مکس بورس معامله‌گران بورس بخوانند / چرا شاخص کل مثبت نمی‌شود؟ - مکس بورس

به گزارش مکس‌بورس، شرایط هفته جاری برای رشد بورس مناسب نبود. قیمت دلار در حالی وارد کانال ۲۸ هزار تومانی شده بود که ناگهان با افت مواجه شد و سهامداران را نگران ریزش بیشتر قیمت و کاهش ارزش سهام خود کرد.

خبر دوم خداحافظی رئیس سازمان بورس بود. اگرچه رئیس جدید سریع انتخاب شد، اما مشخص نبودن دیدگاه‌های رئیس جدید سهامداران را نگران کرده و آنها نمی‌دانند سیاست‌های جدید، بازار را به چه سمتی می‌برد.

خبر دیگری که شرایط را برای رشد بورس دشوار کرد، خبر فروش اوراق توسط دولت بود. اوراقی که می‌تواند باعث رکود بیشتر بازار سرمایه و ضعیف شدن طرف تقاضا شود.

از نگاه کارشناسان همین عوامل به تنهایی کفایت می‌کرد که سهامداران محتاط شوند و فشار عرضه در بازار افزایش پیدا کند. حالا کارشناسان بورس نگرانند که شاخص کل بورس وارد کانال‌های پایین‌تر شوند.

در آخرین روز معاملات بورس، شاخص وارد کانال ۱.۳ میلیون واحدی شد. چشم کارشناسان بورس فردا، ۲۴ مهر ماه به روند شاخص کل است. آنها می‌گویند اگر شاخص محدوده یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحدی را از دست بدهد ممکن است باز هم افت کند.

چرا وضعیت بازار مبهم است؟

اما در مجموع به نظر می‌رسد که وضعیت بازار سرمایه، در چند هفته پیش رو مبهم است. خریداران و معامله‌گران اصلی بازار، دست نگه داشته‌اند و خرید قدرتمندی وجود ندارد. آن هم درست در روزهایی که از نگاه کارشناسان، قیمت سهام شرکت‌ها جذاب است و سهامدارای در بازار، توجیه دارد.

اما دلیل نگرانی سهامداران چیست و چرا تقاضای جدیدی وارد بازار سرمایه نمی‌شود؟

اولین دلیل چشم‌انداز مبهم سیاست خارجی است. بر اساس اخبار، قرار است ایران تا قبل از ۱۰ آبان ماه به میز مذاکرات برگردد. روند سیاست خارجی ایران، بر قیمت ارز اثر می‌گذارد و قیمت دلار عامل تعیین‌کننده‌ای در بازار سرمایه است.

بسیاری از سهامداران نمی‌دانند نگاه دولت به مذاکرات چگونه است و در صورت انجام و یا تاخیر در روند مذاکرات، قیمت دلار به چه سمتی می‌رود.

عامل دوم بودجه سال ۱۴۰۱ است. دولت به زودی باید لایحه بودجه سال ‍۱۴۰۱ را به مجلس بفرستد. با ارسال لایحه بودجه به مجلس است که نگاه دولت به برخی از شاخص‌ها و متعیرهای اقتصادی مشخص می‌شود. از مدتی قبل مساله حذف یارانه حامل‌های انرژی مطرح شده است.

دولت در مواردی تلویحا اعلام کرده که باید قیمت حامل‌های انرژی در بخش صنایع واقعی شود. واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی می‌تواند بر قیمت تمام شده صنایع و صورت‌های مالی و حاشیه سود آنها و نهایتا ارزش سهام آنها تاثیر بگذارد. این هم نگرانی جدید سهامداران است.

از طرف دیگر، انتشار اوراق بدهی عامل دیگری است که بر بازار سرمایه اثر گذاشته است. چون انتشار اوراق بدهی باعث رکود بیشتر بازار سرمایه و ضعیف شدن طرف تقاضا می‌شود. همچنین باعث می‌شود بسیاری از سهم ها با اینکه ارزنده هستند تقاضا نداشته باشند.

چند عامل بالا، بر روند بازار سرمایه در هفته سوم مهر ۱۴۰۰ اثر منفی گذاشت. اما سه عامل اخیر، بر روند بازار در هفته آخر مهر ماه اثر می‌گذارد. این اخبار، می‌تواند موجب بلاتکلیفی وضعیت بازار شود و سهامداران را وارد فاز احتیاط کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 80 views بار دسته بندی : اخبار بورس تاريخ : 15 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها