مکس بورس وضعیت بورس امروز | توصیف روز آخر - مکس بورس

با اتمام هفته جاری، بازار سهام همه به کار خود پایان داد. بازار در روز آخر شاهد زورآزمایی سنگین خریدارن و فروشندگان بود. هفته آینده چه تصویری پیش روی بازار قرار می گیرد.

دنیای بورس |  در روز پایانی بازار سهام با وجود تداوم حضور فروشندگان، خریداران هم سعی کردند از شدت فشار فروش ها کم کنند تا بازار در نهایت با موج های فشار در بزرگان سهام با افت شاخص کل و رشد کوچک تر ها با افزایش شاخص کل هم وزن دنبال شود. از دید فعالان حقیقی های یار روزهای سخت بازار بودند. بر اساس آمار امروز و در ۳۱ اردیبهشت، حدود ۵۸ میلیارد تومان پول توسط حقیقی ها از بازار خارج شد که با توجه به شرایط بازاربسیار کمتر از انتظارات و عدد خوبی محسوب می شود.

امروز همچنین رکوردشکنی مشارکت در عرضه اولیه‌ها با لاستیک‌های یزدی شتاب گرفت. گفته می‌شود عرضه اولیه سهام «پیزد» در فرابورس با استقبال بیش از ۳ میلیون سهامداران روبه‌رو شد که رکورد تازه‌ای در بازار سهام به شمار می‌رود. به هر کد معاملاتی ۱۴ سهم «پیزد» اختصاص یافت.

همچنین پرونده پذیره نویسی صندوق واسطه گری مالی یکم با حدود ۲ هزار میلیارد تومان فروش در بورس بسته شد اما با تمدید یک روزه وزارت اقتصاد، حالا اگر قصد خرید دارید می‌توانید تا فردا ساعت ۲۴ از درگاه‌های بانکی و اپلیکیشن های پرداخت اقدام کنید. البته بازار هفته آینده با وجود تعطیلی دو روزه عیدفطر و برگزاری دو عرضه اولیه به نظر نمیرسد چندان اجازه خودنمایی داشته باشد. با تداوم موج های فشار فروشندگان و مقاومت خریداران هفته آینده میتواند زورآزمایی ها با رویکرد جدی تری دنبال شود. گزارش های وضعیت بورس امروز به روایت بازار امروز میپردازد.

سهام در یک نگاه: بازار چگونه بسته شد (۳۱ اردیبهشت ۹۹)

گزارش های مهم این روز را با هم مرور کنیم:

 رشد دسته جمعی در بازارها

بازارهای جهانی دیشب و امروز صبح را با تداوم روند مثبت در بازار کالایی و همزمان بازار نفت و طلا سپری کردند. نفت به قیمت هر بشکه ۳۴٫۹۲ دلار رسید و طلای جهانی هر اونس آن دوباره به ۱۷۵۴٫۸ دلار رسید. اگر چه گزارش های مثبت از پالایشگاه در جهان همچون چین به رشد قیمت نفت کمک کرد اما با تداوم برداشتن برخی از محدودیت ها، امیدواری ها به رونق در بازار جهانی نفت شدت گرفته است. در این میان اما با گزارش منفی مربوط به داده های مسکن در ایالات متحده و صحبت های رئیس خزانه داری امریکا مبنی بر احتمال خسارت بلندمدت کرونا بر اقتصاد امریکا همچنان سرمایه گذاران را به خرید سرمایه گذاری امن یعنی طلا هدایت می کند.

 

کوچک تر به کمک شاخص آمدند

شاخص با نزدیک مثبت ۷ هزار واحد روز پایانی هفته را آغاز کرد اما در ادامه به یکباره ۵٫۳ هزار واحد منفی شد. در جلودار همه، دو نماد «اخابر» و «غپینو» نقش اصلی را برای رشد ایفا کردند. اما «فولاد» همانند چند روز گذشته پس از بازگشایی همچنان میهمان فروشندگانی است که اجازه ای به خریداران نمی دادند تا نقش پررنگی در افت شاخص داشته باشد.

«فملی»، و نمادهای پالایشی و شیمیایی همچون «شتران»، «شبندر»، «شپنا» و «فارس» همه با فشار فروش مواجه شدند. با توجه به گزارش عملکردد ناامید ماهانه از پالایشی ها انتظار شکل گیری موج های فشار طبیعی می آمد. امروز همزمان با عرضه اولیه لاستیک یزد در فرابورس، روز پایانی فروش صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس برای سهام دولتی هاست. تا حالا بیانیه ای مبنی بر تمدید خرید صادر نشده و احتمالا امروز روز پایانی خرید خواهد بود.

فشار برای فروش دیگر نمادها برای خرید صندوق های سرمایه گذاری و عرضه اولیه حالا ممکن است فشارها را بیشتر کند. نکته قابل تامل بازار افت شاخص کل و مثبت شدن شاخص کل هم وزن بود که صف های خرید سهام های کوچک را که قبل از بازگشایی ۵۵ نماد بودند، مورد توجه قرار میدهد. بزرگان بازار فعلا در محدوده قرمز قرار دارند.  

 

معاملات در زیر یک میلیون واحد

بورس و فرابورس حالا هر دور در محدوده قرمز قرار دارند. شاخص کل بورس دوباره به زیر یک میلیون واحد برگشت. حالا شاخص بورس با افت ۱۴٫۵ هزار واحدی روبه رو شده اما شاخص کل هم وزن همچنان مثبت است تا با وجود فشار فروش از ناحیه بزرگان، خرید کوچک تر نشانه مقاومت باشد.

البته با پایان مهلت خرید صندوق های سرمایه گذاری یکم، عرضه اولیه امروز «پیزد» و عملکرد ماهانه شرکتها عواملی بود که روی تشدید فشار فروش نمادها برای خرید واحدهای سرمایه گذاری دیگر طبیعی به نظر میرسد. با این اوصاف همچنان موج های از هیجان نیز از ناحیه پول های جدید در بازار به چشم میخورد.

البته در کنار سه گروه، معدنی، فلزی و بانکی که فشارهای فروش را به بازار وارد کردند، خودرویی ها و دو نماد «اخابر» و «تیپیکو» دست به کار شدند و موج های خرید ارسال کردند. به جز دو نماد خاص خودرو که معاملاتشان بعد از ساعت عادی معاملات است، در کنار «خگستر» و «خمحرکه»، «خپارس»، «خزامیا» و «ورنا» با بیش از ۴درصد مثبت معاملاتشان را دنبال کردند.

 

ترکیب سبز و قرمز، مرز روانی شاخص یک میلیون واحدی

تصویر بازار در یک ساعت پایانی معاملات با ترکیبی از حضور فروشندگان و خریداران مواجه است. بدون استثنا در همه گروه ها در کنار فروشندگان قوی، خریداران قوی هم حضور دارند. بازار امروز در حالی دنبال میشود که دلار نیما امروز دوباره بالای ۱۵ هزار تومان قرار گرفت.

شکل گیری موقعیت های سنگین فروش و خرید جنون آمیز در دو هفته گذشته بسیار قابل توجه مینماید. جدال بر سر باقی ماندن شاخص در مرز یک میلیون واحد میان فروشندگان و خریداران هیجان بازار را به اوج رسانده است. البته هیجان در بخشی از بازار ناشی از عملکرد ماهانه شرکتها، عرضه اولیه امروز و آخرین روز مهلت خرید صندوق ها منطقی می نماید اما بخشی از هیجان بازار ناشی از رفتارهای توده ای و بدون منطقی است که به تناسب روند کلیات بازار باعث ایجاد تشکیل صف های فروش و خرید میشود.

خودرویی ها در صدر خرید هم گروهی های خود هستند؛ «خپارس» و «خبهمن» بالای ۴ درصد مثبت شاهد حضور قوی خریداران‌اند. در قطعه سازها «خمحرکه» و «خگستر» هم همچون دو روز قبل افزایش سرمایه ۵ درصدی را به ثبت رساندند.

در پالایشی ها دو نماد «شبهرن»، «شنفت» برعکس هم گروهی هایشان که با فشار فروش روبه هستند، متاثر از گزارش عملکرد ماهانه‌شان با ۵ درصد مثبت شاهد تشکیل صف های خرید بودند، البته در ساعاتی از بازار برای آن هم، همانند «شرانل» فروشنده هایی هم روی تابلو آمدند. در ساعات پایانی برای پالایشی ها تقاضاهایی شکل گرفت و حتی صف فروش «شپنا» هم جمع شد.

بزرگان گروه فلزی ها در ۴ نماد «فولاد»، «فملی»، «ذوب» و «فخوز» همچنان با فروشندگان قوی دست و پنجه نرم می کنند و البته در همین گروه برخی نمادها همچون «کاوه»، «فلوله»، «وتوکا» و «فسرب» سعی کردند موج هایی از فشار خریداران را به سایر هم گروهی ها انتقال دهند.

 

زمان انجام معاملات نمادهای خاص تغییر کرد

زمان انجام معاملات سه نماد «خودرو»، «خساپا» و «شستا» تغییر کرد. «شستا» از ساعت ۱۲:۳۵ تا ۱۲:۵۰ در حال انجام است. برای «خساپا» زمان انجام معاملات از ساعت ۱۲:۳۵ تا ۱۴:۳۵ و برای دادستدهای «خودرو» ساعت ۱۴:۴۰ تا ۱۵:۳۰ تعیین شد.

فشار فروش در ساعات پایانی، عدد شاخص کل را (بدون تاثیر سه نماد خاص بعد از معاملات بازار) در زیر یک میلیون واحد تثبیت کرد. فروشندگان با وجود تقاضاهای جدید، در چهار گروه فلزی، معدنی، بانکی و پالایشی بیشترین فشار را وارد آوردند.

بورس امروز برای سه نماد بانکی «وبملت»، «وتجارت» و «وبصادر» شاهد افت ۵ درصدی بود. در فرابورس اما بانک دی برعکس گروه افزایش ۵ درصدی را به ثبت رساند. در فرابورس تک نمادها هم امروز را با افت ۵ درصد دنبال کردند. «تبرک»، «مادیرا» و «ذوب» با حضور قوی فروشندگان شاهد افت قیمتی معنادار بود. «سبزوا» و «کرمان» برعکس افزایش ۵ درصد را ثبت کردند.

 

«شستا» به زیر ۱۵۰۰ تومان رسید |  دو نماد هم گروه

«شستا» امروز اگرچه براساس اطلاعیه بورس قرار بود فقط در ۱۵ دقیقه انجام شود اما تا ساعت ۱۴:۳۰ هم طول کشید. «شستا» دیروز را با کاهش طول صف خریداران و حضور قوی فروشندگان مواجه شد و ۱٫۰۳ درصد مثبت شد. امروز اما برعکس روز قبل با کاهش تعداد خریداران و فروشندگان در هر طرف مواجه بود؛ به طوریکه سهم در پایان ۱٫۷۹ درصد منفی شد. با نزدیک شدن به ساعات پایانی معاملات فشار فروشندگان بیشتر شد. البته امروز حقوقی ها هم سعی کردند در خرید «شستا» حضور داشته باشند.

تقابل عرضه و تقاضا در تابلو، «شستا» را به زیر ۱۵۰۰ تومان هم رساند، به طوریکه خریداران و فروشندگان هر دو در زیر همین دامنه قیمتی به دادوستد پرداختند. در پایان قیمتی که روی تابلو به ثبت رسید، ۱۴۹۹٫۹ تومان بود.

هم گروهی های «شستا» اما وضع متفاوتی را امروز سپری کردند؛ «وصندوق» امروز را با در دامنه مثبت ۵ درصد قیمتی با حضور قوی فروشندگان و خریداران سپری کرد. حضور حقوقی ها امروز در«وصندوق» بیشتر در موقعیت های بیشتر به چشم می آمد. حالا اما با اعلام خبر مربوط به ۲۰ عرضه اولیه هلدینگ تا پایان امسال و سود ۲۰ میلیارد تومانی از فروش کارخانه خریداران بیشتر خودنمایی میکند. 

«وبانک» دیگر هم گروهی «شستا»، هم امروز را با ۵ درصد مثبت (معادل۸۰٫۵ تومان) سپری کرد. خریداران امروز صف ۱٫۹ میلیون سهمی را در قیمت ۱۶۹۲٫۴ تومان ایجاد کردند. البته فروشندگانی هم در همین قیمت سفارش دادند.با توجه به تاکید سهامدار عمده بر ارزش ذاتی ۱۸۴۰ تومانی، حالا اما سهامداران حقیقی با قوت بیشتری سعی می کنند موقعیت های خرید را نگه دارند. با تایید فرض سهامدار، مابه التفاوت قیمت روز سهم با ارزش ذاتی ۱۴۸ تومان است. «وبانک» دو طرح توسعه و دو عرضه اولیه را امسال در دستورکار قرار دارد.

 

خریداران «خساپا» آب رفتند

«خساپا» اگرچه امروز دوباره با ۵ درصد مثبت به ۱۷۱٫۷ تومان رسید اما اتفاقی که برای این نماد افتاد، این بود که طول صف خریداران از چند روز گذشته نیز کمتر شد؛ به طوریکه امروز این صف به یک میلیارد سهم رسید. به نظر در هفته بعد کم کم شاهد متعادل شدن معاملات سهم و حتی بازگشت معاملات «خساپا» به ساعت عادی بازار بود.

اتفاق دیگر امروز «خساپا» رفتار متفاوت بازیگران بورس در این نماد بود؛ بیشترین خریدهای امروز را حقیقی ها (۹۹٫۷) به سبد سهم خود اضافه کردند. حقوقی ها امروز بیشتر فروشنده بودند (۶۷٫۷ درصد) و حقیقی ها تنها سهم ۳۲٫۳ درصدی را در فروش داشتند.

حالا با اعلام قیمت دو نماد خودرویی «خساپا» و «خودرو» و کاهش قیمت خودروها در بازار، به نظر خرید این دو سهم از تب و تاب اول می افتد. خریداران حالا کم کم به هفته بعد چشم دوخته‌اند که چه اتفاقاتی میافتد.

 

بازدهی «خودرو» به ۱۲۰ درصد رسید

«خودرو» مثل رقیبش «خساپا» امروز در پنجمین روز بازگشایی اش با  ۵ درصد مثبت روی قیمت ۱۴۲٫۴ تومان نشست. طول صف خریداران «خورد» از «خساپا» بیشتر بود و تعداد ۲٫۶ میلیارد سهم خریدار بودند. برای «خودرو» امروز فروشنده ای نبود.

اتفاقی که برای «خودرو» همانند «خساپا» افتاد این بود که حقوقی ها فروشنده بود (۸۸٫۷ درصد) و حقیقی‌ها بیشتر در جای خریدار نشستند (۹۹٫۴ درصد). در بازار خودرو قیمت ها کاهشی شدند و بسیاری در بازار میخواهند خودروهای خود را بفروشند.  

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 293 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 24 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.