مکس بورس علامت سوال بر طرح توسعه « شلیا » - مکس بورس

مواد ویژه لیا بار دیگر گزارش توجیهی افزایش سرمایه ۵۰۰ درصدی خود را روی «کدال» قرار داد. پیش از این، «شلیا» گزارش مشابهی به منظور تامین مالی برای افزایش ظرفیت ۶۵ میلیون متر تیشو به بازار ارائه کرده بود. در طرح جدید شرکت برنامه تولید ۱۵ هزار تن الیاف شیشه‌ای را دارد. گرچه ظاهرا طرح جدید به مراتب جذاب‌تر است اما بررسی عمیق‌تر آن می‌تواند حاوی نکات قابل توجهی برای معامله‌گران سهام باشد.

ریزش تابستانی قیمت «تیشو» مطابق با انتظارات

در گزارش‌های پیشین «دنیای بورس» تحلیل‌هایی بر روند نرخ تیشو به عنوان عامل اصلی جهش سودآوری «شلیا» در سال مالی منتهی به مرداد ۹۶ ارائه شد. در گزارش مزبور با عنوان “قمار «شلیا» روی نوسانات تیشو” که در اواخر خرداد ارائه شده بود به انتظار برای ریزش قیمت تیشو اشاره شده بود. در عملکرد دو ماه خرداد و تیر «شلیا» قیمت تیشو ۵۰ گرمی تولیدی این شرکت از ۴۱۰ تومان به ازای هر متر (قیمت اردیبهشت) به ترتیب به ۳۷۰ و ۳۸۰ تومان افت کرد. در شرایط کنونی باید در انتظار گزارش مرداد برای رصد سودآوری دقیق این شرکت بود.

طرح به ظاهر جذاب «شلیا»

هیئت مدیره مواد ویژه لیا پیشنهاد افزایش سرمایه ۵۰۰ درصدی از مبلغ حدود ۸ میلیارد تومان به حدود ۴۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را به بازار ارائه کرده است. این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و سود انباشته تامین خواد شد و هدف از آن علاوه بر اصلاح ساختار مالی، تامین هزینه سرمایه‌ای پروژه توسعه این شرکت است.

«شلیا» طی یک سال اخیر از نمادهای خبرساز بازار سهام بوده است. جهش‌های قیمتی «شلیا» که در ادامه با جهش‌های سودآوری این شرکت همراه بود توجه ویژه‌ای را از سوی فعالان بازار به دنبال داشت. تحلیل‌های سودآوری این شرکت در گزارش‌های پیشین «دنیای بورس» موجود است.

«شلیا» تا تاریخ ۵ بهمن سال گذشته در حالی‌که طی مدت زمان ۶ ماه توانسته بود بازدهی بیش از ۵۰۰ درصدی را تجربه کند، پس از ارائه طرح توجیهی افزایش سرمایه ۵۰۰ درصدی در این تاریخ متوقف شد. در گزارش توجیهی افزایش سرمایه بیش از ۴۰ میلیارد تومانی که برای نخستین بار در بهمن سال گذشته ارائه شده بود شرکت قصد سرمایه‌گذاری ۴۴ میلیارد تومانی برای افزایش ظرفیت ۶۵ میلیون متری تیشو را داشت. بر اساس مفروضات این طرح سود خالص مواد ویژه لیا در سال ۱۴۰۰ به ۱۶ میلیارد تومان می‌رسید.

در گزارش جدیدی که «شلیا» روی «کدال» قرار داده است، مبلغ افزایش سرمایه تغییری نکرده اما مبنای تنظیم گزارش کاملا عوض شده است.

در گزارش توجیهی افزایش سرمایه ۵۰۰ درصدی که طی روزهای اخیر منتشر شده است، این شرکت برنامه افزایش ظرفیت تولید الیاف شیشه‌ای از میزان ۲ هزار تن در سال به ۱۷ هزار تن در سال را دارد. با مفروضات ارائه‌شده سود خالص این شرکت در سال ۱۴۰۰ به ۴۷ میلیارد تومان خواهد رسید. افزایش سود خالص شرکت ناشی از فروش الیاف شیشه تولیدی شرکت خواهد بود. لازم به ذکر است که در شرایط کنونی تمام تولید الیاف شیشه‌ای مواد ویژه لیا در تیشو استفاده می‌شود. 

وجه مغفول یک طرح به ظاهر جذاب

سود برآوردی شرکت پس از بهره‌برداری این طرح می‌تواند عامل جذابیتی برای سهام این شرکت باشد. در این میان بررسی وضعیت بازار تیشو حاکی از احتمال افزایش ظرفیت تولیدی کشور است. در طرح پیشین «شلیا» به برنامه افزایش ظرفیت تولید تیشو به ۱۱۲٫۵ میلیون متر اشاره شده بود. با این حال به نظر می‌رسد ارزیابی دوباره از وضعیت بازار باعث شده که طرح افزایش سرمایه تغییرات محسوسی را تجربه کند.

بر اساس آخرین اخبار موجود راه‌اندازی یک خط جدید تولید تیشو الیاف شیشه به ظرفیت ۱۰۰ میلیون مترمربع با همکاری گروه صنعتی ساینا دلیجان و شرکت لیپکس آلمان در برنامه قرار گرفته که بر اساس اظهارات مدیران کارخانجات ساینا دلیجان این طرح تا شهریور راه‌اندازی می‌شود. گروه صنعتی ساینا دلیجان پیش از این خط تولید تیشو با ظرفیت ۱۳۰ میلیون متر مربع را در سال ۹۱ راه‌اندازی کرده بود.

از برنامه‌های دیگر این گروه صنعتی که در سال‌های گذشته به دلیل شرایط تحریم و با توجه به عدم امکان ورود کوره‌های مورد نیاز متوقف شده بود تولید ۳۰ هزار تن الیاف شیشه است. این طرح بار دیگر در دستور کار مدیران این کارخانه قرار گرفته و بر اساس گفته مدیران این شرکت در نشست‌های خبری گذشته، امکان راه‌اندازی این کارخانه تا پایان سال ۹۷ وجود دارد. این کارخانه ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن الیاف شیشه را دارا است.

بر اساس آن‌چه در طرح توجیهی «شلیا» ارائه‌شده میزان مصرف الیاف شیشه‌ در بازار داخل معادل ۶۵ هزار تن است که مواد ویژه لیا با تولید ۲ هزار تن تنها نیاز خود برای تولید تیشو را تامین می‌کند و مابقی نیاز کشور از طریق واردات از چین تامین می‌شود. در حالی‌که ادعای کارخانه ۳۰ هزار تنی گروه صنعتی ساینا دلیجان تامین کامل نیاز کشور برای الیاف شیشه با بهره‌برداری از این طرح است. بر این اساس در صورتی‌که میزان مصرف واقعی داخل کشور معادل ۳۰ هزار تن باشد و از طرفی ظرفیت تولیدی مورد نظر کارخانجات صنعتی ساینا دلیجان مطابق با برنامه‌های این گروه به بهره‌برداری برسد، رقابت در بازار داخل برای «شلیا» مشکل خواهد بود. برنامه مواد ویژه لیا برای ظرفیت ۱۵ هزار تنی جدید الیاف شیشه فروش مستقیم در بازار داخلی کشور است.

تشدید رقابت در سبد محصولات «شلیا»

مواد ویژه لیا در گزارش توجیهی افزایش سرمایه میزان مصرف داخلی تیشو را معادل ۱۳۰ میلیون متر عنوان کرده که نسبت به سال مالی ۹۴ مواد ویژه لیا بیش از ۵۰ درصد افت داشته است. با این حال آمار موجود به مصرف حدود ۱۸۰ میلیون متر تیشو در کشور اشاره دارد که با طرح‌های در دست اقدام در کشور احتمالا در سال‌های آتی واردات به حداقل برسد. شاید یکی از دلایل تغییر گزارش توجیهی افزایش سرمایه پیشین «شلیا» برآورد از توجیه اقتصادی افزایش ظرفیت تیشو در کشور بود. هرچند با راه‌اندازی طرح‌های عمرانی احتمال افزایش مصرف تیشو در کشور وجود داشت.

گرچه طرح «شلیا» با توجه به نبود ظرفیت تولید داخلی جذاب به نظر می‌رسد اما همان‌طور که اشاره شد انتظار برای راه‌اندازی طرح ۳۰ هزار تنی گروه صنعتی ساینای دلیجان وجود دارد. در صورتی‌که میزان واقعی مصرف کشور معادل با ادعای گروه صنعتی ساینای دلیجان باشد، ممکن است «شلیا» با مشکل فروش مواجه شود زیرا تولید انحصاری مورد نظر مدیران مواد ویژه لیا از دسترس خارج خواهد شد.

در حالی‌که طی ماه‌های اخیر سهام مواد ویژه لیا مسیر اصلاحی را در پیش گرفته است به نظر می‌رسد خبر افزایش سرمایه سنگین و طرح جذاب موجبات رشد چرخش سهم از مسیر نزولی را فراهم آورد. در این شرایط باید در انتظار ارزیابی فعالان بازار از طرح توجیهی شلیا بود. در این خصوص معامله‌گران باید در خصوص نکات ارائه‌شده در بالا توجه کافی را داشته باشند. البته همچنان باید در انتظار نظرات حسابرس قانونی شرکت و سازمان بورس جهت صدور مجوزهای لازم برای افزایش سرمایه بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 163 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.