مکس بورس فروشندگان احتمالی « فولاد » - مکس بورس

در حالی‌که بازار نسبت به ارزندگی سهام شرکت‌های فلزی تا حدودی اطمینان حاصل کرده است اما فشار فروش در نمادهای این گروه مانع از ادامه رشد قیمتی در این نمادها شده است. پس از رشدهای اخیر قیمت سهام، شناسایی سود از سوی سهام‌داران پیشین که در قیمت‌های پایین به این سهم وارد شده‌ بودند منطقی است. در این خصوص با نگاهی به ترکیب سهام‌داران درصدی می‌توان فروشندگان احتمالی را رصد کرد.

در معاملات امروز نیز نمادهای فلزی و معدنی در صدر نمادهای با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل قرار دارند. «کگل» و «فولاد» امروز بیشترین حمایت را از شاخص کل به عمل آوردند. نگاهی به معاملات «فولاد» کاملا به عطش فروشندگان سهام به خصوص حقوقی‌ها اشاره دارد. گرچه در سمت خرید نیز شاهد حضور حقوقی‌ها هستیم اما فروش‌های سنگین فروشندگان حقوقی مانعی در برابر رشد قیمتی بیشتر «فولاد» شده است. این سهم از ابتدای سال رشد بیش از ۲۱ درصدی را تجربه کرده است. البته قیمت این سهم در آغاز سال جاری حدود ۱۴۰ تومان بوده و در فصل بهار نیز قیمت سهم به سطح ۱۳۰ تومان نزدیک شد. در روند نزولی و کف‌های قیمتی خریداران به خصوص حقوقی‌های بسیاری در سمت خرید فولاد حضور داشتند. از جمله این حقوقی‌ها صندوق گنجینه زرین‌شهر (آرمان‌شهر) بود. این صندوق سرمایه‌گذاری خریدهایی در سطوح قیمتی بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ تومان را در ماه‌های گذشته داشت.

خریدهای این حقوقی تا جایی ادامه پیدا کرد که نام این صندوق در میان سهام‌داران درصدی نمایان شد. با این حال با آغاز روند صعودی و سیگنال‌های مثبت بنیادی از سودآوری «فولاد» به بازار (دنیای بورس در گزارش‌های متعدد به خصوص در یک ماه گذشته به ارزندگی این سهم بر اساس انتظار برای جهش سودآوری اشاره کرده بود)، گنجینه زرین‌شهر نیز در نقش فروشنده حاضر شد. در حالی نزدیک به ۷۹۰ میلیون سهم تا میانه تیر در پرتفوی این شرکت وجود داشت به نظر می‌رسد این صندوق راه خروج از این سهم را در پیش گرفته است. گرچه با فروش بلوکی بخشی از سهام در ۱۸ تیر و کاهش میزان مالکیت به کمتر از یک درصد امکان رصد معاملات این سهام‌دار وجود نداشت اما به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از فروش‌های سنگین روزهای اخیر در این سهم به صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر اختصاص داشته است.

نگاهی به معاملات «فولاد» در سه روز معاملاتی اخیر به ترتیب فروش ۷۷، ۹۴ و ۷۴ میلیون سهم را نشان می‌دهد. فروش‌های سهام‌داران پیشین این نماد در شرایط کنونی شناسایی سود در پرتفوی آن‌ها را به دنبال داشته است. در حالی‌که نام این صندوق در شرایط کنونی در لیست سهام‌داران درصدی بسیاری از شرکت‌ها سهامی مشاهده می‌شود سیاست این حقوقی در برخورد با روند صعودی سهم موجود در پرتفوی توجه است. زرین‌شهر علاوه بر «فولاد» در روزهای اخیر در «کگل» نیز در نقش فروشنده حاضر شده است. انتظار برای کاهش تدریجی شدت فروش از سمت سهامداران حقوقی با توجه به کاهش تعداد سهام فولاد در سبد زرین‌شهر و دیگر فروشندگان وجود دارد. حجم بالای معاملات در قیمت‌های کنونی می‌تواند به منزله کف‌سازی در سطوح فعلی برای قیمت «فولاد» باشد.

خریداران پاسخگو عرضه‌های سنگین «فولاد»

آن‌چه در دو روز معاملاتی اخیر قابل توجه است مقاومت قیمت سهام فولاد مبارکه در برابر عرضه‌های سنگین در این نماد است. امروز نیز حقوقی‌ها با عرضه بیش از ۷۴ میلیون سهم «فولاد» حدود ۷۵ درصد از حجم فروش سهام را در اختیار داشتند. گرچه عرضه‌ها در شرایط کنونی روند صعودی سهام فولاد مبارکه را کند کرده است اما همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد انتظار برای رشد سودآوری این شرکت احتمالا از قیمت این سهم حمایت می‌کند. بر این اساس انتظار تعدیل نسبت قیمت به درآمد آتی (بر اساس سودآوری انتظاری این شرکت) به تدریج در قیمت سهم وجود دارد. در این مسیر احتمال شناسایی سود توسط سایر سهام‌دارن نیز وجود دارد.

باید به این نکته توجه داشت که بخش قابل توجهی (بیش از ۲۰ درصد) از ۷۵ میلیارد سهم «فولاد» شناور بوده و امکان معامله آن در بازار وجود دارد. برای رشد قیمتی این نماد باید در انتظار روزهای با معامله‌های سنگین بود. در این میان خریداران احتمالا ریسک سودآوری‌ آتی به خصوص سال‌های آینده را نیز در نظر می‌گیرند. در این خصوص ریسک تقاضا در بازار داخلی و صادراتی و قیمت جهانی ورق‌های فولادی از عواملی است که می‌تواند بر سودآوری این شرکت فشار وارد کند. بر این اساس دنبال کردن بازارهای جهانی به خصوص بازار اثرگذار چین برای رعایت حد ریسک ضروری به نظر می‌رسد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 98 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.