مکس بورس پتانسیل آزاد شده « ارفع » - مکس بورس

پس از اعمال تعدیل ۱۳۱ درصدی فولاد ارفع و پیش‌بینی سود ۴۷۲ ریالی این شرکت به ازای هر سهم؛ امروز گزارش تیرماه تولید روی سامانه کدال نشست. پوشش فروش ۳۲٫۵ درصدی «ارفع» در ۴ ماه نخست سال در حالی رقم می‌خورد که در گزارش سه ماهه شاهد پوشش سود ۸ درصدی سود هر سهم بودیم. علت اصلی این پوشش سود ضعیف؛ غیرعملیاتی و مربوط به افزایش هزینه‌های متفرقه است.

تعدیل مثبت به واسطه افزایش قیمت‌ها

نامه شفاف‌سازی به منظور توضیح دلایل تعدیل سود ۱۳۱ درصدی روز شنبه روی سامانه کدال قرار گرفت. افزایش ۱۳ درصدی قیمت فروش محصولات و افزایش ۲٫۵ درصدی بهای تمام شده نسبت به اولین پیش‌بینی سال ۹۶ عوامل افزایش ۱۲۹ درصدی حاشیه سود ناخالص ارفع در پیش‌بینی جدید است.

دلیل اصلی پوشش ضعیف سود سه ماهه

نکته بعدی در گزارش ارسالی مربوط به افزایش ۲۹ میلیارد تومانی هزینه تسعیر نرخ ارز براساس نرخ‌ اعلامی یورو از سوی بانک مرکزی است. هزینه مذکور براساس نرخ اعلامی بانک مرکزی در انتهای خردادماه منظور گردیده‌است. عدم لحاظ هزینه تسعیر ارز در اولین پیش‌بینی‌ سود هر سهم با توجه به ساختار شرکت و وام ارزی اخذ شده بسیار عجیب است.

لازم به ذکر است با توجه به جهش مجدد نرخ یورو مبادلاتی به ۳۸۵۴ تومان در زمان تهیه این گزارش، هزینه تسعیر نرخ ارز ارفع ۱٫۸ میلیارد تومان دیگر افزایش می‌یابد که تاثیر آن بر سود هر سهم به ۱ تومان هم نمی‌رسد. از آنجایی که این هزینه یکبار در سال محاسبه می‌شود، عدم اخذ وام ارزی مجدد در طی سال و محاسبه سود سپرده‌های بانکی؛ سرفصل هزینه‌های متفرقه شرکت را به ۱۸ میلیارد تومان رسانده‌است.

چرا روند سود سپرده‌ها منطقی نیست

براساس اطلاعات ارسالی، سود سپرده‌های بانکی شرکت در فصل نخست سال در حدود ۴٫۵ میلیارد تومان می‌شود. اما پیش‌بینی این درآمد ناشی از سود سپرده بانکی تا پایان سال ۱۰٫۷ میلیارد تومان است.

اگر نرخ سود سپرده یکساله بانکی را ۱۸ درصد در نظر بگیریم، اصل سپرده کنونی نزد بانک‌ها براساس سود ۳ ماه ابتدایی سال ۱۰۰ میلیارد تومان است. پیش‌بینی سود ۱۰٫۷ میلیارد تومانی از محل سپرده‌ها تا پایان سال به معنی سود سپرده ۹ ماهه ۶٫۳ میلیارد تومانی شرکت است. سود ۹ ماهه ۶٫۳ میلیارد تومانی یعنی باقیمانده اصل سپرده شرکت از ۱۰۰ میلیارد تومان ابتدای سال به ۶۱٫۵ میلیارد تومان در باقیمانده سال کاهش یافته‌است. مدیرعامل ارفع دلیل کاهش درآمد سود سپرده بانکی را ضرورت پرداخت دیون ناشی از خرید مواد اولیه و تسویه قسمتی از بدهی‌ تسهیلات بانکی عنوان کرد. بدین ترتیب میزان سپرده بانکی شرکت و سود آن کاهش خواهد یافت. از طرفی در صورت‌های مالی این شرکت اثری از کم شدن هزینه های مالی دیده نمی‌شود. مطابق پیش‌بینی قبلی، هزینه‌های مالی این شرکت تا پایان سال ۱۲٫۲ میلیارد تومان است که در پیش‌بینی جدید این رقم به ۱۲٫۹ میلیارد تومان می‌رسد.

نرخ ۱۴۵۰ تومانی برای شمش

شرکت فولاد ارفع قیمت فروش شمش فولاد را در ۹ ماه باقیمانده سال ۱۴۵۰ تومان به ازای هر کیلو در نظر گرفته‌است. اگرچه این قیمت فروش در تیرماه به ۱۴۰۰ تومان هم نرسیده‌است اما با توجه به جهش قیمت‌ها در پیش‌فروش‌های شمش فولاد خوزستان در بورس کالا در فمرداد و شهریور (به ترتیب ۱۵۴۰ و ۱۶۸۰ تومان) انتظار می‌رود ارفع با ادامه همین روند تولیدی در شش ماه نخست سال به پوشش ۵۲ درصدی فروش خود می‌رسد اما سود هر سهم به دلیل محاسبه تمام هزینه‌های متفرقه در نیمه نخست سال به سود هر سهم ۱۹۳ ریالی خواهیم رسید. (پوشش ۴۰ درصدی)

براساس اطلاعات موجود در صورتی که شرکت بتواند در ادامه سال با همین ظرفیت و با میانگین قیمت ۱۵۰۰ تومان برای هر کیلو شمش فولاد؛ رسیدن به سود ۵۰ تومانی به ازای هر سهم دور از دسترس نخواهد بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 136 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.