مکس بورس سرگیجه بورس‌بازان در روز اصلاحی - مکس بورس

نماگر بورس تهران که هشت روز متوالی صعود کرده بود و هفته گذشته بهترین عملکرد خود در یکسال گذشته را تجربه کرد، در معاملات امروز روند کاهشی در پیش گرفته است. انتظار برای بازگشایی سایر نمادها، تردید در پایداری صعودی قیمت‌های جهانی و برخی ابهامات فضای سیاسی مهم‌ترین دلایل استراحت امروز قیمت‌ها محسوب می‌شوند. این در حالی است که کارشناسان همچنان برخی گروه‌های مهم بورس را جذاب ارزیابی می‌کنند.

این سومین بار است که طی یک سال اخیر، شاخص بورس به محدوده ۸۱ هزار و ۵۰۰ واحد نزدیک می‌شود؛ جایی که قله ۱۶ ماهه این نماگر محسوب می‌شود. افت شاخص در معاملات امروز نیز شاید واکنشی به این سقف مهم محسوب شود. با این حال، بهبود واقعی عملکرد شرکت‌های بورسی یکی از نقاطی است که کارشناسان را این بار نسبت به عبور از این سقف خوش‌بینی کرده است.

به عبارت دقیق‌تر، سهام بزرگ بازار سهام در گروه‌های فلزی-معدنی و پالایشی با عملکرد مناسب اخیر خود، هنوز می‌توانند قیمت‌های جذابی از نگاه کارشناسان داشته باشند. از سوی دیگر، در گروه خودرو شاهد رسیدن قیمت‌ها به کف‌های مهمی هستیم که برخی معتقدند آمادگی برای چرخش مسیر را دارند.

با این حال، ابهاماتی وجود دارد که موجب کاهش تحرکات سهامداران در معاملات امروز شده است. این مساله به خوبی در کاهش تعداد معاملات قابل ردیابی است. اما به نظر می‌رسد با توجه به باقی ماندن برخی جذابیت‌ها، اگر فضای سیاسی ریسک‌پذیری سهامداران را کاهش ندهد، احتمال آنکه این افت شاخص استراحتی در مسیر صعودی باشد بیشتر است.

انتظار برای بازگشایی‌ها

در این میان، بازگشایی نمادهای پالایشی که یک مورد ازآنها امروز در مثبت بیش از ۵ درصد کشف قیمت شد در صورت اقبال بیشتر بازار می‌تواند شروع مجددی برای تحرک بیشتر قیمت‌ها در بازار سهام باشد. شرکت پالایش نفت بندرعباس (شبندر) امروز در قیمت ۴۷۴ تومانی معاملات خود را آغاز کرد. این سهم در مجمع خود ۶۵ تومان سود نقدی به ازای هر سهم تقسیم کرده بود.

بازار جهانی

مساله مهم دیگری که بر تصمیم سهامداران اثرگذار خواهد بود بازار جهانی است که امروز و فردا تعطیل است. هرچند شتاب از رشد قیمت‌ها (چهارشنبه) در پایان هفته کاسته شد، اما هنوز بازار در انتظار آن است که در شروع معاملات هفته، بازار جهانی چگونه معاملات خود را آغاز می‌کند.

دغدغه سیاسی

بحث تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران یکی از مواردی است که بسیاری را نسبت به آینده برجام نگران کرده است. هرچند مقامات کشورمان این تحریم‌ها را مساله جدیدی ارزیابی نمی‌کنند، اما فضای روانی که میان سرمایه‌گذاران ایجاد شده بر روند قیمت‌ها نیز اثرگذار بوده است.

بورس تهران گرچه عموما بیش‌واکنشی به مسائل سیاسی داشته است (چه مثبت و چه منفی)، اما این موارد تاثیر بلندمدتی بر فضای معاملات نداشته است.

حمایت‌های جدید؟

در میان اثرگذارترین نمادهای منفی بر شاخص کل، نمادهای فولادی و سنگ آهنی به وضوح مشاهده می‌شوند. نکته قابل توجه در معاملات این نمادها، به ویژه در «فولاد»، «فخوز» و «کگل» خرید بیشتر حقوقی‌ها نسبت به فروش آنها است. این مساله طی معاملات روزهای اخیر کمتر مشاهده شده است. مساله‌ای که از احتمال ایجاد کف‌های قیمتی جدیدی در این سهام حکایت دارد.

در سوی دیگر، نمادهای خودرویی را در میان نمادهای منفی اثرگذار بر شاخص مشاهده می‌کنیم. گروهی که برخی معتقدند در کف تکنیکال قرار دارند. بنابراین، اگر قیمت‌های فعلی حفظ نشود احتمال شکست این کف‌ها وجود دارد و پس از یک اصلاح مجدد، احتمال جذابیت این گروه نیز افزایش بیشتری پیدا می‌کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 227 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.