مکس بورس فرصت‌ها و تهدیدهای بورس در ایستگاه پایانی تابستان - مکس بورس

کارشناسان بر این باورند که بورس‌تهران در هفته آتی تحت تاثیر روند قیمتی کامودیتی‌ها در بازار جهانی خواهد بود. از سوی دیگر بعد از عرضه‌های اولیه سهام طی روزهای اخیر خوشبینی درخصوص افزایش حجم معاملات بوجود آمده است. با این وجود برخی کارشناسان بیان می‌کنند. حجم کم نقدینگی در بازار سهام طی هفته‌های اخیر و احتمال شناسایی سود در برخی سهم‌ها، تسویه اعتبارات از عوامل موثر میان فعالان بازار در روزهای پایانی تابستان عنوان شده است.

کارشناسان

صعودی : ۴۳ درصد از کارشناسان بر این باورندکه بازار طی هفته جاری با رشد به کار خود پایان می‌دهد. نظرات ضد و نقیضی از برخی از کارشناسان در خصوص احتمال رشد قیمتی فلزات پس از اصلاح نسبی قیمت‌ها طی روزهای اخیر بیان شده است. از سوی دیگر برخی کارشناسان  از تحرکات جدید نهاد ناظر بورس استقبال کرده‌اند.  عرضه‌های اولیه اخیر که با اقبال فراوان از سوی سهامداران مواجه شد این امیدواری را بوجود آورد که حجم و ارزش معاملات با رشد نسبی نسبت به قبل مواجه شود.

کم نوسان: حدود ۳۱ درصد از کارشناسان بیان کرده‌اند بازار سهام تهران روند آرامی را پیش‌رو دارد. بر اساس گفته‌های این گروه شناسایی سود  بعد از رشد‌های اخیر بورس، امری محتمل است. موضوعی که می‌تواند فشار عرضه را برای بسیاری از سهم‌ها به همراه داشته باشد. از سوی دیگر با توجه به اینکه در آخرین روزهای تابستان قرارداریم، احتمال افزایش فروش اعتبارات کارگزاری‌ها نیز وجود دارد که این موضوع در مسیر رشد بورس به عنوان مانعی مطرح است.

نزولی: ۲۶ درصد از کارشناسان بر این باورند که احتمال نزول شاخص در هفته جاری بر دیگر احتمالات اولویت دارد. این گروه افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی را عامل فشار بر قیمت سهام عنوان می‌کنند. به گفته این گروه تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها در هفته آخر تابستان نیز می‌تواند فشار مضاعفی بر بورس وارد کند و موجب افت شاخص کل شود.  

سهامداران

صعودی : در آمار قابل توجهی حدود ۷۳ درصد از سهامداران رشد شاخص را محتمل‌ترین حالت ممکن می‌دانند. سهامداران همچنان سیاست‌های جدید بانک‌مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود سپرده‌ها را موثر می‌دانند. به عقیده آن‌ها بزرگترین مانع بر سر راه توسعه بازار سهام طی سال‌های اخیر نرخ سود سپرده‌ها بوده است، که کاهش آن می‌تواند ره آوردهای موثری برای بازار سهام داشته باشد. از سوی دیگر خوش‌بینی نسبت به عرضه‌های اولیه اخیر نیز بسیار موثر در انتخاب سهامداران است. سهامداران استقبال ازاین عرضه‌ها را در تحرک بورس موثر می‌دانند و پیش‌بینی می‌کنند بازار در هفته‌های آتی از جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاری برخوردار باشد.

کم نوسان : هیچ یک از سهامداران معتقد به افت شاخص طی روزهای آتی نیستند. برهمین اساس ۲۷ درصد از سهامداران روند کم نوسانی را برای شاخص درنظر گرفته اند. نظرات سهامداران در انتخاب این گزینه مشابهت با نظرات کارشناسان دارد که در سطرهای ابتدایی بیان شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 165 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.