مکس بورس شیوع آنفولانزای مرغی/کمبود مرغ جدی است؟ - مکس بورس

به گزارش مکس‌بورس، شیوع آنفولانزا در خوزستان باعث کاهش تولید مرغ شده است. از طرف دیگر افزایش هزینه‌ها باعث شده برخی از مرغداری‌ها در سطح کشور تعطیل شوند.

روز گذشته محمدحسین زمانی‌راد، رئیس اتحادیه مرغداران خوزستان به ایسنا گفته بود: «شیوع آنفولانزا باعث تلفات ۵۰ درصدی در برخی از مرغداری‌ها در شمال خوزستان شده و ممکن است با کمبود مرغ مواجه شویم.»

البته به نظر می‌رسد این ویروس مرغداری‌های شمال کشور را هم درگیر کرده است. با این وجود اگر این ویروس در مرغداری‌ها همه‌گیر شود هم تولید کم می‌شود و هم مرغ گران!

مردم نگران نباشند!

دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ می‌گوید مردم نگران کمبود مرغ نباشند. رضا مبصری به مکس‌بورس توضیح داد: آنفولانزا مرغی در ایران تمام شده است اما نیوکاسل بیماری جدید و عجیبی نیست. از قدیم هم این بیماری وجود داشته و معمولا در فصل سرد سال بروز آنها در مرغداری‌ها بیشتر می‌شود.

او گفت: با پیگیری‌های انجام شده، تولید مرغ در خوزستان کاهش قابل توجه نداشته و قیمت مرغ هم براساس نرخ مصوب یعنی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان فروخته می‌شود.

به گفته این تولیدکننده، نیوکاسل تاثیری در کاهش چشمگیر تولید مرغ ندارد. ممکن است در آینده بنا بر تصمیم دولت سیزدهم صنعت مرغ دستخوش تغییر شود.

مبصری ادامه داد: کمبود مرغ در کشور تابع سیاست‌های دولت است. بستگی دارد دولت در روزهای آینده درباره بازار نهاده‌ها چه تصمیمی بگیرد؟ چنانچه ارز دولتی حذف شود، عرضه براساس تقاضا یکسان می‌شود اما اگر ارز دولتی همچنان توزیع شود مشکلات در صنعت مرغداری ادامه‌دار است.

دولت ارز دولتی را حذف می‌کند؟

برخی تولیدکنندگان می‌گویند دولت به دنبال مهار تورم است اما به طور دستوری. از طرفی هم بنا ندارد ارز دولتی را حذف کند. دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ گفت: امیدواریم توزیع یارانه برداشته شود و در آینده دولت سیزدهم تصمیمات بهتری بگیرد.

مبصری با اشاره به وضعیت تولید مرغ بیان کرد: اکنون وضعیت تولید مناسب و جوجه‌ریزی کافی است. یعنی تولید مرغ هم براساس میزان تقاضاست اما اگر تقاضا در روزهای آینده رشد کند، ممکن است تهران هم با کمبود گوشت مرغ رو به رو شود. چرا که تولید فعلا می‌تواند جوابگوی تقاضای فعلی باشد.

محمدحسین زمانی‌راد، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران خوزستان گفته بود: «خوزستان در ماه آینده با مشکل مرغ مواجه خواهد شد زیرا میزان تلفات مرغداری‌ها بسیار بالا بوده است.»

برای مطالعه بیشتر خبر تلفات گسترده در مرغداری‌ها را بخوانید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 380 views بار دسته بندی : اخبار بورس تاريخ : 15 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها