مکس بورس عبور «زاگرس» از سد عرضه‌ها؟ - مکس بورس

سهام پتروشیمی زاگرس از ابتدای هفته جاری همگام با افزایش قیمت متانول در بازار جهانی مسیر صعودی را در پیش گرفت. با این حال رشد قیمتی این سهم مطابق با انتظارات با عرضه‌های سنگین به خصوص عرضه سهام‌داران درصدی متوقف شد. در گزارش پیشین «دنیای بورس» به این موضوع اشاره شده بود. در گزارش پیش رو علت این عرضه‌ها و همچنین زمان احتمالی توقف آن بررسی شده است.

«پترول» به پیشبینی‌هایش رسید

رشد قیمتی متانول در معاملات هفته گذشته بازار جهانی فضای معاملات «زاگرس» را مثبت ساخت. در این میان اما مطابق با آن‌چه پیش از این اشاره شد، عرضه‌های گروه‌ پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان عامل بسیار مهمی است که مانعی قدرتمند در برابر رشد قیمتی سهم «زاگرس» است. در مجمع روز گذشته «پترول» علت عرضه‌ سهام با پاسخ مدیران این شرکت همراه شد. در این خصوص علت عرضه سهام پوشش درآمد پیشبینی‌شده در بخش فروش سرمایه‌گذاری عنوان شد.

«پترول» پیشبینی تحقق درآمد ۱۰ میلیارد تومانی را از فروش سرمایه‌گذاری‌ها برای سال مالی منتهی به اردیبهشت ۹۷ دارد. نگاهی به رفتار معاملاتی «پترول» در زاگرس حاکی از این است که گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان از اواسط مرداد سال جاری تاکنون نزدیک به ۱۶ میلیون سهم «زاگرس» را در بازار عرضه کرده است. در این میان میزان شناسایی سود این شرکت به بیش از ۱۰ میلیارد تومان رسیده است. بر این اساس در صورتی‌که علت عرضه‌های اخیر شناسایی درآمد در بخش فروش سرمایه‌گذاری باشد احتمال توقف عرضه‌ سهام در زاگرس توسط «پترول» وجود دارد. با این حال همچنان باید در انتظار رفتار این سهام‌دار عمده بود. احتمال این‌که با ادامه رشد قیمتی بار دیگر شاهد آغاز دوباره عرضه‌ها در این سهم باشیم، وجود دارد.‌

در شرایط کنونی این سوال مطرح می‌شود که آیا «زاگرس» توانایی رشد قیمتی را با توقف عرضه سهام از سوی «پترول» خواهد داشت یا خیر؟

در این خصوص باید در انتظار قیمت‌های جهانی متانول بود. در این خصوص برخی از اخبار به ادامه رشد قیمت متانول در بازار آسیا اشاره دارد. از سوی دیگر به فضای انتظاری در بازار اروپا برای کاهش قیمت متانول اشاره می‌شود. در این شرایط ثبات نسبی متانول در قیمت‌های کنونی می‌تواند سیگنالی برای رشد قیمتی سهام شرکت‌های مرتبط باشد.

 با این حال به مخاطبان توصیه می‌شود همچنان به آینده قیمتی متانول توجه ویژه داشته باشند (گزارش‌های پیشین دنیای بورس). یکی از دلایلی که احتمال افزایش عرضه‌ها در سهام شرکت‌های متانول‌ساز را تقویت می‌کند چشم‌انداز تقویت سمت عرضه متانول در بازار جهانی است. در این خصوص می‌توان به احتمال بهره‌برداری از پروژه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تنی مرجان تا بهمن‌ماه اشاره کرد. در این خصوص کارشناسان بازار جهانی افزایش ظرفیت متانول در زمستان در حالی‌که کشورمان در فصول سرد معمولا با کمبود گاز مواجه است، را چندان محتمل نمی‌دانند. بر این اساس پایداری کنونی قیمت متانول در کوتاه‌مدت با جذابیت «زاگرس» همراه است اما همچنان باید به ریسک احتمالی در خصوص افت قیمت متانول در آینده توجه کرد. این ریسک ممکن است مانعی در برابر رشد احتمالی «زاگرس» باشد. البته همچنان رشد قیمت خوراک در بازار جهانی به خصوص زغال سنگ می‌تواند حامی قیمت‌ متانول باشد.  

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 208 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.