مکس بورس سکه طلا به کدام سو می‌رود؟ | انتظار برای آغاز هفته بازار جهانی - مکس بورس

سکه طلا تعطیلات تلخی را در پایان هفته گذشته تجربه کرد و روز شنبه تا ده درصد افت قیمت را به ثبت رساند. ریزش شدید نرخ دلار در معاملات شنبه نسبت به پنجشنبه در بازار ارز داخل و همچنین ریزش عجیب و غیرمنتظره طلا در ساعات پایانی معاملات هفتگی بازار جهانی نیز بر شدت ریزش سکه در معاملات ابتدای هفته گذشته افزود و سکه به کمتر از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. امروز اما بار دیگر با افزایش نرخ دلار رشد سکه را شاهد بودیم.

دنیای بورس: قیمت هر سکه طلا در معاملات امروز به ۵۹۰۰ هزار تومان نزدیک شد و تنها یک گام دیگر برای فتح دوباره ابرکانال ۶ میلیون تومانی فاصله وجود دارد. جهش نرخ دلار در معاملات امروز به حمایت از قیمت سکه آمد. این در حالی رخ داد که بازار جهانی تعطیل بود. در معاملات فردا (دوشنبه ۱۲ اسفند) احتمال مسیر کم‌نوسان دلار با توجه به این‌که بار دیگر به سقف چند ماه اخیر خود نزدیک می‌شود و دفعه قبل در عبور از این سقف ناکام مانده است وجود دارد. همچنین در گزارش پیشین اشاره شد که بانک مرکزی احتمالا فشار را بر دلار حفظ کند و دلار با این فشار می‌تواند به کانال ۱۴ هزار تومان بازگردد اما نمی‌توان اثر التهاب کرونا را بر اقتصاد کشور نادیده گرفت و همین موضوع می‌تواند فعلا تب دلار را بالا نگه دارد. بر این اساس باید منتظر معاملات فردای بازار ارز و اثر آن بر قیمت سکه بود.

اما نکته مهم‌تر شاید نوسان قیمتی طلا در بازار جهانی است. کارشناسان بازار جهانی نکته عجیبی از علت ریزش شدید طلا در روز پایانی معاملات هفته گذشته می‌گویند.  ریزش بیش از ۳ درصدی قیمت طلای جهانی روز جمعه به عقیده برخی از کارشناسان تلاش برای جبران زیان ناشی از ریزش شدید سهام بوده است. بر این اساس فشار بر سبد سرمایه‌گذاران به دنبال کاهش وجه تضمین به دنبال ریزش شدید قیمتی سهام به عنوان عاملی مطرح می‌شود که به دنبال آن سرمایه‌گذاران را مجبور به فروش طلا برای افزایش وجوه تضمین و پوشش مارجین مورد نیاز کرده است. بر این اساس برخی از کارشناسان بازار جهانی مطرح می‌کنند همین موضوع می‌تواند نشانه‌ای برای مقطعی بودن ریزش باشد و نگرانی‌ها از اقتصاد جهانی می‌تواند بار دیگر در حمایت از قیمت طلا در بازگشایی بامداد موثر باشد.

در این میان البته اخبار ضد و نقیضی به دست می‌رسد و با بالا رفتن تب بازار جهانی  نمی‌توان انتظار تحلیل دقیقی را داشت. برای مثال عده‌ای دیگر از نقد کردن طلا توسط صندوق‌ها برای تامین نقدینگی و خرید سهام می‌گویند. در این خصوص تلاش بانک‌های مرکزی برای نجات بازارهای سهام و همچنین انتظار برای توئیت‌های ترامپ و تحریک دوباره تقاضا در بازار سهام آمریکا و همچنین افت محسوس قیمت‌ها پس از ریزش اخیر به عنوان دلایلی برای جذاب شدن دوباره سهام در بازار جهانی مطرح می‌شود که بر این اساس موج شناسایی سود در طلا و خرید در کف قیمتی در بازار سهام نیز به عنوان سناریو دیگر ریزش طلا در معاملات جمع مطرح می‌شود. در این میان برخی از کارشناسان بازار جهانی از یافتن راه‌حلی زودهنگام برای مقابله با کرونا می‌گویند که می‌تواند با کاهش ریسک بر قیمت طلا فشار وارد کرده و سهام را بار دیگر مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار دهد.

در چنین ابهامی انتظار برای بازگشایی بازار جهانی وجود دارد. اگر افت قیمت جهانی طلا در روز جمعه موقتی بوده باشد و بنا بر رشد دوباره قیمت طلا در آغاز هفته بازار جهانی (دوشنبه)، در نتیجه حتی با کم‌نوسانی دلار در میانه کانال ۱۵ هزار می‌توان انتظار بازگشت سکه به ۶ میلیون تومان را داشت. البته در عین حال نمی‌توان سناریو ادامه‌دار بودن ریزش در نتیجه انتظار برای کاهش ریسک در بازار جهانی و همچنین فشار بازارساز بر نرخ داخلی ارز با استفاده از حراج دوباره هلندی در بازار را نادیده گرفت که می‌تواند سناریویی کاملا متفاوت را رقم بزند.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 208 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.