مکس بورس طلای سیاه در مسیر تعادل - مکس بورس

بهای نفت پس از انتشار گزارش عرضه و تقاضا توسط آژانس بین المللی انرژی؛ هفته‌ای صعودی را پشت سر گذاشت. داده‌های اقتصادی ایالات متحده نیز به قدری امیدوار کننده بود که آزمایش موشکی کره‌شمالی علیرغم اثر منفی بر بازارهای نفت آسیا نتوانست صعود هفتگی نفت را متوقف کند.

علی مرتضوی تحلیلگر شرکت الپری

افزایش تقاضای نفت در گزارش آژانس بین المللی انرژی

آژانس بین المللی انرژی روز چهارشنبه گزارش خود را از میزان عرضه و تقاضای نفت خام در جهان منتشر کرد. بر اساس این گزارش میزان عرضه نفت برای اولین بار در چهار ماه گذشته با کاهش روبرو شده‌است، در حالی که آژانس پیش‌بینی خود از تقاضای نفت را با ۱۰۰ هزار بشکه به ۱٫۶ میلیون بشکه در روز افزایش داده‌است که بیشترین میزان تقاضای تخمین زده شده توسط این نهاد معتبر از سال ۲۰۱۵ محسوب می شود. آژانس بین المللی انرژی قبل از این در ماه جولای میزان تقاضای روزانه نفت را برای سال ۲۰۱۷ معادل ۱٫۵ میلیون بشکه برآورد کرده بود. همچنین بر اساس گزارش این سازمان میزان ذخایر نفت خام با افزایش نسبت به دوره قبلی از ۴٫۵۸۰ میلیون بشکه به ۵٫۸۸۸ میلیون رسید که بر خلاف پیش‌بینی‌های کاهشی بود. دلیل اصلی این اتفاق عمدتا به آثار توفان هاروی و خاموشی موقت پالایشگاه‌ها مربوط می‌شود. چراکه از سوی دیگر ذخایر بنزین بر خلاف انتظار ۸٫۴۲۸ میلیون بشکه کاهش یافت در حالی که پیش‌بینی می‌شد این کاهش نهایتاً ۲٫۰۵۰ میلیون باشد. با این حال انتظار می رود، تبعات توفان هرچه زودتر برطرف شده و پالایشگاه‌های خلیج مکزیک بتوانند تولید از دست رفته را طی هفته‌های پیش‌رو جبران نمایند. انتشار این گزارش موجب شد تا نفت خام وست تگزاس پس از هفت هفته به سطح ۵۰ دلار بازگردد و متعاقب آن نفت برنت نیز به حوالی ۵۶ دلار نزدیک شود.

کاهش تولید اوپک در ماه آگوست

خبر مثبت دیگری که موجب تقویت قیمت در بازارها شد، مربوط به گزارش ماهانه اوپک بود که روز سه شنبه برای اولین بار خبر از کاهش عرضه این بزرگترین کارتل نفتی جهان داد. بر اساس گزارش اوپک، با وجود افزایش تولید نیجریه، مجموع تولید کشورهای عضو در ماه آگوست، روزانه ۷۹ هزار بشکه کاهش یافته تا مجموع تولید اعضا به ۳۲ میلیون و ۷۶۰ هزار بشکه در روز برسد. این کاهش مربوط به تولید نفت در کشورهای ونزوئلا، عراق، امارات و عربستان سعودی است. کاهش تولید اوپک بر پایه توافق نفتی در حالی صورت پذیرفته‌است که با بازگشت نیجریه و لیبی به مدار تولید، نگرانی‌ها در خصوص عدم پیشبرد اهداف توافق ماه می، افزایش یافته‌بود و این گزارش موجب شد تا بار دیگر اراده مستحکم اعضا برای پایبندی به تعهداتشان به نمایش گذاشته شود.

کره شمالی ریسک سیاسی بازار نفت

مهمترین ریسک غیرسیستماتیک در بازار نفت در حال حاضر مربوط به بحران کره شمالی است. بازارها آخرین روز کاری نیمه سپتامبر را در حالی پشت سر گذاشتند که آزمایش موشکی دیگری از سوی کره شمالی منجر به ارسال سیگنال منفی به بازار نفت نیویورک شد. کره شمالی روز جمعه یک موشک بالستیک میانبرد را از فراز ژاپن به آب های اقیانوس آرام شلیک کرد و موجب موضع گیری صریح آقای ماتیس وزیر دفاع امریکا گردید. این در‌حالی‌ است که موضع‌گیری سایر کشورهای قدرتمند نظیر روسیه، چین و کشورهای اروپایی ممکن است صحنه بین المللی را پیچیده‌تر کند و می‌تواند بر انرژی بازارها برای شروع هفته در روز دوشنبه تاثیر‌گذار باشد. افزایش تنش‌های بین‌المللی بر سر مناقشه کره شمالی در هر صورت بر بازار نفت تاثیر منفی دارد بخصوص اینکه کاخ سفید در حال حاضر به تصمیمات ناگهانی و دور از انتظار شهرت یافته و همین امر ریسک بازارها را افزایش داده‌است.

آینده نفت به کدام سو می رود

بر این اساس عبور قیمت نفت برنت از ۵۵ دلار و رسیدن نفت WTI به ۵۰ دلار، عبور بهای نفت از مرز قیمت های روانی است که می‌تواند سرمایه‌گذاران را به اتخاذ موقعیت خرید جلب نماید. بنظر می‌رسد، محدودیت‌های عرضه در مقابل افزایش تقاضا، بازار نفت را در کانال صعودی برای بدست آوردن تعادل دوباره و پشت سر گذاشتن مازاد عرضه، در ادامه سال جاری میلادی حمایت کند. با این حال مناقشه کره شمالی مهم ترین ریسک بازار نفت قلمداد می شود و تصمیمات کشورهای قدرتمند بر بازار تاثیر گذار است و می‌تواند علیرغم دورنمای مثبتی که گزارش‌ها ارائه می‌دهند، رشد بازار را به تاخیر بیندازد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 219 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.