مکس بورس شیوع فشار فروش به کل سهام - مکس بورس

شاخص کل بورس تهران با افت بیش از ۱۴ هزار واحدی مواجه شد. ریزش ۲٫۶ درصدی شاخص کل در حالی رخ می‌دهد که صف‌های فروش سنگین همچنان در بازار سهام مشاهده می‌شوند.

دنیای بورس: بزرگان بازار از گروه‌های مختلف در میان نمادهای با بیشترین اثر منفی بر شاخص قرار دارند. سهام پالایشی‌ تا پایان بازار نیز صف‌های سنگین فروش خود را ادامه دادند. شپنا بیش از ۱۷۰ میلیون صف فروش، شبندر بیش از ۵۰ میلیون و شتران بیش از ۱۳۰ میلیون صف فروش را به خود می‌دید. ریزش قیمت مس در بازار جهانی ادامه پیدا کرد و هر تن مس به کمتر از ۵۵۰۰ دلار رسید. هراس از تکرار ریزش شدید قیمت کالاها در بازار جهانی در کل بازار مشاهده می‌شود. فملی با فشار این عامل منفی بیش از ۵۰ میلیون صف فروش را تجربه می کند. 

نکته جالب توجه در فضای منفی بازار امروز استقبال از حباب واضح سهام در برخی از شرکت‌ها است. برای مثال در گروه سیمانی معامله‌گران برای خرید سبزوا به عنوان یکی از نمادها با حباب نسبتا واضح صف کشیده‌اند. یا در گروه غذایی در حالی جهش حدود ۷۰ درصدی غگل را شاهد هستیم که نشانه‌های عدم ارزندگی در این نماد نیز مشخص است. این سهم بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان معامله شده است و این موضوع نشان می‌دهد که حجم سنگین نقدینگی آگاهی چندانی از واقعیت‌های سهام ندارد و در همین سهم نیز می‌توان انتظار موج‌های سنگین فروش را بدون هیچ دلیلی داشت؛ زیرا این سهام هیچ دلیلی نداشته‌اند که نقدینگی را به سمت خود بکشد. 

 در گروه دارویی تقریبا تمامی سهام صف فروش را دارا هستند. در کل خرید حقیقی‌ها همچنان از منطق خاص و قابل اتکا پیروی نمی‌کند. می‌توان در این میان تشکیل صف خرید برای ثفارس یا غشان را مطرح کرد. در عمده این نمادها که مورد توجه بازار هستند هیچ نشانی از ارزندگی مشاهده نمی‌شود. بار دیگر باید گفت علت طرح این موارد این است که جنس معاملات و نبود استدلال‌های منطقی در کل بازار را بهتر متوجه شد. 

 در گروه‌های بزرگ غیرکالایی نیز صف فروش بانک ملت جمع شد. خودرو صف فروش کم‌حجمی را دارا است. اخابر، رمپنا و حکشتی نیز از دیگر بزرگان غیرکالایی بورس تهران هستند که صف فروش را به خود می‌بینند. در این میان سهام کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران صف نزدیک به ۱۴۰ میلیارد تومانی را به خود می‌بیند. البته افت شدید قیمت کالاها و سیگنال‌های رکود جهانی افت محسوس شاخص‌های حمل و نقل دریایی را به دنبال دارد که می‌تواند بر سودآوری صنعت حمل و نقل دریایی نیز اثر منفی داشته باشد. 

 در گروه شیمیایی نیزتازه‌واردها صف خرید و دیگر نمادها صف عمدتا صف فروش را تجربه می‌کنند. در این گروه نیز نگرانی از اثر افت قیمت نفت بر محصولات پتروشیمی در کنار نگرانی از اقتصاد جهانی وجود دارد. انتظار برای ادامه نوسان قیمت کالاها در بازار جهانی وجود دارد. از سوی دیگر نوسان نرخ دلار در داخل نیز کاملا مورد توجه است. 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 298 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 29 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.