مکس بورس پیش بینی بورس امروز | راند آخر - مکس بورس

چرا بازار سهام در هفته سپری شده همانند هفته های قبل به زیان سهامداران ختم شد. دلایل متعدد مشترکی برای همه بازارها مطرح میشود اما تفاوت بازار سهام با سایر بازارها در چیست

دنیای بورس | روند هفته های اخیر بازار سرمایه، این هفته نیز تکرار شد و تا این لحظه برآیند معاملات این هفته بورس همانند هفته های گذشته، به زیان سهامداران منجر شده است. از یک سو دلایل زیادی وجود دارد که سهامداران نتوانند چشم انداز روشنی از آینده اقتصادی کشور برای خود ترسیم کنند و از سوی دیگر ریسک های اقتصادی و غیراقتصادی متعدد باعث شده مسیر صعودی بورس صعب العبور باشد.

اما در این میان نکته قابل تاملی وجود دارد که سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه را با دیگر بازارها متمایز می‌کند. این روزها چشم‌انداز سرمایه‌گذاران در همه بازارها مبهم است.

هنوز چند روزی تا به دست گرفتن قدرت توسط بایدن زمان باقی مانده است، آینده برجام، لوایح FATF، بازگشت ارزهای بلوکه شده و … نامشخص است. در نتیجه فعالان بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو نیز نمی توانند تحلیل درستی از روند قیمت‌ها داشته باشند.

با این حال سرمایه‌گذاران در این بازارها اغلب سعی کرده‌اند از معاملات هیجانی در روزهای جاری خودداری کرده و منتظر بمانند تا با شفاف شدن شرایط، تصمیم مطمئن‌تری بگیرند.

برای مثال سرمایه‌گذاری که در بازار مسکن، خانه‌ای خریده است این روزها به ملک خود چوب حراج نمی‌زند، بلکه سعی می کند برای چند هفته از بازارها عقب بنشیند و زمانی که شرایط مهیا بود، برای ملک خود تصمیم مناسب‌تری بگیرد.

اما در بازار سرمایه شرایط به گونه دیگری است. عدم قطعیت‌ها با حواشی این روزهای اقتصاد کشور توامان شده است و در این شرایط سهامداران تصمیمات احساسی و هیجانی را سرلوحه کار خود قرار داده اند. میانگین ارزش معاملات خرد در هفته‌های اخیر حدود ۱۳ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان در هر روز بوده است.

در واقع فرقی ندارد بازار صعودی بوده یا ریزش سنگین داشته باشد، ارزش معاملات خرد همواره در این محدوده نوسان داشته است. اگرچه بالا بودن ارزش معاملات روزانه نشان می دهد نقدشوندگی بازار پابرجا است اما از سوی دیگر نشان می دهد جهت بازار برای اغلب سهامداران مشخص نیست.

به عبارت ساده‌تر اگر روند بازار مشخص بود (چه صعودی و چه نزولی) ارزش معاملات باید در روزهایی که بازار در جهت روند حرکت می کند بالا بوده و در روزهایی که بازارحرکتی خلاف جهت روند دارد، ارزش معاملات افت قابل توجهی داشته باشد. اما رفتار نوسانی بازار سرمایه، سهامداران را سردرگم کرده است.

به غیر از عده‌ای که به صورت حرفه‌ای و طبق استراتژی از قبل تعیین شده به نوسان گیری می پردازند، اغلب سهامداران خرد در روزهایی که بازار به شدت ریزشی است سهام خود را عرضه کرده و در روزهایی که بازار به یک قله کوتاه مدت میرسد اقدام به خرید می کنند.

این استراتژی هیجانی برای سهامداران چیزی جز ضرر و زیان به همراه ندارد. شاید بهترین کار در این روزهای هیجانی، پرهیز از خرید و فروش‌های احساسی باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 259 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 28 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.