مکس بورس وضع بورس امروز | انتظار برای دو روز آینده - مکس بورس

امروز بازار دوباره پس از ۴ روز وارد کانال مثبت شد. فروشندگان روزهای گذشته، خریداران امروز بودند. گزارش وضعیت بورس امروز را از دست ندهید.

دنیای بورس | ارزش معاملات خرد سهام امروز ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ در حدود ۱۶۰۳۵ میلیارد تومان بود که رشد خوبی نسبت به روز گذشته داشته است.همچنین در روز جاری، ۹۵۲ میلیارد تومان نیز معامله بلوکی داشته ایم که عمده آن در فولاد مبارکه و نفت پارس بوده است. امروز و در ۲۹ اردیبهشت، حدود ۱۳۷۴ میلیارد تومان پول توسط حقیقی ها به بازار تزریق شد که این رقم رتبه دوم را در نیمه دوم اردیبهشت به خود اختصاص داده است. می توان گفت در ۳ روز معاملاتی اخیر، نه تنها پولی از بازار خارج نشد بلکه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هم پول به بازار تزریق شد. در گزارش وضعیت بورس امروز سعی میشود گزارش های تحلیلی روزانه بورس به ترتیب ساعت معاملات در زیر در اختیار مخاطبان قرار گیرد. 

سهام در یک نگاه: بازار چگونه بسته شد ۲۹ اردیبهشت ۹۹

مطالبی که درباره بورس امروز باید بخوانید:

  

کارزار سوم: امیدواری دوباره

بازار روز سوم از هفته‌ای را سپری می‌کند که دو روز ابتدایی آن سخت و با موج‌های شدیدی از فروش بود. البته با متعادل شدن بازار دیروز در ساعات پایانی و کم شدن طول صف‌های فروش، بسیاری امیدوارند امروز بازار نشانه‌های مثبت را برای بازگشت ببیند. هر چند که با توجه به رفتارهای ناآشنای پول‌های جدید نباید چندان دل به تحلیل‌ها بست و بیشتر باید در انتظار رفتارشناسی همین پول‌ها بود که متاثر از جو روانی بازارها چه استراتژی به کار می‌گیرند.

اگر چه عرضه‌ها همچنان در ابتدای بازار به صف هستند اما نکته جالب افزایش طول صف‌های خرید برخی نمادهاست که درحالی طی دو روز متوالی زیر ۲۵ مورد بود که امروز بالای ۴۶ نماد (۳۳ نماد در بورس و ۱۳ نماد در فرابورس) در صف خریدند.

حالا با تغییر اندک معادلات در صف‌های خرید و فروش باید امروز شاهد نبردی جانانه بود زیرا که خریداران هم امروز اسب خود را زین کردند تا بتوانند از این معرکه هم جان سالم به در برند و هم حریف خود که همان فروشندگان هستند را به عقب برانند.

 

سیمای بازار عوض شد | شاخص ۱۸ دقیقه، ۱۸ هزار واحد رشد کرد

در ابتدای بازار نمادهای بزرگ بازار با تعادل معاملات را آغاز کردند که همین دلیل خوبی برای بازگشت شاخص بود. آنچنان که از بازار مشاهده می‌شد، صف فروش قابل توجهی که در چشم بازار باشد، وجود نداشت.

بازار رنگ عوض کرده و به جز دو نماد «فولاد» و «کچاد» که قرمز رنگ هستند (با تعادل البته منفی‌اند)، انتظار می‌رود آن ها هم در ادامه مثبت شوند، سیمای بازار سبز رنگ است.

زورآزمایی خریداران و فروشندگان نشان می‌دهد امروز ممکن است روز پیروزی خریداران باشد. نمادهای بزرگ بازار که تا دیروز با صف فروش بودند، حالا امروز خریدار دارند. «فملی» با توان بالا به دنبال رشد شاخص است. «وبملت»، «وغدیر»، «شپنا»، «شتران» هم نمادهایی هستند که به دنبال ایجاد موج‌های مثبت برای بازگشتند.

پالایشی‌ها حالا به همراه بانکی‌ها در صف مقدم مثبت‌های بازار هستند. در این میان «خگستر» برای نمادهای خودرویی و «فملی» برای نمادهای فلزی در پیش قراول مبارزه هستند. بانکی‌ها با سه نماد «وتجارت»، «وبصادر»، «وبملت» بازار را خوب آغاز کردند و «شپنا» و «شتران» برای پالایشی‌ها کارزار موج مثبت را درست کردند.

نکته جالب این روزها را هم نباید فراموش کرد، نرخ دلار در بازار نیما ۱۵۰۵۸٫۳ تومان شد تا خریداران نیم نگاهی هم به نمادهای صادرات محور هم داشته باشند.

 دقیقه از بازار گذشته و شاخص بالای ۱۸٫۴ هزار واحد رشد کرده تا پس از ۴ روز کاری، اولین روزی باشد که شاخص مثبت بازگشایی می‌شود.

 

هیجان پشت هیجان: چرا نمادها همچنان رنگ میبازند

بازار همچنان هیجانی عمل می کند. همانطور که روزهای قبل با رفتارهای هیجانی خارج از منطق و استدلال صف های فروش تشکیل میشدند، امروز هم بازار به یکباره مثبت میشود، همان فروشندگان دیروز خریدار میشوند و این چرخه ای است که در بازار ادامه دارد.

 بازار در یک ساعت گذشته از معاملات مثبت آغاز اما در ادامه تا حدودی متعادل شد، در نهایت فعلا فشار خریداران است که بر فروشندگان می‌چربد. البته فروشندگان همچنان در «فولاد» کمین کرده اند و فشار محسوسی از این ناحیه به بازار وارد می کنند. «کچاد» هم به مانند «فولاد» دیگر نمادی بودند که از همان ساعت ابتدای معاملات با رنگ قرمز وارد گود معاملات شد.

امروز باید حجم معاملات را هم مورد رصد قرار داد. در کنار مثبت شدن بازار، حجم دادوستدها در برابر عرضه ها و تقاضا ها مهم خواهد بود. شاخص حالا در یک ساعت و ۲۰ دقیقه گذشته از معاملات، با ۲۳٫۶ هزار واحد به مرز یک میلیون واحد دوباره نزدیک شد. معلوم نیست که آیا بازار امروز آنقدر توان خواهد داشت که شاخص را دوباره میلیونی کند.

 

دو نمادی که ساز مخالف میزنند

بازار در یک مانده به پایان معاملات عادی، همچنان با همان موج مثبت خریداران دنبال میشود. شاخص کل با ۲۲ هزار واحد رشد و شاخص کل (هم وزن) با ۶٫۷ هزار واحد رشد توانستند کلیت بازار را مثبت نگه دارند. حالا به نظر میرسد اگر اتفاقی خاصی نیفتد، بازا با همان روند مثبت امروز را به پایان برساند.

در برخی نمادها بازار همچنان با حضور قوی فروشندگان همراه است. نماد «فولاد» از صبح شاهد به صف شدن فروشندگان بود که البته دادوستدهای نماد با معاملات فولاد مبارکه در بورس کالا همزمان شد. با ابطال پی در پی برخی از معاملات شمش های فولادی در بورس کالا، در بورس کالا با افزایش تقاضای سنگین برای محصولات فولادی فولاد مبارکه روبه بودیم؛ به طوریکه سه گرید ورق گرم این شرکت با رقابت معامله شد.

 در کنار دو نماد منفی بازار، «شبندر» هم در ساعات پایانی معاملات شاهد حضور دوباره فروشندگان بود تا افت نزدیک ۲ درصدی را هم برای سهم رقم بزنند اما در مجموع کلیات بازار امروز مثبت است و روز خوبی برای سهامداران بود.

 

قابل توجه: اطلاعیه های ساعت پایانی بورس

در پايان معاملات امروز نماد معاملاتي شركت‌هاي شير پاستوريزه پگاه اصفهان («غشصفا»)، دوده صنعتي پارس («شدوص»)، صنايع مس شهيد باهنر («فباهنر») و صنعت و معدن («ولصنم») متوقف میشود.

معامله امروز نماد سرمایه گذاری تامین اجتماعی «شستا» از ساعت ۱۲:۳۵ تا ۱۳:۳۵ بدون مرحله پیش گشایش انجام میشود. دوره سفارش گیری در نماد مذکور از ساعت ۱۲:۳۵ تا ۱۲:۵۰ است. پس از دوره سفارش گیری معاملات در همان دامنه نوسان قیمت انجام میشود.

 زمان انجام معاملات در نماد معاملاتي سايپا («خساپا») از ساعت ۱۳:۴۰ تا ۱۴:۱۵ و  نماد ايران خودرو («خودرو») از ساعت ۱۴:۲۰ تا ۱۵:۰۰ است. دوره سفارش گيري در نماد «خساپا» از ساعت ۱۳:۴۰ تا ۱۳:۵۰ و نماد «خودرو» از ساعت ۱۴:۲۰ تا ۱۴:۳۰ است. معاملات مثل روزهای قبل با شرایط خاص انجام میشود.

  

بزرگان بورس شاخص را مثبت کردند

بازار امروز با ۲۴٫۵ هزار واحد رشد روز میانی خود را به پایان رساند تا بعد از معاملات عادی حالا منتظر سه نماد خاص « شستا»، «خساپا» و «خودرو» در بازار بود. شاخص امروز بدون تاثیر و ثبت معاملات سه نماد خاص روی ۹۹۳ هزار واحد نشست.

البته با وجود سیمای مثبت بازار، «فولاد» و «کچاد» در لیست فروشندگان قرار داشتند. در پالایشی ها، «شپنا» با رنگ سبز به کار خود پایان داد. برای «شبندر» هم تا پایان بازار فروشندگان حضور جدی داشتند. با این اوصاف بانکی ها با صف خریداران به روزکاری خود پایان داد. 

 با مثبت شدن شاخص و بازگشت دوباره حالا امروز معاملات نمادهای خاص هم دیدنی خواهد بود. دو نماد خودرویی «خساپا» و «خودرو» که تا دیروز صف خرید داشتند، امروز به انتظار صف خرید میخواهند معاملاتشان را شروع کنند. «شستا» هم که دیروز با قیمت ۱۴۷۷٫۱ تومان بسته شده بود، حالا امروز با طولانی شدن صف خرید با وجود حضور فروشندگان روی رقم ۱۵۱۱٫۸ تومان در دوره پیش گشایش، نوید روز خوبی میدهد.

 

فروشندگان «شستا» خریدار شدند

«شستا امروز با ۵ درصد مثبت به کار خود پایان داد. «شستا» هم با دنباله روی از بازار امروز با تشکیل صف خرید روی قیمت ۱۵۱۱٫۸ تومان معامله شد. فروشندگان دیروز دیگر در بازار وجود نداشتند و خریداران امروز نیض بازار را در دست گرفتند.

در دوره پیش گشایش اگر چه فروشندگان حضور داشتند اما در همان رنج قیمتی ۱۵۱۱٫۸ نماندند. بازار برای قیمت ۱۵۲۰ تومان و بالاتر از آن فروشنده بود اما با حداکثر دامنه نوسان بازار قیمت در همان ۱۵۱۱٫۸ تومان ثبت و نهایی شد.

«وغدیر» و «وصندوق» دیگر هم گروهی های «شستا» نیز به مانند این نماد در زمان عادی معاملات با هجوم خریداران روبه رو شده بود. البته «وصندوق» پس از بازگشایی با ۵٫۶۵ درصد مثبت قیمت خورد.

 

و همچنان صف های میلیاردی «خساپا»

«خساپا» هم به مانند «شستا» با صف خرید خریداران مواجه شد و پس از ثبت ۵ درصد رشد، روی قیمت ۱۶۱٫۴ تومان نشست. خریداران که همه حقیقی بودند صف طویل ۳٫۴ میلیارد سهمی را همانند روزهای قبل تثبیت کردند.

«خساپا» پس از ثبت ۱۰۳ درصد افزایش قیمت در روز اول بازگشایی ها، امروز در پنجمین روز کاری متوالی با افزایش قیمت ۵ درصد، نزدیک ۱۲۳ درصد افزایش قیمت را در کارنامه معاملاتی به ثبت میرساند.

فعالان بازار با توجه به ثبت افزایش سرمایه ۴۹۸ درصدی «خساپا» و افزایش قیمت محصولات خودرویی همچنان خرید این سهم را ارزنده میدانند و بازار اگر با همین صف طولانی که شاهدش است، ادامه یابد، چه بسا همچنان خارج از ساعت عادی معاملات معامله شود. گروه خودرویی سایپا همچنین قرار است هفته آینده پیش فروش های به سبک جدید را آغاز کند و البته این شرکت اعلام کرد عرضه محصولات جدیدی را در دستور کار دارد.

 

« خودرو» هم کم نیاورد

دو نماد خودروساز حالا در تیررس توجهات خریداران هستند. آنطور که سهامداران می گویند پس از ثبت افزایش سرمایه «خساپا« و «خودرو» هر کسی در شرایط فعلی دوست دارد حداقل یکی از دو نماد خودرویی یا حتی هر دو نماد را در سبد معاملاتی خود داشته باشند.

قیمت پایین در زمان بازگشایی و ثبت افزایش سرمایه بالا برای خروج از اصل ۱۴۱ قانون تجارت حالا دو شرکت را حداقل روی کاغذ در شرایط جدیدی قرار داده است. البته از لحاظ بنیادی دو خودروساز همچنان به تبع از مولفه هایی که مهمترین آنان نرخ های دستوری خودرو است، یک بنگاه زیان ده به حساب می آیند زیرا که همان مکانیزم دستوری باعث شده فروش محصول و سود ناشی از آن، هزینه های نهایی تولید را پوشش ندهد. با این اوصاف دو نماد خودرویی فعلا با اقبال سهامداران روبه رو هستند.

«خودرو» امروز پس از «خساپا» صف ۳٫۶ میلیارد سهمی را با ثبت ۵ درصد افزایش قیمت در ۱۲۹٫۳ تومان به ثبت رساند. اگر چه فروشندگانی با همین قیمت در تابلو حضور داشتند اما خریداران فرصتی در اختیار آنان نگذاشتند. به نظر میرسد فعلا صف خرید «خودرو» ادامه دار باشد. البته باید وضع بازار فردا را هم دید که پس از بازگشت شاخص به مدار مثبت، چه استراتژی خریداران در پیش میگیرند.

«خودرو» امروز در سومین روز در مجموع ۱۱۰ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. دیگر نماد خودرویی «خساپا» امروز در پنجمین روز خود در صف خرید بود. البته موج خرید «خساپا» از «خودرو» در روزهای ابتدایی بسیار بیشتر بود.

«خودرو» نیز به مثابه دوست و رقیب خودروساز خود اعلام کرده عرضه محصولات جدید را در دستور کار قرار دارد و البته میخواهد پیش فروش ها را با شرایط جدید از سر گیرد.

 

سناریوهای سه‌گانه مسیر آتی سهام

دنیای اقتصاد در گزارش نوشت: در مجموع، تحرکات دیروز نشان داد که روند آتی قیمت‌ها را می‌توان در قالب سه جریان کلی دسته‌بندی کرد:

در سناریوی نخست باید به مواضع غیرمنطقی سهامدارانی اشاره کرد که اساسا به صف حساسیت نشان می‌دهند و در لحظه موقعیت سهامداری خود را بی آنکه مسیر اطلاعات و عوامل اثرگذار بر بازار و صنعت دستخوش تغییر خاصی شده باشد، تغییر می‌دهند.

این گروه که عمدتا شامل تازه‌کارهای بازار هم می‌شود، به دلیل ارزیابی‌های شتابزده و سطحی از روند قیمت سهم و تکیه بر سواد سماعی و اطلاعات پراکنده در شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌های خود را در صف به حراج می‌گذارند یا جادوی رنگ سبز قیمت‌ها بر تابلوی معاملات می‌شوند. این موج اصلاحی درسی بود برای کسانی که روی سرخ بازار را ندیده بودند و عنصر ریسک را از بازی‌های معاملاتی خود بیرون گذاشته بودند.

اما این موج اصلاحی نشان داد که خطر همواره در کمین سرمایه‌هایی است که بی‌گدار به آب می‌زنند و توده‌وار عمل می‌کنند. پس در این سناریو خطری اگر سهام را تهدید بکند بیشتر ناشی از رفتار تازه‌کارهاست که صف‌ها را ملاک تصمیم‌گیری قرار می‌دهند. البته باید توجه داشت که هیجان فقط مختص بورس‌بازان کم تجربه نیست بلکه می‌تواند جریان عمومی را هم با خود همراه کند و پای بسیاری از فعالان حقوقی و کهنه‌کار را به میدان بکشد.

در مجموع، مهم‌ترین عامل موثر در این سناریو ترس تازه‌کارها و صف‌نشینی‌های غیرمنطقی از سوی کسانی است که تا هفته پیش برای سهمی با قیمت ۲۶۰۰‌تومان صف طولانی ترتیب می‌دادند و با تغییر مسیر بازار همان سهم را طی روز گذشته به نصف قیمت در صف فروش می‌فروختند؛ در حالی که واقعا تغییر بااهمیتی در درون شرکت رخ نداده بود.

طی روزهای اخیر و در موج اصلاحی بازار نشانه‌های پررنگی از بهبود تقاضا و کاهش جریان عرضه در صنایع کوچک و متوسط به چشم می‌خورد. در واقع، فشار سنگین عرضه در سهام بزرگ زیرمجموعه فلزات، معدنی‌ها، پالایشی‌ها و بانکی‌ها و عدم شکل‌گیری تقاضای موثر در مقابل جولان غول‌های خودرویی، صف‌های خرید دارویی‌ها و همچنین مازاد تقاضا در سهام گروه غذایی، احتمال وقوع این سناریو را جدی‌تر می‌کند.

این گمانه‌زنی از آینده بورس با توجه به جبران بخشی از جاماندگی صنایع بزرگ از ابتدای سال و رشد سریع‌تر شاخص کل در رالی دو ماه اخیر تقویت هم می‌شود. گمانه‌زنی در خروج مضاعف دولت از تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به شرکت‌های دارویی و سایر صنایع مشمول این سیاست این سناریو را متحمل‌تر از قبل هم کرده است.

سناریوی سوم را می‌توان در اصطلاح حباب بورس خلاصه کرد. این سناریو که از ماه‌ها قبل از سوی شمار زیادی از تحلیلگران و اقتصاددانان مطرح شده به مانعی روانی در ذهن بورس‌بازان تبدیل شده و ترس از اصلاح شدید شاخص را به زیر پوست بازار تزریق کرده است. در نتیجه، با هر موج عرضه‌ای در بازار خیل عظیمی از سهامداران به خیال ترکیدن حباب بورس عزم خروج از بازار را در سر می‌پرورند.

اما به دلایل متعددی همچون سرکوب بازارهای رقیب، کاهش نرخ سود و ارزان‌شدن اعتبار در ۳۰ تا ۴۰ درصدی و بحران ناشی از کرونا و کاهش شدید بهای نفت، حمایت از بازار سرمایه را برای سیاست‌گذار به نیازی مبرم بدل ساخته و از این منظر، احتمال وقوع اصلاح بسیار جدی را به عقب رانده است. همچنین رشد فزاینده ضریب نفوذ بورس در بین آحاد مردم و همچنین تلاش دولت برای آزادسازی سهام عدالت به حامیان ساختاری شاخص بورس بدل شده‌اند.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 267 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 25 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.