مکس بورس سیاه و سفید بازگشت سایپا - مکس بورس

در حالی‌که نزدیک به سه‌هفته از برگزاری مجمع عمومی سالیانه سایپا می‌گذرد اما همچنان نماد معاملاتی این شرکت متوقف است. علت اصلی توقف این نماد ابهامات صورت‌های مالی سال گذشته بود. با برگزاری مجمع عمومی سالیانه و تصویب صورت‌های مالی این شرکت اگر ابهامی نیز در صورت‌های مالی این شرکت باقی‌مانده باشد باید حل‌شده تلقی شود. در این شرایط نگاه‌ فعالان بازار به بازگشایی یکی از پرخبرسازترین نمادهای بورسی سال‌های اخیر دوخته شده است.

سهام سایپا از آخرین روز اردیبهشت تاکنون متوقف است. علت اصلی توقف نماد این غول خودروسازی تحقق ۲۵۹ ریال سود به ازای هر سهم در سال مالی گذشته بود. بار دیگر درآمدهای غیرعملیاتی به کمک سایپا آمد تا بتواند بار سنگین هزینه‌های مالی را جبران کند. سایپا در سال گذشته با رکوردزنی در تولید خودرو به سود عملیاتی بیش از هزار میلیارد تومانی دست یافت اما این شرکت برای تامین سرمایه گردش تسهیلات فراوانی را اخذ کرده که نتیجه آن ثبت هزینه مالی نزدیک به ۱۳۰۰ میلیارد تومانی بود. دراین شرایط درآمدهای غیرعملیاتی حدود ۱۲۵۰ میلیارد تومانی باعث شد که سود خالص سایپا نسبت به آخرین پیبشینی‌های  سال مالی ۹۵ جهش کند. البته این درآمد با شروط بسیاری از سمت حسابرس مواجه بود که به مدد همراهی سهام‌داران حاضر در مجمع از تمامی این شروط صرف نظر شد و صورت‌های مالی این شرکت باتقسیم سود ۸ ریالی به تصویب رسید (تلاطم مجمع عمومی سالیانه سایپا را در این گزارش بخوانید).

به هر حال صورت‌های مالی این شرکت به تصویب رسید تا فعالان بازار انتظار بازگشایی نماد معاملاتی این شرکت را بکشند.

با گذشت سه هفته از مجمع عمومی سالیانه سایپا شنیده‌ها حاکی از بازگشایی احتمالی این نماد در روزهای آغازین هفته آینده است. البته در این خصوص به نظر می‌رسد باید در انتظار شفاف‌سازی سایپا و احتمالا نامه سلب مسئولیت سازمان برای بازگشایی این نماد بود. بازگشایی لیدر سال‌های نه‌چندان دور بورس و گروه خودرو رویداد مهمی برای بازار سهام و به خصوص نمادهای خودرویی خواهد بود. در ادامه سناریو‌های احتمالی این نماد مرور می‌شود.

نزول ۸ درصدی شاخص خودرو با توقف سایپا

شاخص صنعت خودرو بورس تهران از زمان توقف نماد سایپا (پایان اردیبهشت) تاکنون افت نزدیک به ۸ درصدی را تجربه کرده است. این موضوع برای گروه‌های مختلف بازیگران سهام می‌تواند پیام متفاوتی داشته باشد. روندی که صنعت خودرو از زمستان سال ۹۴ در پیش گرفت خرید و فروش سهام این گروه عمدتا بدون پایه و اساس بنیادی و بیشتر بر اساس روند نمودارهای قیمتی و بعضا هم بر اساس حس و غریزه افراد بود.

به این ترتیب وقتی سهام این گروه در پرتفوی برخی از افراد وجود داشت در پی داغ کردن سهام برآمده و از هر بهانه‌ای حتی بی‌ربط وسیله‌ای برای رشد قیمت سهام استفاده می‌کردند. در شرایط کنونی نیز احتمال این‌که این افراد بار دیگر به ارزندگی سهام سایپا اشاره کنند و با هجمه نقدینگی نه تنها از ریزش قیمت این سهم جلوگیری شود بلکه «خساپا» در روز بازگشایی در قیمت‌های مثبت بازگشایی شود، وجود دارد. بازگشایی مثبت یا متعادل و حتی با منفی‌های اندک می‌تواند سیگنالی مثبت برای دیگر نمادهای خودرویی از نگاه بازار باشد. البته همان‌طور که اشاره شد این نوع تحلیل تنها بر اساس تجربه سال‌های اخیر معاملات خودرویی بوده و برگرفته از احساسات معامله‌گران نسبت به معاملات این گروه است. بر این اساس در حالی‌که دیگر نمادهای خودرویی مانند «خودرو» و «خپارس» در کف‌های قدرتمندی به سر می‌برند این نوع سیگنال می‌تواند رشد قیمتی آن‌ها را به دنبال داشته باشد.

وضعیت «خساپا» با حذف معاملات حسی

در واقعیت اما باید توجه داشت که گرچه سایپا در مجمع سود ۸ ریالی تقسیم کرد تا صحه‌ای بر صورت‌های مالی خود گذاشته باشد اما کارشناسان بسیاری همچنان آن‌چه را در مجمع سایپا رخ داد مورد انتقاد قرار می‌دهند. از سوی دیگر سایپا در سه‌ماه نخست سال مالی با زیان مواجه شده است و پیشبینی تا پایان سال این شرکت معادل ۱۴۱ ریال سود به ازای هر سهم است. در حالی‌که در این پیشبینی اثر درآمدهای غیرعملیاتی بسیار اندک است باید تا پایان سال مالی و زمان ارائه صورت‌های مالی این شرکت منتظر بود تا بتوان روند واقعی سودآوری این شرکت را رصد کرد. گرچه برخی از زیرمجموعه‌های سایپا مانند پارس‌خودرو روند رو به بهبودی را در عملیات تجربه می‌کند اما زیان انباشته این شرکت‌ها مانع از انعکاس اثر مثبت آن در صورت‌های مالی سایپا طی سال‌های آینده می‌شود. بر این اساس سایپا برای تحقق درآمد باید به عملیات خود تکیه کند.

در شرایطی که شاخص صنعت خودرو با افت ۸ درصدی از زمان توقف سایپا مواجه شده است و در شرایطی که سهام ایران خودرو با حمایت ۲۵۰ تومانی دست و پنجه نرم می‌کند به نظر می‌رسد باید در انتظار افت و حتی ریزش قیمت «خساپا» در روز بازگشایی بود. فعالان بازار سهام باید به این موضوع توجه داشته باشند که ارزش بازار سهام سایپا در شرایط کنونی ۱۷۰۰ میلیارد تومان از ارزش بازار سهام ایران خودرو بیشتر است. این اختلاف می‌تواند بر سهام سایپا فشار وارد کند.

خودرو در پی «خساپا» یا برعکس؟

به نظر می‌رسد افت‌های ماه‌های اخیر شاخص صنعت خودرو اثر خود را بر معاملات «خساپا» در روز بازگشایی بگذارد. در این میان توقف چندین ماهه این نماد خود می‌تواند خروج سهام‌داران خسته که معمولا عادت چندانی به نگه داشتن سهام برای مدت طولانی را ندارند، به دنبال داشته باشد. بر این اساس فشار فروش از نکات مورد انتظار در بازگشایی «خساپا» است. علاوه بر این در شرایط کنونی نقدینگی بازار در حال حرکت به سمت نمادهای جذاب فلزی است که بازگشایی سایپا می‌تواند خروج نقدینگی از گروه خودرو برای جانماندن از قافله صعودی فلزات اساسی را به دنبال داشته باشد.

در این میان اما میزان افت قیمتی سایپا می‌تواند بر معاملات گروه خودرو موثر باشد. در صورتی‌که سایپا با حمایت‌های انجام‌شده بار دیگر معاملات داغی را تجربه کند (رشد قابل توجه ارزش معاملات این سهم) و در عین حال از افت شدید قیمت آن جلوگیری شود شاید بازگشایی منفی آن شوکی لحظه‌ای برای معاملات خودرویی باشد اما در ادامه احتمال استقبال از نمادهای خودرویی پس از توقف ریزش «خساپا» وجود خواهد داشت.

از سوی دیگر اگر سایپا با افت قیمتی در روز بازگشایی مواجه شود و همچنین روند نزولی قیمت آن ادامه‌دار باشد احتمالا نمادهای خودرو نیز در مسیر نزولی قرار بگیرند. در این شرایط شاید بتوان به جذابیت دیگر نمادهای خودرویی پس از افت‌های احتمالی توجه کرد (در این خصوص به گزارش تحلیلی «خپارس» توجه شود).

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 188 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.