مکس بورس سقف انتظارات در «فولاد» کجاست؟ - مکس بورس

سهام شرکت فولاد مبارکه طی هفته‌های اخیر و به خصوص پس از برگزاری مجمع عمومی سالیانه روند پرشتابی را در پیش گرفته است. «دنیای بورس» پیش از این به انتظار برای جهش سودآوری «فولاد» اشاره کرده بود. از زمان ارائه گزارش مزبور در اوایل تیر این سهم بازدهی بیش از ۳۰ درصدی را برای سهام‌داران به ارمغان داشته است. پس از رشدهای اخیر لزوم توجه به چند نکته برای تنظیم سقف انتظارات در این سهم الزامی است.

قیمت محصولات فولادی طی هفته‌های اخیر در بازار جهانی رشدهای مداومی را تجربه کرده است. اوج‌گیری قیمت فولاد در بازار جهانی رشد قیمت را در  عرضه‌های داخلی بوس کالا شرکت‌های فولادی به دنبال داشت. در این شرایط توجه بازار به شدت به سمت نمادهای فولادی به خصوص سهام فولاد مبارکه جلب شده است. گرچه در اوایل تابستان بسیاری با توجه به تعداد بالای سهام شناور فولاد در بورس حرکت این سهم در مسیر صعودی را بسیار مشکل ارزیابی می‌کردند اما طی حدود ۴۵ روز گذشته فولاد رشد بیش از ۳۰ درصدی را تجربه کرده است. «دنیای بورس» در اوایل تیر و همچنین در ادامه به انتظار برای جهش سودآوری و همچنین توجه ویژه بازار به سمت این نماد اشاره کرده بود. سهام فولاد مبارکه طی روزهای اخیر بیش از هر سهم دیگری از شاخص حمایت کرده است، این حمایت‌ها در معاملات امروز نیز باعث شده که شاخص کل مثبت باقی بماند. با این حال نکته‌ای که باید معامله‌گران به آن توجه کنند سقف انتظارات و همچنین رویدادهای مهمی است که ممکن است بر «فولاد» اثرگذار باشد.

لزوم توجه به بازارهای جهانی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در شرایط کنونی فعالان بازار در خرید و فروش «فولاد» باید مورد توجه قرار دهند روند قیمتی فولاد در بازار جهانی است. با جهش‌های اخیر فولاد در بازار جهانی هفته جاری احتمالا قیمت پایه در عرضه‌های مقاطع فولادی بورس کالا مطابق با هفته گذشته مسیر صعودی را تجربه کند. بر این اساس عرضه‌های روزهای آتی ورق فولاد مبارکه احتمالا مورد توجه گروه‌های تلگرامی و فعالان بازار قرار گیرد. در این میان اما نکته اساسی توجه به ریسک‌های موجود در بازار جهانی است. یکی از مهم‌ترین ریسک‌های بازار جهانی در شرایط کنونی نگرانی از تنش‌های موجود میان آمریکا و کره شمالی است که می‌تواند بر قیمت فلزات پایه اثر منفی داشته باشد. نکته دیگر تاکید فعالان داخلی بازار چین به غیرواقعی بودن رشد قیمت فولاد طی هفته‌های اخیر و احتمال افت قیمتی مقاطع فولادی در ادامه است. بر این اساس گرچه مقاطع فولادی طی این مدت رکوردزنی‌های مداومی را تجربه کرده‌اند اما این موضوع ریسک احتمال افت قیمتی را در بازار فولاد افزایش داده است. بر این اساس اصلاح قیمتی از مواردی است که به نظر می‌رسد باید در انتظار آن بود.

با همه این‌ها فولاد همچنان توانایی قابل توجهی برای سودآوری از خود نشان می‌دهد. آخرین قیمت عرضه ورق گرم B فولاد طی هفته گذشته به سطح ۲۲۰۰ تومان رسید. احتمال رشد قیمت طی هفته جاری نیز وجود دارد. در شرایط کنونی آغاز بازار جهانی در معاملات فردا از اهمیت بالایی میان سرمایه‌گذاران برخوردار است. عدم تزلزل بازارهای کالایی سیگنال مثبتی به شرکت‌های وابسته در بورس تهران خواهد بود و احتمالا قیمت عرضه‌های فولاد در این هفته را نیز متاثر خواهد کرد.

کف و سقف سودآوری «فولاد»

نخستین نکته اثرگذار بر روند قیمتی سهام فولاد مبارکه احتمالا روند قیمت پایه عرضه محصولات این شرکت طی معاملات آتی بورس کالا خواهد بود. رویداد دیگر در این میان گزارش عملکرد مرداد «فولاد» است که باید فعالان بازار به اعداد و مکانیزم‌های فروش این شرکت که پیش از این «دنیای بورس» به آن‌ها اشاره کرده بود، توجه کنند. گزارش‌های میان‌دوره‌ای و به خصوص عملکرد نیمه نخست نیز می‌تواند پتانسیل سودآوری این شرکت را مشخص سازد.

کف سودآوری «فولاد» در گزارش‌های قبلی مورد اشاره قرار گرفته بود. پس از رشدهای اخیر به نظر می‌رسد باید به سقف سودآوری این شرکت نیز توجه ویژه‌ای کرد. فولاد مبارکه در سه‌ماه دوم سال جاری توانایی کسب سود خالصی معادل با فصل بهار را دارد. البته از نظر مقداری به نظر می‌رسد باید درانتظار فروش بیش از انتظارات بود که می‌تواند به رشد سودآوری کمک کند اما در خصوص بهای‌تمام‌شده و هزینه‌های سربار احتمالا مقادیر بیشتری را باید نسبت به فصل بهار در محاسبات لحاظ کرد.

برای نیمه دوم سال نیز در شرایط کنونی شاهد قراردادهای سلف در قیمت‌های بالاتر نسبت به نیمه نخست در محصولات اصلی «فولاد» هستیم. بر این اساس با فرض قیمت هرتن ورق گرم فولاد معادل ۲۲۰۰ تومان برای نیمه دوم، ۲۶۰۰ تومان ورق سرد می‌توان انتظار ساخت سود بیش از ۵۰ تومانی را برای فولاد مبارکه داشت. این محاسبات با لحاظ شرط احتیاط برای فولاد مبارکه به دست آمده است. در این میان ریسک‌های جهانی و از سوی دیگر انتظار برای رشد نرخ دلار در بازار داخلی نیز در نظر گرفته شده است.

گرچه ممکن است با رشد قیمت فولاد در ادامه بر خلاف انتظارات مواجه باشیم اما به نظر می‌رسد بهتر است سقف انتظارات در شرایط کنونی به ازای هر سهم فولاد ۵۰ تومان در نظر گرفته شود. در صورتی‌که متغیرها روند مثبتی را در ادامه داشته باشند می‌توان سقف انتظارات را برای «فولاد» تعدیل کرد.

در خصوص کف سود هر سهم نیز همان‌طور که در گزارش پیشین از سودآوری «فولاد» اشاره شد، می‌توان سود هر سهم ۴۳ تومانی را برای «فولاد» در نظر گرفت. این سود بر اساس قیمت هر تن ورق گرم ۱۹۰۰ تومانی محاسبه شده است. بر این اساس با در نظر گرفتن نسبت مناسبی برای قیمت به درآمد این سهم می‌توان نسبت به ارزندگی یا عدم ارزندگی آن در شرایط کنونی اظهار نظر کرد.  

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 106 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.