مکس بورس سدشکنی به یادماندنی «روی» - مکس بورس

فلزات پایه هفته خوبی را پشت سر گذاشتند و در این میان روی با شکست مقاومتی، رشد قیمت خیره‌کننده‌ای را تجربه کرد. تحولات سمت عرضه، رشد تقاضای چین و افزایش خرید تکنیکال اصلی‌ترین دلایل رونق معاملات در این هفته به حساب می‌آید.

هفته‌ای که گذشت برای بسیاری از فعالان بازار فلزات پایه تبدیل به هفته‌ای به یادماندنی شد. شکست مقاومت سه هزار دلاری در معاملات فلز روی هیجان زیادی را به بازار فلزات پایه وارد کرد و دیگر محصولات معاملاتی نیز به لطف این جو مثبت با رشد قیمت ملموسی مواجه شدند. هرچند که به جز فلز روی، دیگر محصول‌های معاملاتی در روزهای پایانی هفته زیر فشار فرآیند شناسایی سود قرار گرفتند و بخش عمده‌ای از رشد پیشین را از دست دادند.

فلزات پایه هفته را به واسطه انتشار برخی گزارش‌های نه چندان مطلوب از سوی اقتصاد چین کمی متزلزل آغاز کردند و تنها سرب به تبع احتمال ایجاد کمبود عرضه به تبع توقف واردات کنسانتره کره شمالی از سوی چین در مسیر رشد قرار گرفت. مثبت بودن رقم آربیتراژ میان لندن و شانگهای در معاملات فلز روی نیز در ادامه از قیمت این محصول حمایت مختصری را به عمل آورد.

در همین حال اداره آمار ملی چین در ابتدای هفته اعلام کرد: نرخ رشد تولیدات صنعتی این کشور در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۶٫۴ درصد رسید و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت نیز افزایشی ۸٫۳ درصدی را در مقایسه با جولای سال ۲۰۱۶ تجربه کرده و نرخ رشد خرده فروشی این کشور در مدت مذکور بیش از ۱۰٫۴ درصد بود.

این ارقام پایین‌تر از پیش‌بینی‌‌ها بود و همین امر نیز فشار نسبی را بر معاملات فلزات وارد کرد. همچنین رشد ادامه‌دار شاخص دلار تا سه‌شنبه هفته گذشته نیز در ایجاد فشار بر معاملات فلزات دخیل بود.

در ادامه انتشار خبر خروج ۲٫۶۸ میلیون تن از ظرفیت تولید آلومینیوم شرکت Shandong Weiqiao از مدار تولید منجر به رونق معاملات این محصول شد.

باز بودن پنجره آربیتراژی در بازار فلز روی نیز رشد مناسبی را در معاملات این محصول رقم زد. بدین ترتیب فلز روی در چهارشنبه هفته گذشته به سوی قیمت ۳ هزار دلار به ازای هر تن حرکت کرد و پس از سپری شدن ساعتی از معاملات از این مرز عبور کرد و با شکست این مقاومت مهم پس از ۱۰ سال شاهد افزایش خرید با دیدگاه تکنیکال در بازار بود؛ به گونه‌ای که در پایان معاملات  این محصول رشد قیمت خود را به بیش از ۵ درصد رساند.

در این میان دیگر محصول‌های معاملاتی بازار فلزات نیز از این جو مثبت منتفع شدند و در نهایت چهارشنبه هفته گذشته بازار شاهد رشد خیره‌کننده قیمت‌ها بود.

پنج‌شنبه هفته گذشته نیز به لطف تزلزل دلار در بازارهای جهانی رونق معاملات ادامه یافت اما رفته رفته روند شناسایی سود بر بازار این محصول‌ها سایه افکند. در روز جمعه نیز همین روند تکرار شد و تنها افزایش رقم آربیتراژ روی میان لندن و شانگهای به رونق معاملات این محصول منجر شد و دیگر محصول‌های روندی رو به افول را پشت سرگذاشتند.

در این میان افت سطح ذخایر فلزات در انبارهای بازار لندن نیز در حمایت از رشد قیمت‌ها در این هفته تاثیرگذار بود. مس و فلز روی بیشترین میزان افت ذخایر را به نام خود ثبت کردند.

در معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با افتی مختصر به ۶۴۸۶ دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته رشد قیمت ۱٫۱ درصدی را تجربه کرد. قیمت مس در برهه‌ای از معاملات این هفته از سطح ۶۵۳۰ دلار نیز فراتر رفت.

هر تن فلز روی در قرارداد مشابه ۲ درصد گران شد و با رسیدن به ۳۱۲۴ دلار، رشد قیمتی ۷٫۸ درصدی را در این هفته پشت سرگذاشت.

همچنین هر تن آلومینیوم با کاهش قیمتی ۰٫۶ درصدی در روز جمعه در سطح ۲۰۶۲ دلار قرار گرفت. این محصول در هفته اخیر حدود یک درصد گران شد. آلومینیوم در برهه‌ای توانست از مرز ۲۱۰۰ دلار عبور کند.

هر تن سرب نیز با کاهش ۲ درصدی به ۲۳۶۱ دلار رسید. این محصول رشد قیمتی ۱٫۴ درصدی را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرد.     

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 183 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.