مکس بورس پشت‌پرده «روی» 3هزار دلاری - مکس بورس

قیمت روی در معاملات روز چهارشنبه پس از حدود ۱۰ سال از مرز سه هزار دلار در هر تن فراتر رفت و هیجان زیادی را در میان فعالان بازار فلزات پایه برانگیخت و عبور از این مقاومت مهم سرمایه‌گذاران را نسبت به تداوم روند صعودی قیت امیدوارکرد.حال سول اصلی اینجاست که چه عواملی در پس پرده رالی قیمت روی در دو ماه اخیر قرار دارد؟

آربیتراژ فیزیکی

تداوم رشد هفته‌های اخیر قیمت روی در بازار لندن بار دیگر به باز شدن پنجره آربیتراژ میان لندن و شانگهای در روزهای گذشته منجر شد. همین امر نیز تقاضا برای روی از سوی مشتریان چینی را در دو روز اخیر با افزایش ملموسی مواجه کرد. با این وجود ایجاد فرصت اخیر آربیتراژی بیشتر به عنوان یکی از اثرات تبعی رشد ملموس قیمت در بازار لندن به حساب می‌آید و نمی توان آن را به عنوان عامل اصلی تحریک قیمت تلقی کرد.

صعود قیمت فولاد گالوانیزه

علاوه بر مشکلات سمت عرضه روی که در دو سال اخیر در بازار مشهود کاملا مشهود بوده است، از اصلی‌ترین دلایل حمایت‌کننده قیمت در برهه کنونی می‌توان به رونق بازار محصولات فولادی در چین اشاره کرد.

رالی قیمت فولاد در بازارهای آتی و نقدی چین در ماه‌های اخیر فولادسازان این کشور را به سوی افزایش بیش از پیش تولید رهنمون کرد امری که منجر به رکورد شکنی تولید ماهانه فولاد در ماه جولای منجر شد. در پی افزایش احتمال بروز کمبود عرضه در فصل سرد سال به تبع برنامه دولت چین در زمینه کاهش تولید فولاد برای مقابله با معضل آلودگی هوا، معاملات فولاد در ماه های اخیر رونق مناسبی را تجربه کرد و در ادامه نیز افزایش ملموس فعالیت های سفته بازی در بازارها روند رشد قیمت ها را تشدید کرد.

فولاد گالوانیزه نیز در رالی قیمت اخیر بی‌نصیب نماند و قیمت‌های جذاب این محصول در بازارهای جهانی به تحریک تولید در چین و رشد تقاضا برای روی از سوی این بخش انجامید.

براساس گزارش متال بولتن قیمت نورد گرم گالوانیزه صادراتی چین در قرارداد فوب در این هفته به ۶۳۵ تا ۶۴۰ دلار در هر تن رسید و این در حالی است که قیمت این محصول در هفتم ما ژوئن یعنی زمانی که سیر رو به رشد اخیر قیمت روی در بازار لندن آغاز شد، در سطح ۵۴۵ دلار بود.

کمربند اقتصادی جاده ابریشم

در این میان خبری که امروز در زمینه افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در پروژه جسورانه کمربند اقتصادی جاده ابریشم به بازارها رسید در حمایت از قیمت روی و دیگر فلزات نقش آفرین بود.

در ماه می‌سال جاری انتشار اخباری مبنی بر عزم دولت چین برای افزایش ۱۲۴ میلیارد دلاری حجم سرمایه گذاری در این پروژه منجر به تحریک بازار فلزات شد.

حال در جدیدترین تحولات مربوط به این پروژه موسسه تامپسون رویترز خبر داد که بر اساس برآوردها صورت گرفته سرمایه گذاری شرکت‌های چینی در فرآیند ادغام و تملیک در کشورهای واقع شده در نقشه راه این پروژه تا میانه ماه آگوست به ۳۳ میلیارد دلار رسیده و این در حالی است که رقم صرف شده در این زمینه در کل سال ۲۰۱۶ تنها در سطح ۳۱ ملیارد دلار بود.

افزایش سرمایه گذای شرکت‌های چینی چشم انداز پیشرفت سریع تر از انتظار این پروژه  و رشد تقاضا برای کالاهای خام صنعتی از جمله فلزات را در بخش زیرساخت های لازم افزایش داده و همین امر نیز در تحریک قیمت‌ها موثر بوده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 109 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.