقای زیرک ساز افزود:این روش درمانی در دو مرحله روی ۲۲ بیمار مبتلا به کرونا و باوضعیت وخیم بستری در آی سی یوهای بیمارستانهای مسیح دانشوری، شریعتی و هاجر انجام گرفت و نهایتا موفق شدیم روند درمان این بیماران را ۶ روز تسریع کنیم که موفقیت بزرگی در علم پزشکی به حساب می آید. وی خاطرنشان کرد:تمام این مراحل تحقیقی و درمانی با هزینه ستاد اجرایی فرمان امام و بصورت رایگان بر روی بیماران انجام گرفت.

مدیرعامل شرکت سل تک فارمد گفت: برنامه‌ریزی‌هایی برای اجرای فاز سوم این روند درمانی انجام شده که بعد از دریافت مجوزهای لازم از سمت وزارت بهداشت این محصولات دراختیار استفاده همگانی قرار خواهد گرفت.

آقای زیرک ساز افزود: شرکت سل‌تک فارمد بزرگترین شرکت توسعه فرآورده‌های سلولی غرب آسیا است و تاکنون موفق شدیم ده‌ها محصول مبتنی بر سلولهای بنیادین در این شرکت تولید کنیم که تاکنون ۴ محصول دارویی مجوز GNP سازمان غذا و دارو را برای مصارف دریافت کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت سل تک فارمد افزود:درمان بیماران فلج مغزی ازطریق سلول درمانی نیز یکی دیگر از دستاوردهای این شرکت است. وی با بیان اینکه مهم‌ترین محصول بانک سلول‌های بنیادی تحت عنوان وارتوسل است که از بند جنینی بعد از احراز صلاحیت اهدا کننده تولید شده است، افزود: درحال حاضر این محصول نیز آماده بهره‌برداری است.
 

پژوهشگران چینی آنتی بادی مانع ابتلا به کرونا کشف کردند

یک گروه از پژوهشگران چینی اعلام کردند یک نوع آنتی بادی مونوکلونال انسانی مانع آلایندگی ویروس کووید-۱۹ کشف کرده اند که احتمالا می تواند برای توسعه دارو و واکسن بیماری کووید- ۱۹ مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایرنا از رادیو بین المللی چین، پژوهشگران تعدادی از دانشگاه ها، انستیتوها و بیمارستان های چین در این پروژه تحقیقاتی شرکت کرده و از سلول های تک هسته ای خون محیطی فردی سالم که به کرونا مبتلا و بعدها درمان شده است، ۴ نوع آنتی بادی مونوکلونال انسانی که می تواند ویروس کووید-۱۹ را خنثی کند به دست آورده اند.

گزارش می افزاید در این میان، دو نوع آنتی بادی «۳۸B» و «۴H» می تواند جلوی پیوند حوزه اتصال گیرنده پروتئین اسپایک ویروس کووید-۱۹ به آنزیم مبدل آنژیوتانسین (۲ACE) گیرنده را بگیرد.

تحقیقات گذشته نشان می دهد ویروس کووید-۱۹ با پیوند حوزه اتصال گیرنده پروتئین اسپایک خود به آنزیم مبدل آنژیوتانسین (۲ACE) سلول بدن انسان، فرد را آلوده می کند.

آزمایش ها روی موش نشان می دهد آنتی بادی «۳۸B» و «۴H» می تواند مقدار ویروس کووید-۱۹ آلاینده در ریه های موش را به شدت کاهش دهد انتظار می رود در صورت استفاده همزمان از همه این دو نوع آنتی بادی در دارو یا واکسن، تاثیرگذاری آن حتی آشکارتر شود.

محققان اظهار کرده اند این دو نوع آنتی بادی می تواند برای توسعه واکسن مورد استفاده قرار گیرد و زمینه را برای توسعه واکسن کرونا نیز هموار کرده است.

در حال حاضر، شرکت های داروسازی در تلاش هستند تا این کشف جدید را به محصولات دارویی به منظور درمان بیماران کرونا تبدیل کنند.

ساخت واکسن در ایران 

پژوهشکده تخصصی تولید محصولات بیولوژیکی دانشگاه شیراز از بدو شیوع ویروس کرونا پژوهش برای ساخت واکسن را آغاز کرده که به گفته عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی این دانشگاه هم‌اکنون در نیمه راه مرحله تولید قرار دارد.

دکتر محمدهادی اسکندری روز دوشنبه در گفت ‌و گو با ایرنا با بیان اینکه پروژه تولید واکسن کرونا از اسفندماه ۹۸ در این دانشگاه آغاز شده است، ابراز داشت: برای طراحی واکسن به فراهم‌کردن امکان تجاری‌سازی و تولید آن اندیشیدیم؛ از همین رو کار را به‌صورتی گسترده‌تر آغاز کردیم؛ زیرا در شرایط کنونی عنصر زمان بسیار برای تیم پژوهنده اهمیت دارد و نمی‌توان تنها یک واکسن را طراحی و آزمایش کرد؛ بدین‌ترتیب مطالعه بر روی ۱۰ شکل مختلف واکسن به‌صورت همزمان شروع شد و هم‌اکنون در اواسط مرحله تولید واکسن هستیم.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز اظهار داشت: تهیه واکسن سه مرحله دارد که شامل طراحی، تولید و تست‌های بالینی یا کارآزمایی بالینی است ؛ از همین رو اینکه گفته می‌شود در مرحله تولید هستیم به‌معنای اتمام مراحل ساخت واکسن نیست؛ بلکه به این معناست که طراحی تمام شده و بعد از اینکه تولید به نهایت برسد باید در حوزه پژوهش‌های کلینیکی بررسی شود.

تحریم‌ها به یاری کرونا آمده‌اند

اسکندری با اشاره به تاثیر همزمان شیوع کرونا و تحریم‌ها بر کندی روند کار عنوان کرد: درحال حاضر کانال ارتباطی با خارج از کشور وجود ندارد؛ به همین دلیل نیاز به برخی قطعات که باید از خارج از کشور وارد شود، فرایند پژوهش را دچار مشکل کرده است؛ استانداری فارس از نزدیک درحال رصد فرایند تولید واکسن است و قول‌هایی برای اختصاص بودجه و تسهیل فرایند ساخت واکسن داده‌ که باعث شده کار در چند روز گذشته سرعت گیرد.

وی با بیان اینکه همزمان با این پژوهش‌ها، یک شرکت بیوتکنولوژی تولیدکننده واکسن و دارو در اروپا نیز با محققان دانشگاه شیراز در ارتباط است، گفت: ارتباط با این شرکت نیز به‌صورت موازی برقرار شده است و قراردادهایی در زمینه همکاری‌های علمی به امضا رسیده است و مقرر شده که شرکت سازه‌های لازم برای تولید واکسن و دارو را به ایران ارسال کند تا بتوانیم همزمان در ایران هم واکسن و دارو را تولید کنیم؛ اما حق مالکیت این پروژه مربوط به شرکت اروپایی است، در عین حال اگر  بتوانیم در این ارتباط واکسن را تولید کنیم و به نتیجه مطلوب برسیم می‌توان در آینده درباره نحوه استفاده از واکسن و دارو نیز با آن‌ها مذاکره کرد.

عضو کارگروه تخصصی تولید واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک دانشگاه شیراز اضافه کرد: تولید واکسن به تخصص‌های مختلف نیاز دارد؛ از همین رو در حال حاضر در تیم پژوهشگران دانشگاه شیراز، محققان از حدود ۱۵ گرایش متشکل از رشته‌های مهندسی کامپیوتر، بیوانفورماتیک، بیوشیمی، میکروبیولوژی، بیوتکنولوژی، ویروس‌شناسی، ایمنی‌شناسی و برخی دیگر از رشته‌های مهندسی مشغول کار هستند که باید به آن‌ها رشته‌های کلینیکی را نیز به عنوان مصرف کننده نهایی واکسن افزود.

همکاری فرامرزی پژوهشگران برای تولید واکسن

وی با بیان اینکه این مجموعه در کنار یکدیگر زنجیره‌ای علمی را تشکیل داده‌اند تا واکسنی موفق با قابلیت تجاری‌سازی تولید کنند،  افزود: در این گروه که افزون بر ۱۷ عضو دارد، اعضایی از دانشگاه‌ها و برخی شرکت‌های کشورهای آلمان، اتریش، استرالیا و آفریقای جنوبی نیز با دانشگاه شیراز در این طرح همکاری می‌کنند.

اسکندری با اشاره به اینکه امکانات دانشگاه برای تولید تجاری نیست، گفت: در دانشگاه دانش فنی تولید واکسن را کسب می‌کنیم، اینکه چگونه می‌توان این واکسن را به تولید انبوه رساند پس از ایجاد دانش فنی، توسط شرکت‌های خصوصی یا دانش‌بنیان صورت می‌گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی اولیه را برای تولید واکسن در دانشگاه شیراز مناسب ارزیابی کرد و بیان داشت: امکانات مناسبی در دانشگاه شیراز وجود دارد و تمام تجهیزات های‌تک (فناوری بالا) مورد نیاز برای دسترسی به دانش فنی فراهم است؛ اما زیرساخت‌های تولید در مقیاس صنعتی در دانشگاه فراهم نیست.

وی ادامه داد: در قسمت کارآزمایی بالینی نیز از برخی امکانات برخوردار هستیم و از برخی خیر. برای کار با ویروس‌های خطرناک به آزمایشگاه ویروس شناسی سطح ۳ در ایران نیازمندیم که هنوز چنین آزمایشگاهی در کشور با این سطح از امکانات وجود ندارد.

اسکندری ابراز داشت: گرچه به تجهیزات خاصی برای دستیابی به واکسن نیاز داریم؛ این  بدان معنا نیست که قادر به پیشرفت در حوزه تولید واکسن نباشیم؛ زیرا پژوهشگران ایرانی سال‌هاست که تولیدکننده انواع واکسن در کشور هستند و بخشی از نیازها را رفع می‌کنند و ما تنها در تکمیل تست‌های بالینی نیازمند توسعه زیرساخت‌ها هستیم.

سه تا چهارماه برای رسیدن به کارآزمایی بالینی

استاد دانشگاه شیراز زمان به ثمر رسیدن مرحله تولید واکسن کرونا را سه تا چهار ماه آینده برآورد کرد و اظهار داشت: پس از گذر از این مرحله وارد فاز کارآزمایی بالینی خواهیم شد؛ گرچه این مراحل نیازمند تلاش در مقیاس بین‌المللی و برقراری ارتباطات موثر با خارج از کشور هستیم که درحال حاضر کرونا و تحریم‌ها باعث شده ارتباط لازم را با سایر کشورها نداشته باشیم.

عضو کارگروه تخصصی تولید واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک دانشگاه شیراز بیان کرد: در تکمیل فرایند برخی قسمت‌ها قریب به دو ماه است که آماده تولید هستیم؛ اما مواد آزمایشگاهی لازم را برای پیشبرد کار نداریم.

 شک به توان خودی‌ها 

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز با انتقاد از نگاه ناامیدانه به فعالیت‌های پژوهشگران و دانشمندان ایرانی در مدیران، عنوان کرد: بسیاری از افراد حتی در رده‌های مدیریتی و دانشگاهی به توانایی‌های داخلی اعتقادی ندارند و نگاهشان به خارج از کشور است؛ درحالی که در ایران هم نیروی انسانی کارآمد و هم امکانات خوبی در اختیار داریم.

اسکندری این طرز تلقی را برای پژوهشگران آزاردهنده خواند و افزود: بی‌اعتمادی به پژوهشگران ثمرات مطلوبی ندارد و نشان‌دهنده نوعی سرخوردگی است که باعث شده انجام کارهای بزرگ در کشور با موانعی مواجه شود.

استاندار فارس ۲۳ اسفندماه ۹۸ از دانشگاه شیراز باعنوان یکی از قطب‌های علمی مطرح در کشور درخواست کرده بود با توجه به برخورداری از متخصصان توانمندی در حوزه‌های زیست‌شناسی، ویروس‌شناسی و ژنتیک به تحقیق درباره رفتار ویروس کرونا و راه‌های مقابله با آن بپردازد.

در استان فارس، علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی‌ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه ، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا ، کوهچنار و سرچهان بیماران مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند.

تا بیست و هشتم اردیبهشت ۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۸۰۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده‌اند و مجموع بیماران کرونا در کشور به ۱۲۰ هزار و ۱۹۸ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۱ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶ هزار و ۹۸۸ نفر رسید.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و چهار بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی ، نمازی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۲۰۰ تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 262 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 25 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.