مکس بورس سیگنال « آپ » به « پرداخت » - مکس بورس

شرکت به پرداخت ملت پس از عرضه اولیه اکنون حدود ۱۷ درصد بازدهی را عاید سهامداران کرده و همچنان صف خرید سنگینی را تجربه می‌کند. تجربه موفق عرضه آسان پرداخت پرشین در سال ۹۵ (بیش از ۱۵۰ درصد رشد نسبت به قیمت عرضه) باعث شده تا بسیاری دو نماد مزبور را برای ارزش‌گذاری با یکدیگر مقایسه کنند. بنابراین، نوسان روز گذشته «آپ» می‌تواند بر قیمت «پرداخت» نیز اثرگذار باشد.

شرکت آسان پرداخت پرشین با نماد «آپ» با قیمت ۱۰۰۰ تومان به ازای هر سهم در بورس تهران عرضه شد. طولی نکشید که قیمت این سهم تا نزدیکی ۱۷۵۰ تومان رشد کرد. در ادامه اما اصلاح قیمت‌ها آغاز شد و شاهد کاهش قیمت هر سهم «آپ» تا کف ۱۴۵۰ تومان بودیم. در آن زمان «دنیای بورس» در چند گزارش تحلیلی (در صفحه نماد «آپ» موجود است) نسبت به پتانسیل‌های سودآوری این سهم اشاره کرد.

رفت و برگشت‌های ناکام «آپ»

به این ترتیب از اواخر سال ۹۵، روند قیمتی مثبتی در این سهم شکل گرفت و طی هفته‌های اخیر چند بار تا بالای ۲۷۰۰ تومان قیمت هر سهم نیز معامله شد. ورود حمایتی سهامدار عمده صندوق سرمایه‌گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی و همچنین تعدیل مثبت‌های پیاپی «آپ» در سودآوری مهم‌ترین عامل اقبال از این سهم در بورس تهران محسوب می‌شود.

با این حال، طی یکی دو هفته اخیر قیمت سهام «آپ» از تثبیت در قیمت‌های بالای ۲۷۰۰ تومان ناکام مانده است. پس از این ناکامی‌ها، برخی فعالان انتظار اصلاح بیشتر قیمت‌ها در این نماد را داشتند که البته در سطح ۲۶۰۰ تومانی چند بار حمایت‌های مناسب از این سهم را شاهد بودیم. دیروز اما مجددا قیمت «آپ» به زیر ۲۶۰۰ تومان نزول کرد. هرچند حمایت‌هایی از سوی سهامداران حقوقی در این قیمت‌ها صورت گرفت، اما ممکن است فشار فروش‌ها این مسیر اصلاحی قیمت‌ها را ادامه‌دار کند.

تضاد نگاه‌های مقایسه‌ای «آپ» و «پرداخت»

اما آن سوی صنعت رایانه، نماد تازه‌وارد «پرداخت» قرار دارد که بسیاری از فعالین بازار آن را بر اساس وضعیت «آپ» ارزش‌گذاری می‌کنند. بنابراین، نوسان مزبور در سهام آسان پرداخت پرشین می‌تواند بر تصمیم‌گیری معامله‌گران شرکت به پرداخت ملت نیز اثرگذار باشد.

نگاه قدرت بازار: گروهی از فعالان بازار با تاکید بر آنکه شرکت به‌پرداخت ملت بیشترین سهم بازار در تراکنش‌های کارتخوان فروشگاهی را دارد، معتقدند سهام «پرداخت» باید ارزشی بیش از ارزش بازار «آپ» داشته باشد. بر اساس آخرین گزارش شاپرک، سهم بازار به پرداخت ملت حدودا ۲۵ درصد از کل تعداد تراکنش‌های کارتخوان فروشگاهی است و این رقم برای «آپ» حدود ۱۲٫۵ درصد است.

بنابراین، طرفداران این تفکر معتقدند هر قیمتی که «آپ» در بازار داشته باشد با توجه به آنکه عمده بخش درآمدهای شرکت‌های PSP (ارائه‌دهنده خدمات پرداخت) از تراکنش‌های کارتخوان‌ها است، سهام «پرداخت» باید ارزش بازار بالاتری را به خود اختصاص دهد.

نگاه رشدی: اما گروه دیگری وجود دارند که معتقدند شرکت آسان پرداخت به دلیل تازه‌وارد بودن پویایی بیشتری دارد و توانسته طی سال‌های اخیر سهم بازار خود را دائما افزایش دهد. بنابراین، «آپ» یک سهم رشدی است که می‌تواند نسبت قیمت به درآمد (P/E) بالاتری را نسبت به هم‌گروهی‌های خود داشته باشد. همچنین، آسان پرداخت در بخش فروش پین (شارژ موبایل) بیشترین سهم بازار را دارد (۳۷ درصد) که «پرداخت» در این حوزه تقریبا فعالیتی ندارد.

بنابراین، به عقیده این گروه نماد «پرداخت» نمی‌تواند مشابه «آپ» در بازار ارزش‌گذاری شود؛ زیرا روند رشد سودآوری کُندتری را دنبال می‌کند. بنابراین، قیمت سهام به پرداخت ملت نمی‌تواند از ارزش بازار آسان پرداخت بیشتر شود. این نوع تفکر باعث شده تا در شرایط کنونی، شرکت آسان پرداخت به نسبت P/E نزدیک ۱۰ مرتبه معامله شود، اما برخی هم‌گروهی‌ها نظیر «رتاپ» و «رکیش» نسبت قیمت به درآمد به ترتیب ۷ و ۹ مرتبه‌ای را دارند.

نتیجه‌گیری

فارغ از آنکه کدام گروه از فعالان بازار تحلیل درست‌تری دارند و اینکه اصلا مقایسه این دو شرکت به این شکل اقدام درستی است یا خیر، نوسانات قیمتی «آپ» می‌تواند بر زمان عرضه صف خرید «پرداخت» اثرگذار باشد. از آنجا که بخش مهمی از فعالان بازار با دو تفکر فوق معامله می‌کنند، اکنون افت قیمت «آپ» در صورت ادامه‌دار شدن ممکن است ارزش‌گذاری «پرداخت» میان فعالان بازار را نیز کاهش دهد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 163 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.