مکس بورس سکه و دلار به سهام چشم دوختند | پاسخ امروز به پرواز طلا - مکس بورس

بازار ارز و سکه اگر چه دوباره روز پایان هفته را با سقوط تجربه کردند اما امروز با نیم نگاه به دادوستدها در بازار سهام به انتظارات خود از رشد قیمت طلا پاسخ میدهد.

دنیای بورس |  با توجه به اینکه قیمت طلا در بازارهای جهانی در محدوده قیمتی ۱۷۴۰ تا ۱۷۵۵ دلار به ازای هر اونس از دیروز صبح (به وقت تهران) تا پایان معاملات بامداد امروز صبح در نوسان بود و به سقف ۹۰ ماهه رسید، حالا اما انتظارات بازار داخلی از واکنش به آن رشد قیمتی بالاست.

البته هفته گذشته بازار سکه و ارز در پایان هفته دوباره مسیر نزولی را دنبال کرد و قیمت سکه به زیر ۷ میلیون تومان آمد و دلار هم در زیر  ۱۷ هزار تومان معامله شد. باید در انتظار نشست که بازارها چه واکنشی به افزایش قیمت طلا در بازار های جهانی نشان میدهند. البته بازار ارز و سکه امروز نیم نگاهی هم به تحولات بازار سهام دارد، زیرا هر گونه رفتار جدید از این بازار میتواند روی تصمیم گیری تقاضای جدید شکل گرفته در بازار اثر بگذارد.

دنیای اقتصاد در گزارش نوشت: در آخرین روز هفته، سکه و دلار دومین افت پیاپی را تجربه کردند و از مرزهای حمایتی پایین تر رفتند. روز پنج شنبه، شاخص بازار ارز ۱۹۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و با نزول از کانال ۱۷ هزار تومانی به بهای ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومانی رسید. این سنگین ترین افت قیمتی دلار از تاریخ ۶ اردیبهشت بود و موجب شد که بازار نتواند بیشتر از دو روز در کانال۱۷ هزار تومانی نوسانات خود را ادامه دهد. البته با وجود این افت و کاهش روز چهارشنبه، دلار در هفته گذشته در مجموع توانست ۷/ ۳ درصد افزایش را به ثبت برساند. دو هفته پیش نیز بازدهی دلار مثبت و روی عدد۲/ ۱ درصد قرار گرفته بود.

نزول دلار به کانال ۱۶ هزار تومانی، انتظارات معامله‌گران بازار سکه را نیز تحت تاثیر قرار داد و در نتیجه در روز پنج شنبه شاهد ادامه افزایش فروش‌ها در این بازار بودیم. در ایستگاه پایانی هفته، فلز گران بهای داخلی ۱۰۰ هزار تومان دیگر افت قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۶ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان رسید. سکه روز چهارشنبه نیز ۱۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود. با این حال، رشد ۴ روز ابتدایی هفته به اندازه‌ای بود که ۲۰۰ هزار تومان کاهش ۲ روز انتهایی هفته به چشم نیاید و این فلز گرانبها در هفته گذشته ۴ درصد افزایش قیمت را ثبت کند.

در مجموع می‌توان گفت در بازارهای سکه و دلار هفته گذشته، در ابتدا شاهد افزایش تقاضا و به تبع آن رشد قیمت‌ها بودیم، ولی در روزهای انتهای هفته از یک سو احتیاط معامله‌گران بالا رفت و از سوی دیگر عده‌ای تصمیم گرفتند که از خریدهای پیشین سودگیری کنند؛ حتی نرخ حواله درهم نیز در آخرین روز هفته، از کانال ۴ هزار و ۷۰۰ تومانی نزول کرد و وارد کانال ۴ هزار و ۶۰۰ تومانی شد.

این عامل هم به‌عنوان متغیر فشاری در بازار دلار برای کاهش قیمت عمل کرد. درمعاملات پشت خطی انتهای روز پنج شنبه و جمعه همچنان اوضاع به کام فروشندگان بود ولی برخی فعالان باور داشتند، بازار اصلاح لازم جهت آمادگی برای رشد دوباره را تجربه کرده است و روز شنبه بار دیگر به جاده افزایشی بازخواهد گشت. این در حالی است که گروه دیگری از فعالان باور دارند، افزایش هفته گذشته بیشتر ناشی از جوسازی نوسان گیران بود و با ورود قوی بازارساز به معاملات، راه بر افزایش بیشتر قیمت سد شده است.

در این میان، عده‌ای باور داشتند در صورتی که طلای جهانی بالای محدوده هزار و ۷۲۰ دلاری در روز جمعه بسته شود، می‌تواند سیگنال افزایشی را به بازار طلای داخلی ارسال کند.

با این حال بیشتر فعالان معتقد بودند، روند قیمت سکه و طلای ۱۸ عیار در روز شنبه بیشتر از هر عامل دیگری به مسیر بازار دلار بستگی دارد. بازارساز در روزهای انتهایی هفته توانست با نزدیک کردن قیمت صرافی‌های منتخب به قیمت بازار آزاد، تا حدی نوسان قیمت دلار را مدیریت کند ولی باید دید امروز نیز تاکتیک بازارساز جواب خواهد داد یا شاهد حمله نوسان‌گیران به قیمتی خواهیم بود که یک کانال نزول کرده است.

جدا از روند قیمت سکه و دلار، یکی دیگر از نکات جالب توجه بازار در هفته گذشته، رشد زیاد سکه‌های کوچک تر بود. نیم سکه در هفته گذشته رکورد زد و نزدیک به ۱۰ درصد رشد قیمت را به ثبت رساند. نیم سکه که پنج شنبه دو هفته پیش، ۳ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان بود، پنج شنبه گذشته روی عدد ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به کار خود پایان داد. یعنی این فلز ارزشمند طی یک هفته ۳۲۰ هزار تومان رشد قیمت را به ثبت رساند. ربع سکه نیز از قیمت یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خود را جدا کرد و به بهای ۲ میلیون و ۲۰ هزار تومان رسید که این معادل ۳/ ۶ درصد افزایش قیمت بود.

تغییرات قیمت هفته گذشته دلار و سکه در بازار داخلی

با هم خواندیم: دو گزارش ناامیدکننده از بازارهای جهانی: طلا پرید

 

اونس طلا در قله ۹۰ ماهه قرار گرفت

در گزارش دیگری از روزنامه دنیای اقتصاد آمده است: پس از آنکه شاخص‌های آتی وال‌استریت یکی پس از دیگری ریزش کردند، نوبت به اونس طلای جهانی رسید تا در شرایط نااطمینانی بازارها، بار دیگر به‌عنوان ذخیره امن کلاسیک مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار بگیرد و تا سقف ۱۷۴۵ دلار نیز رشد کند. در طول هفته جاری رشد بالغ بر ۴/ ۲ درصدی طلا به‌دلیل افزایش تنش‌های تجاری، خرید مجدد طلای فیزیکی از سوی روسیه و ریزش بازارهای سهام رخ داد تا رکورد ۹۰ ماهه فلز گرانبها به ثبت برسد. اونس پس از عبور از خط مقاومتی ۱۷۲۸ دلاری توانست به این سطح صعود کند. همچنین داده‌های ضعیف از اقتصاد آمریکا نیز مزید بر علت شد و فضا را برای رشد بهای اونس فراهم‌تر کرد.

قیمت اونس طلا در روز گذشته به بالاترین میزان از نوامبر سال ۲۰۱۲ رسید. همراه با ریزش شاخص‌ها در بازارهای آتی و نقدی سرمایه و همزمان با کاهش ۳۳/ ۰ درصدی شاخص دلار، قیمت اونس طلا با عبور از خط مقاومتی ۱۷۲۸ دلاری قیمت ۱۷۴۵ دلار را به ثبت رساند. افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین و همچنین خرید مجدد طلای فیزیکی توسط روسیه از عواملی هستند که به افزایش قیمت فلز گرانبها دامن زده‌اند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد اوضاع نابسامان اقتصاد آمریکا و افزایش بیش از انتظار بیکاری در این کشور در پی بحران کرونا به رشد قیمت طلا تکانه بیشتری داده است.

اونس طلا دیروز با افزایشی ۷/ ۰ درصدی قیمت ۱۷۴۵ را ثبت کرد. این بالاترین قیمت اونس طلا در ۹۰ ماه اخیر است که پس از ماه نوامبر ۲۰۱۲ و افزایش قیمت طلا در پی بحران مالی ۲۰۰۸ بی‌سابقه بوده است. به این ترتیب اونس طلا در هفته‌گذشته ۴/ ۲  درصد رشد قیمتی را تجربه کرده است. این درحالی است که پیک قبلی قیمت اونس طلا در ماه آوریل با قیمت ۱۷۴۰ دلار به ثبت رسیده بود.

به‌نظر می‌رسد که عوامل متعددی دست به دست هم داده‌اند تا اونس طلا پس از حدود هفت سال دوباره رکوردشکنی کند. در بازارهای جایگزین، ریزش شاخص‌های آتی وال‌استریت راه را برای صعود طلا باز کرد. اونس طلا درحالی بر قله ۹۰ ماهه تکیه زد که شاخص‌ آتی داو جونز ۰۴/ ۰ درصد و شاخص آتی نزدک یک درصد نزول داشتند و شاخص آتی S&P۵۰۰ نیز نیم درصد کاهش یافت. با بازگشایی بازار نقدی وال‌استریت شاخص‌ها به تبعیت از روند معاملات آتی خود در همان مسیر نزولی حرکت کردند.

از سوی دیگر کاهش ۳۳/ ۰ درصدی شاخص دلار نیز عرصه را برای تاخت اونس طلا مساعدتر از پیش کرد. دلار آمریکا و اونس طلا دارای همبستگی منفی بوده و در اکثر موارد زمانی که شاخص دلار صعودی باشد، اونس طلا وارد مدار نزولی می‌شود و زمانی که فلز گرانبها درحال رشد باشد شاخص دلار بیشتر میل به نزول دارد.

گذشته از بازارهای جایگزین، بالا گرفتن تنش سیاسی میان آمریکا و چین نیز تاثیر مضاعفی بر افزایش ارزش طلا داشت. به‌نظر می‌رسد که اظهارات تهاجمی ترامپ علیه چین و تهدید به کاهش شدید مراودات تجاری با این کشور نوسانات بازار طلا را به سمت افزایش قیمت سوق داده است.

از سوی دیگر، روسیه نیز در ادامه سیاست افزایش ذخایر ارزی به منظور دلارزدایی و حذف وابستگی این کشور به دلار آمریکا، ذخایر ارزی خود را به ۵۶۶ میلیارد دلار رساند که افزایشی فراتر از پیش‌بینی‌ها را رقم زد. ارزش ذخایر طلای این کشور در یک ماه گذشته و در پی کاهش شاخص دلار در روز گذشته به ۱۲۶ میلیارد دلار رسید که خود از عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت طلا بوده است.

همچنین اوضاع اقتصادی آمریکا و افزایش نااطمینانی‌ در پیش‌بینی‌ها نیز به افزایش قیمت طلا کمک کرد. کاهش کل سفارشات کالاهای بادوام در آمریکا درحالی از ۱۶ درصد پیشی گرفت که پیش‌بینی‌ می‌شد این کاهش در سفارش کالاهای بادوام نهایتا به ۱۲ درصد برسد. نرخ بیکاری آمریکا نیز در طول ماه میلادی جاری با پیشی گرفتن از پیش‌بینی‌ها به ۱۵ درصد رسید. به‌نظر می‌رسد که افزایش نااطمینانی در اقتصاد آمریکا به رشد قیمت اونس طلا شتاب بیشتری داده است.

با این حال، به‌نظر می‌رسد اونس طلا پس از رسیدن به خط مقاومتی ۱۷۴۵ دلار به روند صعودی خود خاتمه دهد. تحلیلگران بر این باورند که رشد ناگهانی قیمت اونس طلا در روز گذشته روندی کاهشی در روزهای آینده را به دنبال خواهد داشت. درواقع از آنجا که اونس طلا در عرض چند روز از خط مقاومت ۱۷۲۸ عبور کرده و کانال ۱۷۳۰ تا ۱۷۴۰ را با سرعت پیموده است، به‌نظر می‌رسد که برای عبور از خط مقاومتی ۱۷۴۵ دلاری با مشکل مواجه شود.

در ماه‌های گذشته با شیوع جهانی کرونا و با توجه به شرایط نااطمینانی بازارها، استقبال از ذخایر امنی همچون طلا به‌منظور گریز از ریسک‌ بالا از سوی برخی سرمایه‌گذاران افزایش یافته و از همین‌رو قیمت اونس طلا با رشد تقاضا روندی صعودی را در پیش گرفته است.

قیمت جهانی اونس طلا در یک هفته گذشته

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 65 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 27 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.