مکس بورس مسیر بعدی « فایرا » و « فباهنر » - مکس بورس

دو سهم آلومینیوم ایران و مس شهید باهنر میان پربازده‌ترین سهام گروه فلزات اساسی قرار می‌گیرند. رشدهای پرشتاب این دو نماد باعث شد تا شفاف‌سازی‌هایی از سوی شرکت‌های مزبور راهی کدال شود. حال باید دید نسبت قیمت به درآمد بالای این سهام در کنار توضیحات شرکت‌ها باعث کاهش اقبال بازار خواهد شد یا همچنان موج خریداران در نمادهای مزبور ادامه می‌یابد.

تداوم صعود «فایرا» با پول قدرتمند؟

«فایرا» از قیمت روز بازگشایی (۲۴ مرداد) تا پایان هفته گذشته بیش از ۴۴ درصد بازدهی و با صف خرید قابل توجهی به معاملات خود ادامه داده است. در این شرایط، «وتوصا» به عنوان یکی از سهامداران عمده این شرکت (با ۱۵ درصد مالکیت) اقدام به عرضه بلوکی سهام مزبور با قیمت پایه ۸۶۱ ریال کرده است. این در حالی است که قیمت «فایرا» در شرایط کنونی حدود ۱۲۷ تومان است.

در این میان، مدیران توسعه صنعتی ایران (وتوصا) معتقدند قیمت «فایرا» در محدوده کنون ارزش بنیادی ندارد و از شفاف‌سازی شرکت نیز چنین بر می‌آید. بنابراین و با در نظر گرفتن نسبت P/E بالای ۲۲ مرتبه‌ای «فایرا» به لحاظ تحلیلی خرید سهام مزبور ریسک زیادی دارد.

اما نکته قابل توجه آن است که اواخر مرداد و هم‌زمان با آگهی فروش بلوک «فایرا» یک خریدار حقیقی به سهامداران درصدی این نماد وارد شده است. از آن تاریخ به بعد، آلومینیوم ایران دائما صف خرید تجربه کرده است. به نظر می‌رسد پایین بودن سهام شناور «فایرا» باعث شده تا گروهی از افراد در ایجاد این صف خرید ممتد دست دارند.

تجربه چنین روندهایی در برخی دیگر از سهام نیز در گذشته رقم خورده و حتی شفاف‌سازی‌های خود شرکت بر فرو ریختن صف خرید اثرگذار نبوده است. فردا (یکشنبه) عرضه بلوک ۱۵ درصدی «فایرا» از سوی «وتوصا» صورت می‌گیرد و انتظار نمی‌رود که قیمت فروش بلوک چندان بالاتر از رقم پایه (۸۶۱ ریال) باشد.

این اختلاف زیاد بین قیمت عرضه بلوک و قیمت تابلوی معاملاتی، تردیدها را نسبت به پایداری رشد قیمتی آلومینیوم ایران بیشتر می‌کند. به عبارت دقیق‌تر، سهام بلوکی که کرسی مدیریتی را در اختیار خریدار قرار می‌دهد اصولا نمی‌تواند ارزان‌تر از قیمت معاملات خرد روی تابلو باشد. مگر آنکه گروهی با انجام برخی هماهنگی‌ها و فشار نقدینگی بتوانند چنین رفتاری را انجام دهند.

برآیند موارد فوق نشان می‌دهد تا زمانی که اهداف مزبور ادامه یابد و معامله بلوک آلومینیوم ایران انجام نشود، احتمالا صف خرید «فایرا» تداوم پیدا کند. اما به محض مشخص شدن موارد مزبور احتمالا اصلاح قیمتی را در این سهم شاهد خواهیم بود. بنابراین، ورود به این سهم صرفا با شناخت از بازه زمانی موج‌سواری فعلی منطقی خواهد بود.

سهمی شگفتی‌ساز از گروه مس

شرکت مس شهید باهنر از ابتدای تابستان و پس از یک بار تعدیل مثبت رشد بیش از ۲۲۰ درصدی قیمت سهم را تجربه کرده است. این شرکت که اکنون قیمت‌های حدود ۷۰۰ تومان را تجربه می‌کند در اوج توانسته تا نزدیکی سطح ۷۶۰ تومان نیز پیش برود.

گرچه قیمت مس طی هفته‌های اخیر رشد پرشتابی را داشته و به سطوح بالاتر از ۶۸۰۰ دلار نیز رسیده است، اما بر اساس شفاف‌سازی اخیر «فباهنر» نمی‌توان چندان این روند را از نگاه تحلیلی توجیه کرد. در حال حاضر، نسبت قیمت به درآمد این سهم ۸٫۸ مرتبه است که در مقایسه با نمادهای گروه رقم نسبتا بالایی محسوب می‌شود.

P/E پایین برای فلزی‌ها؟ اساسا نوسان قیمت‌های جهانی بسیار پرشتاب بوده و در اغلب مواقع پیش‌بینی‌پذیری اندکی داشته‌اند. بنابراین، سهامداران این گروه، نسبت‌های قیمت به درآمد پایینی برای این سهم‌ها مد نظر قرار می‌دهند، زیرا هر لحظه ممکن است تغییری در فضای اقتصاد جهانی منجر به ریزش قیمت‌ها و در نتیجه کاهش سود شرکت‌های وابسته شود.

به هر حال، شفاف‌سازی «فباهنر» نشان می‌دهد شرکت حتی در صورت تثبیت قیمت‌های فعلی مس و رسیدن میانگین آن برای سال جاری به ۶۵۰۰ دلار به ازای هر تن، سود هر سهم حدودا ۹۳ تومان می‌شود. امری که در قیمت‌های فعلی همچنان P/E بالای ۷٫۵ مرتبه را برای مس شهید باهنر نشان می‌دهد.

به این ترتیب، ورود به این سهم در قیمت‌های فعلی پرریسک محسوب می‌شود. اما دو نکته مثبت می‌توان برای این سهام گروه مس متصور بود. نخست آنکه بر خلاف نماد ملی مس ایران (فملی)، این شرکت بسیار کوچک‌تر و در نتیجه با فشار نقدینگی قدرت نوسان شدیدتری دارد. بنابراین، بسیاری از بورس‌بازان ترجیح می‌دهند همچنان خریدار این سهم باشند.

از سوی دیگر، دامنه وسیع عملکرد «فباهنر» باعث می‌شود تا حدودی تغییرات چشم‌گیر سودآوری بیش از «فملی» قابل انتظار باشد. به عبارت دقیق‌تر، فروش اصلی «فملی» مس کاتد و کنسانتره است که محصولات خام محسوب می‌شوند. این در حالی است که «فباهنر» محصولات میانی و نهایی مس را شامل ۳ هزار محصول در ۲۵ گروه عرضه می‌کند (مصاحبه «دنیای بورس» با یکی از مقامات این شرکت را اینجا بخوانید). بر این اساس، مس شهید باهنر ممکن است با بستن قراردادی جدید یا ایجاد تغییرات در قیمت‌های خرید و فروش سودآوری خود را تغییرات جدی دهد.

 شفاف‌سازی «فایرا»

شفاف‌سازی «فباهنر»

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 127 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.