مکس بورس مذاکره « تاپیکو » با شرکای خارجی - مکس بورس

تاپیکو توسعه دو پروژه احداث واحد جدید تولید اوره و آمونیاک در پتروشیمی خراسان و ساخت احداث پالایشگاه آناهیتا را در دستور کار دارد. در کنار اجرای طرح‌های جدید توسعه‌ای، این مجموعه اخیرا گفت‌وگوهایی با شرکت‌هایی از ژاپن و کره جنوبی شامل چیودا، دایلیم و هیوندای برای تخصیص بخشی از خط اعتباری هشت میلیارد دلاری به طرح‌های توسعه ای پتروشیمی خراسان انجام داده است.

 دو پروژه تاپیکو

تاپیکو در تازه‌ترین طرح‌های توسعه‌ای خود روی دو پروژه خود تاکید جدی دارد؛ یکی از این پروژه‌ها مجتمع پتروشیمی خراسان است که محمدحسن پیوندی؛ مدیرعامل سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین از برنامه ریزی برای احداث یک واحد جدید تولید اوره و آمونیاک در این پتروشیمی خراسان خبر داده است. پروژه دیگر ساخت پالایشگاه آناهیتا است که به گفته عماد حسینی؛ رییس هیات مدیره سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین سیاست‌گذار برای ساخت این پالایشگاه به دنبال جذب سرمایه است و در این راستا با چند شرکت خارجی نیز مذاکره شده که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

طرح‌‎های پتروشیمی خراسان

هم اکنون ساخت واحد جدید تولید اوره و آمونیاک در پتروشیمی خراسان در مرحله انجام کارهای مهندسی اولیه و اقتصاد سنجی قرار دارد. این پروژه در صورت تصویب در هیات مدیره در مدت ۴ سال ساخته و راه اندازی خواهد شد. به نظر می‌رسد با احداث واحدهای جدید ظرفیت تولید پتروشیمی خراسان به حدود دو برابر افزایش می‌یابد. همزمان با ساخت این واحد، در صورت تکمیل طرح تصفیه صنعتی فاضلاب بجنورد توسط وزارت نیرو و انتقال آن به مجتمع پتروشیمی خراسان، طرح جدید تولید پروپلین پتروشیمی خراسان هم اجرایی خواهد شد. همچنین در کنار اجرای طرح‌های جدید توسعه ای، اخیرا گفت‌وگوهایی با شرکت‌هایی از ژاپن و کره جنوبی شامل چیودا، دایلیم و هیوندای برای تخصیص بخشی از خط اعتباری هشت میلیارد دلاری به طرح‌های توسعه ای پتروشیمی خراسان انجام گرفته است.

طرح پالایشگاه آناهیتا

همچنین دیگر پروژه تاپیکو؛ وضعیت ساخت پالایشگاه آناهیتا در حال تعیین تکلیف است. ساخت این پالایشگاه به صورت مشارکت صورت می‌گیرد زیرا این پروژه عظیم است و تاپیکو به تنهایی برای ساخت آن اقدام نخواهد کرد. در واقع اولویت در ساخت پالایشگاه آناهیتا مشارکت است. البته این پروژه آغاز شده و مذاکره برای جذب سرمایه به صورت موازی درحال انجام است. در این راستا با چند شرکت خارجی نیز مذاکره صورت گرفته که هنوز به نتیجه خاصی نرسیده است و بعد از اینکه نتیجه مذاکرات مشخص شد نام شرکت‌ها اعلام می‌شود. آناهیتا یک پالایشگاه  ۱۵۰ هزار بشکه‌ای در منطقه کرمانشاه است که ساخت آن کاملا توسط بخش خصوصی انجام می شود و تقریبا یک و نیم تا دو میلیارد دلار برآورد اولیه برای ساخت آن است. ساخت این پالایشگاه در مرحله مذاکره برای تامین منابع مالی است. این پالایشگاه بدون نفت کوره خواهد بود و در آن حداقل محصول‌های سنگین و حداکثر محصولات سبک تولید خواهد شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 153 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.