مکس بورس «فسرب» و «فاسمین» هم‌خانواده‌های ناهمگون - مکس بورس

هرچند کامودیتی‌ها از ابتدای سال در مسیر صعودی قرار گرفته‌اند اما تحولات اخیر بازارهای جهانی می‌تواند در جهت معکوس منجر به تعدیل قیمت‌ها در آینده‌ای نزدیک شود. اگرچه فلز روی در این میان حاشیه ایمن‌تری نسبت به فولاد و سنگ‌آهن دارد اما احتمال اصلاح خصوصا در مرز ۳۰۰۰ دلار وجود دارد. در این گزارش با نگاهی به چشم‌انداز قیمت‌های جهانی؛ اهرم‌های اصلی سودآوری دو نماد «فاسمین» و «فسرب» را بررسی خواهیم کرد.

فسرب و اهرم تولیدی که غوغا می‌کند

شرکت ملی سرب و روی ایران طی ۴ ماه نخست سال ۲۲۶۹ تن شمش روی و ۸۸۰ تن شمش سرب تولید کرده‌است. با توجه به حجم بالای سربار از بهای تمام شده تولید در این شرکت، ادامه همین روند تولیدی در ماه‌های آتی «فسرب» را به چالش سودآوری خواهد انداخت (دقیقا  مشابه مشکل سال‌های گذشته). سود هر سهم این شرکت با فرض ثابت باقی ماندن دلار در محدوده ۳۸۰۰ تومان در ماه‌های آتی و قیمت‌های فروش تیرماه به ۱۱ تومان در پایان سال خواهد رسید. این تحلیل نشان می‌دهد که قیمت سهام شرکت حتی با میانگین قیمت جهانی روی در محدوده ۲۷۸۰ دلاری نیز چنگی به دل نمی‌زند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که افزایش ۱۰۰ دلاری قیمت جهانی سرب و روی سود هر سهم را به ۱۵ تومانی می‌رساند.

اما روی دیگر سکه «فسرب» افزایش سطح تولید ماهانه است. اگر «فسرب» تا پایان سال بتواند ۷۸۰۰ تن شمش روی و ۳۶۴۰ تن شمش سرب تولید کند؛ با فرض ثابت ماندن قیمت‌های تیرماه و دلار ۳۸۰۰ تومانی تا پایان سال شاهد سود ۴۸ تومانی هر سهم آن خواهیم بود. این در حالیست که در سناریو ادامه روند خطی تولید، سود هر سهم ۱۱ تومان بود.

«فاسمین» فرصت طلب

برخلاف شرکت ملی سرب و روی ایران، شرکت کالسیمین در ۴ ماه نخست سال از لحاظ مقدار تولید سبقت قابل قبولی از پیش‌بینی‌های خود گرفته است. پوشش ۳۸ درصدی میزان تولید شمش روی (به عنوان محصول اصلی) در ۴ ماه نخست سال در کنار فروش ۷۲۰۰ تن کنسانتره روی (که جایی در پیش‌بینی‌های شرکت نداشته است)؛ گواه این مدعاست. این شرکت با توجه به توان تولیدی ۴ ماهه خود قادر است تا پایان سال بیش از ۳۷ هزار تن شمش روی تولید کند. میانگین قیمت فروش شمش روی کالسیمین در ۴ ماه ابتدایی سال ۲۶۳۰ دلار به ازای هر تن بوده‌است. (فروش تیرماه در قیمت ۲۸۳۰ دلار محقق شده‌است)

اگر میانگین قیمت فروش شرکت تا پایان سال را همان ۲۶۳۰ دلار در نظر بگیریم، با دلار ۳۸۰۰ تومانی و ادامه روند تولید فعلی به سود ۷۱ تومانی برای هر سهم «فاسمین» خواهیم رسید. فرصت طلبی و تولید بسیار خوب کالسیمین طی ماه‌های گذشته از سال ۹۶ اگرچه خوشایند و قابل قبول است اما اهرم تغییر سود هر سهم به ازای تغییرات قیمت‌های جهانی روی را در این شرکت به شدت کاهش داده‌است. با فرض تداوم عملکرد و میانگین قیمت شمش روی ۲۶۳۰ دلاری تا پایان سال؛ افزایش ۱۰۰ دلاری این محصول سود هر سهم «فاسمین» را ۳ تومان (۳٫۷۵ درصد) زیاد خواهد کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 135 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.