مکس بورس چرا قیمت ارز و سکه بالا رفت | بازار ساز: دلار غیرطبیعی است - مکس بورس

رشد قیمت سکه و دلار در چند روز گذشته دوباره اوج گرفته و بازار ارز و سکه دوباره شروع به تحرکات جدید کرده است. به راستی ماجرا از چه قرار است.

دنیای بورس | با باقی ماندن سطح قیمتی طلای جهانی در محدوده ۱۷۵۰ دلار به ازای هر اونس و نوسانات داخلی بازار ارز و سکه، قیمت سکه امروز هم در بازار آزاد، بالای ۷٫۵۱۲ میلیون تومان قیمت خورد. برای سکه فردایی قیمت ۷٫۵۱۵ میلیون تومان به ثبت رسیده است تا نشان دهد بازار فعلا میل به افزایش دارد. البته امروز سکه یک روزه بانک صادرات و بانک رفاه در بورس در قالب گواهی سپرده ۷٫۶۲ میلیون تومان قیمت خورد.

پیش تر مابه التفاوت قیمت ها در بازار آزاد و بورس کالا تا ۳۰۰ هزار تومان هم میرسید، حالا  قیمت بازار آزاد به قیمت بورس کالا در محدوده ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان بسیار نزدیک شده است.بسیاری از تحلیلگران افزایش قیمت گواهی سپرده سکه در بورس کالا را عامل افزایش قیمت سکه در بازار آزاد میدانند اما بورس کالایی ها افزایش قیمت گواهی سپرده سکه را ناشی از عوامل سیستماتیک، قیمت طلای جهانی و شکل گیری تقاضای مناسب به دلایل متعدد میدانند و آن را کاملا عادی جلوه میدهند. از دید آنان چالش اصلی التهاب بازارها در دلایل دیگری نهفته است و ارتباطی به بورس کالا ندارد. 

بازار ارز هم روز آخر هفته را در محدوده بالای قیمتی سپری کرد؛ به طوریکه قیمت دلار به ۱۷۹۰۰ تومان هم رسید اما دوباره قیمت ها برگشت و به ۱۷۳۰۰ تومان رسید. البته برخی هم ۱۷۷۵۰ تومان را ثبت کرده اند.  با ادامه دار بودن التهاب ها در بازار امروز ارز، بازارساز هم گفته بازار ارز طبيعی نيست. به گفته رئیس کل بانک مرکزی در تيرماه بازار ارز به تعادل میرسد.

البته عبدالناصر همتی با پیش بنی اینکه تورم به ۲۲ درصد کاهش مییابد، تاکید کرده نرخ فعلی ارز تعدیل میشود. با تورم انتظاری که بازار متصور است، حالا به نظر میرسد التهاب ها در بازار واکنشی به آینده است اما معلوم نیست بازارساز برای خروج از این وضعیت چه تدبیری اندیشیده است. همتی با اشاره به تجربیات قبلی در رابطه با کنترل قیمت دلار که به ۲۰ هزار تومان هم نزدیک شده بود، تاکید کرده شرایط فعلی نسبت به شرایط قبلی سخت تر نیست و حتما بازارساز با تنظیم گری کنترل بازار ارز را در دست میگیرد. رئیس جمهور هم دیروز در جلسه ستاد ویژه اقتصادی دولت، به همتی تاکید کرده بود که کنترل نرخ ارز را در دست گیرد.

البته با سیاست سهل پولی از سوی بانک مرکزی برای از کارانداختن رکود در کسب و کارها ناشی از تحریم ها و شیوع ویروس کووید ۱۹ که افزایش نقدینگی را به دنبال داشت، انتظار التهاب در بازارها به دلیل ورود پول ها متصور بود.دولت در سیاست فعلی قصد دارد این پول ها را به بازار سرمایه هدایت کند تا با تامین کسری بودجه خود، هم به کسب و کارها رونق دهد و هم اینکه از سوداگری ها در بازار ارز و سکه بکاهد، به همین دلیل اوضاع کنونی را غیرعادی توصیف کرده است.

آنچه در صحبت فعالان بازار مطرح میشود، این است که چون با توجه به شرایط تحریمی و شیوع ویروس کووید ۱۹ ، آینده روشنی از وضعیت اقتصادی متصور نیست، به همین خاطر سرمایه گذاران با لحاظ تورم انتظاری به سراغ بازارهای ارز و سکه آمده اند. تقاضای حادث شده اما به نظر غرطبیعی می نمایاند اما هر چه هست باید از سوی بازارساز مورد توجه قرار گیرد.

بازار به شدت التهابی شده و بسیاری معتقدند نیاز حضور جدی بازارساز است. به نظر میرسد با افزایش نرخ دلار نیمایی و افزایش نرخ دلار صرافی ملی، بازارساز میخواهد با کمترین دخالت تعادل را به بازار برگرداند، اما فعلا خبری از بازگشت تعادل نیست. سفارش های خرید و فروشی که در بازار ارز و سکه داخلی موجودند هم نشان میدهد تقاضای فعلی چندان میلی به عقب نشینی ندارد و به همین دلیل ممکن است بهم خوردن تعادل قیمتی را در هفته بعد هم مشاهده کنیم. 

در این میان اما افزایش قیمت طلا و افزایش قیمت نفت و البته اخبار سیاسی ناشی از تداوم فشار تحریم ها با توجه به شرایط خاص اقتصادی که بسیاری امسال را سالی سخت برای اقتصاد ایران پیش بینی کرده اند، در دامن زدن به التهاب ها در بازار ارز و سکه موثر بوده است.

دولت امیدوار است با حمایت از بورس و بازار سرمایه و هدایت پول های جدید به سهام هم فرهنگ سرمایه گذاری در بورس را جا بیندازد و هم سعی میکند از این کانال و مسیر نقدینگی ها را به بورس ببرد تا حداقل از فشار تورمی آن بکاهد. انتظاری که با وجود تلاش بسیار و موفقیت در هدایت بخش عظیمی از پول ها به بورس، هنوز نتوانسته التهاب شکل گرفته فعلی در بازار ارز و سکه را مهار کند.

سیاست گذار اما تاکید دارد نرخ فعلی در بازار ارز و سکه را کنترل می کند اما نیازمند زمان است زیرا کل مجموعه نظام تصمیم گیری در هدایت پول ها به بورس و رونق این بازار برای حل مشکل تامین کسری بودجه دولت و تامین پوشش نیازمندیهای دهک پایین جامعه جدی است. البته در این روزها افزایش قیمت طلا به دلیل نداشتن دورنمای روشن از کسب و کارها در آینده نزدیک هم مزیده بر علت داشته تا از این ناحیه هم فشاری روی قیمت ها شکل گیرد.

 

جنبش دلار به سوی کانال جدید

دنیای اقتصاد هم در گزارشی نوشت: در پنجمین روز هفته، جهت حرکتی دلار تغییر کرد و این ارز راه افزایشی را در پیش گرفت. دیروز شاخص بازار ارز ۲۳۰ تومان رشد را به ثبت رساند و به بهای ۱۷ هزار و ۸۳۰ تومان رسید. این افزایش در حالی ثبت شد که روز سه‌شنبه، دلار پس از ۳ افزایش متوالی رنگ کاهش را به خود دیده بود و این افت موجب شد که برخی انتظارات کاهشی فعال‌تر شوند. به‌رغم این مساله، بازار از همان ابتدای روز چهارشنبه تمایلات افزایشی از خود نشان داد، چراکه معاملات دلار با قیمت ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان کلید خورد که ۱۰۰ تومان بیشتر از قیمت ساعت ۴ روز سه‌شنبه بود.

به گفته برخی فعالان، شروع افزایشی دلار در روز چهارشنبه ناشی از عبور دوباره نرخ حواله درهم از مرز ۴ هزار و ۹۰۰ تومانی بود. از نظر آنها،‌ این عبور به معامله‌گران بازار داخلی بار دیگر این جسارت را داد که خریدهای خود را افزایش بدهند. البته همچنان تا حدی احتیاط بر بازار داخلی حکمفرما بود، چراکه با قیمت درهم ۴هزار و ۹۴۰ تومانی، ارزش دلار می‌توانست به حدود ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان برسد.  افزون بر این، گروهی از بازیگران ارزی معتقد بودند، عامل اصلی که موجب شد بهای دلار در روز چهارشنبه در میان معامله‌گران خیابان فردوسی رشد کند، افزایش ارزش این ارز در کشورهای همسایه بود.

به گفته این عده، در پنجمین روز هفته ارزش دلار در کشورهای همسایه تقویت شده و موجب شد که انتظارات افزایشی در خیابان فردوسی تقویت بیشتری شود. آنها عنوان می‌کردند که به‌عنوان مثال دلار در سلیمانیه عراق دیروز بالای مرز ۱۸ هزار تومانی معامله می‌شد. البته قیمت در بازار هرات هم افزایشی بود، ولی همچنان زیر بهای این ارز در بازار مشهد قرار داشت.

در روزی که دلار در بازار آزاد تهران و شهرهای مرزی افزایشی بود، بازارساز نیز قیمت ارز صرافی‌های منتخب را بالا برد. دیروز قیمت فروش دلار بر تابلوی صرافی ملی روی رقم ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان قرار گرفت که ۱۵۰ تومان بالاتر از روز سه‌شنبه بود. به‌نظر می‌رسد بازارساز نیز رشد نرخ حواله درهم را جدی گرفت و سعی کرد قیمت خود را به گونه‌ای تنظیم کند که فضای آربیتراژی زیادی دربازار شکل نگیرد. در دیگر بازار رسمی، یعنی بازار نیما نیز آخرین قیمت‌ها از بازگشت دلار به کانال ۱۶ هزار تومانی حکایت داشت. روز گذشته قیمت دلار در سامانه نیما ۱۶ هزار و ۸ تومان درج شده بود که ۲۳۳ تومان بیشتر از نرخ پیشین بود. برخی کارشناسان باور دارند رشد قیمت در سامانه نیما می‌تواند به مدیریت قیمت‌های بازار آزاد کمک کند.

زمانی که قیمت دلار در بازار آزاد افزایشی باشد، رشد قیمت این ارز در سامانه نیما کمک می‌کند که فاصله بین این دو نرخ کاهش پیدا کند و امکان آربیتراژ نیز پایین‌تر بیاید. در کنار این، کاهش شکاف قیمتی، انگیزه عرضه ارز در سامانه نیما را افزایش می‌دهد و تقویت ورودی ارز به سامانه نیما می‌تواند تقاضای بیشتری را پوشش دهد. طبعا هرقدر تقاضای بیشتری در نیما پاسخ داده شود، تقاضای کمتری به سوی بازار آزاد روانه خواهد شد. در واقع می‌توان از کانال افزایش قیمت دلار نیمایی به‌صورت غیرمستقیم نوسانات قیمت دلار در بازار آزاد را نیز بهتر مدیریت کرد.

در شرایط کنونی بیشتر معامله‌گران در انتظار واکنش بازار به مرز ۱۸ هزار تومانی هستند. در ساعات انتهایی روز گذشته کمی میزان فروش‌ها در بازار بالا رفته بود و ممکن است تحت‌تاثیر آن دلار با قیمت پایین‌تری معاملات روز جاری خود را آغاز کند.  در روزی که دلار افزایش قیمت داشت، سکه تمام بهار آزادی نیز راه صعودی را در پیش گرفت و از مرز ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی عبور کرد. ساعت ۴ بعدازظهر دیروز در معاملات عمده، سکه با قیمت ۷ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان معامله می‌شد که ۱۰۰ هزار تومان بیشتر از روز سه‌شنبه بود. فلز گرانبهای داخلی در روزهای آینده از یکسو چشم به نوسانات قیمت دلار خواهد داشت و از سوی دیگر روند اونس را به نظاره خواهد نشست. عبور اونس از مرز هزار و ۷۵۰ دلار می‌تواند انتظارات افزایشی را فعال‌تر کند.

رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی

گزارش بازارهای جهانی نیز نشان میدهد قیمت های کامودیتی ها امشب نیز با همه گیری رشد جمعی دنبال شد. قیمت نفت برنت حتی تا ۳۶ دلار به ازای هر بشکه رسید. با این وصف دوباره به ۳۵٫۷۱ دلار برگشت. قیمت طلا همچنان بالای ۱۷۵۰ دلار به ازای هر اونس دنبال میشود.

به گزارش رویترز، با بروز نشانه هایی از بهبود تقاضا و کاهش ذخایر نفت آمریکا، قیمت نفت در معاملات امشب افزایش یافت اما نگرانی در مورد کاهش رشد اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و حاشیه سود پایین پالایشگاه ها مانع از افزایش بیشتر قیمت ها شد.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۹۰ سنت افزایش ۳۵٫۵۵ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۷۲ سنت افزایش ۳۲٫۶۸ دلار معامله شد. قراردادهای تحویل نفت خام آمریکا در ماه ژوئن با رقم ۳۲٫۵۰ دلار در هر بشکه بسته شد که افزایش ۲٫۱ درصدی داشت و بحران بسته شدن قراردادها در ماه می که قیمت ها به زیر صفر رسید، تکرار نشد.

آمارهای آمریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۵ ماه می ۴٫۸ میلیون بشکه کاهش یافت و به ۵۲۱٫۳ میلیون بشکه رسید. پالایش پالایشگاه ها در آمریکا نیز روزانه ۲۲۹ هزار بشکه افزایش یافته که نشان دهنده افزایش تولید سوخت با کم شدن محدودیت ها در این کشور است. بانک ING در یادداشتی نوشت: «عوامل بنیادین بازار به لطف کاهش تولید و افزایش تقاضا در حال بهبود است.»

با انتشار خبر مربوط به تحقیقات جدید موفقیت آمیز درباره واکسن کووید ۱۹ که به صورت آزمایشی روی ۴۵ نفر انجام شده، حالا خوش بینی فزونی گرفته و واکنش بازارها در دو روز گذشته مثبت بوده است. البته دولت ها هم سعی کرده اند تا حدودی توانسته اند محدودیت های قرنطینگی را کم کنند.   

 

مارپیچ طلا به سمت صعود؟

دنیای‌اقتصاد هم در گزارشی نوشت: جرومی پاول در کنگره گفت: فدرال‌رزرو آمادگی لازم برای استفاده از «طیف وسیعی از ابزارها» برای حمایت از اقتصاد ایالات‌متحده را دارد. رئیس فدرال‌رزرو و وزیر خزانه‌داری روز سه‌شنبه در مقابل کنگره شهادت دادند.

جرومی پاول، رئیس فدرال‌رزرو گفت: بانک مرکزی از «طیف وسیعی از ابزارهای خود برای حمایت از اقتصاد» که در نتیجه شوک اقتصادی ناشی از بیماری همه‌گیر ویروس کرونا شکل گرفته در برابر کنگره شهادت داد. پاول و وزیر خزانه‌داری، استیون منوچین به‌عنوان بخشی از شهادت منظم موردنیاز بسته‌های امداد اقتصادی ۲۰۰۰ میلیارد دلاری که رئیس‌جمهور ترامپ در ماه مارس به امضا رسانده بود، توسط ویدئو کنفرانس در کمیته بانکی سنا حضور پیدا کردند.

این قانون ۵۰۰ میلیارد دلار برای تامین کمک‌های مستقیم و پشتیبان بازارهای اعتباری از جمله ۴۵۴ میلیارد دلار برای تامین خسارات در برنامه‌های وام فدرال خزانه‌داری فراهم کرده است. بانک مرکزی در حال ایجاد عملیات برای اعطای وام به مشاغل، شهرها و ایالت‌ها است، گسترش بی‌سابقه‌ای از اختیارات بانک مرکزی برای حمایت از اقتصاد ایالات‌متحده در دوره‌ای از اضطراب ناشی از رکود و پاندمی. وزارت خزانه‌داری تاکنون ۱۹۵ میلیارد دلار برای تامین خسارت فدرال در برابر ضرر و زیان برنامه‌های وام‌دهی تهیه کرده است. سوال مهمی که در اینجا پیش می‌آید، این است که چگونه وزارت خزانه‌داری قصد دارد بقیه آن پول را تامین کند؟

منوچین گفت: ۲۵۹ میلیارد دلار باقی مانده برای ایجاد یا گسترش برنامه‌ها در صورت لزوم استفاده می‌شود، زیرا ما همچنان نظارت بر انواع بخش‌های اقتصادی را از نزدیک انجام می‌دهیم. منوچین گفت که انتظار دارد  شرایط اقتصادی در نیمه دوم سال بهبود یابد.

آقای پاول در شهادت خود هیچ برنامه جدیدی را اعلام نکرد و در عوض اقداماتی را که بانک ‌مرکزی انجام داده از زمان کاهش نرخ بهره در اواسط ماه مارس سرآغاز برنامه این نهاد معرفی کرد. پاول گفت: در فدرال‌رزرو به ما ماموریت مهمی داده شده است و ما طی چند ماه گذشته گام‌های بی‌سابقه‌ای را با سرعت بسیار زیاد برداشته‌ایم.

این اقدامات به ارزش‌های دارایی شناور کمک کرده است و سخت‌ترین کار بانک فدرال در حال‌حاضر افزایش و اجرای این برنامه‌ها است. در یک عملیات جدید، بانک مرکزی وام‌های خود را به بنگاه‌های بزرگ می‌دهد تا آنها به بنگاه‌های کوچک تخصیص دهند. بنگاه‌های کوچک نمی‌توانند از طریق وال‌استریت نیاز مالی‌شان را تامین کنند. پاول گفت: فدرال‌رزرو همچنان به تنظیم شرایط عملیات اعطای وام «با آموختن بیشتر» در مورد تقاضای وام‌گیرنده ادامه می‌دهد.

 

اونس طلا یک گام به جلو، یک گام به عقب؟

اونس در شرایطی قرار گرفته که حول یک محور به دفعات رفت و برگشت دارد؛ البته سمت و سوی این تحرکات به سمت صعود بوده است، اما از نظر تکنیکال این رفتار به تنهایی دلیل کافی برای اثبات صعود نیست. همچنین امکان بازگشت قیمت نیز وجود دارد چراکه بارها اونس از ۲ خط حمایتی نیز نزول کرده و از ۲ خط مقاومتی نیز عبور کرده است. بنابراین، حرکات مارپیچ اونس علاوه بر ادله تکنیکال به شواهد بنیادی هم نیازمند خواهد بود.

تنش‌های دوباره داغ‌شده میان چین و آمریکا، رکود، پاندمی کرونا، بحران بدهی، نابسامانی بازار انرژی، سیگنال پاول و منوچین به بازارها در طول شهادت برابر کمیته سنا، همگی می‌توانند به آینده طلا جهت دهند. به‌عنوان مثال کشف واکسن کرونا می‌تواند طلا را وارد مدار نزولی و بازار سهام را وارد مدار صعودی کند.

همانطور که خبر آزمایش‌های موفقیت‌آمیز روی میمون‌ها، چند روز گذشته اونس را از رکورد ۹۲ ماهه به زیر کشید. البته در حالتی که اتفاق خاصی رخ ندهد، طلا در بلندمدت پتانسیل افزایشی قدرتمندی دارد و به‌زودی از کانال ۱۷۰۰ دلاری به کانال ۱۸۰۰ دلاری نیز صعود خواهد کرد.

اونس در یک ماه اخیر به‌طور میانگین بالغ‌بر ۲۸ دلار در روز نوسان قیمت داشته است. پاندمی کرونا، بحران بدهی، نابسامانی بازار انرژی، با توجه به تداوم سیاست‌های تزریقی نامتعارف به بازارها، چنانچه پاول سیگنال مثبتی به بازار می‌داد، شاخص‌های آتی وال‌استریت پیش از بازگشایی بازارهای نقدی نیویورک، روند نزولی به خود نمی‌گرفتند و شاید طلا نیز بازگشتی را تجربه نمی‌کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 242 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 24 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.