مکس بورس چشم‌انداز طلای سیاه در هفته جاری - مکس بورس

بهای نفت پس از روند صعودی دو هفته گذشته در پایان هفته کاری منتهی به ۲۲ سپتامبر بالاترین رکورد چهارماه اخیر را به ثبت رساند. نفت خام وست تگزاس با رشد ۰٫۲ درصدی در بازار نیویورک ۵۰٫۶۴ دلار در هر بشکه رسید. هر بشکه نفت برنت نیز در بازار لندن، به ۵۶٫۸ دلار رسید. گزارش هفتگی موسسه بیکر هیوز و نشست اوپک در وین، محرک اصلی افزایش بهای نفت خام بشمار می‌روند.

علی مرتضوی – کارشناس آلپری

نشست اوپک قیمت ها را تقویت کرد

قیمت نفت در حالی روز جمعه با افزایش همراه شد که سرمایه‌گذاران در انتظار نشست اوپک بودند. علیرغم اینکه وزیر نفت عراق چهارشنبه گذشته گفته بود، اعضا در حال بررسی امکان تمدید مجدد توافق هستند، همانطور که انتظار میرفت، وزرای نفت کشورهای عضو به همراه روسیه در این نشست برای ادامه کاهش عرضه پس از مارس ۲۰۱۸ به نتیجه نرسیدند. الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه پس از این نشست گفت ژانویه نزدیک‌ترین زمان پیش رو برای دستیابی بازار به ثبات است. او گفت تا آن زمان نمی‌توان نظر قطعی در خصوص ادامه تعادل داد و به همین منظور بهتر است که اعضا برای اتخاذ تصمیم در خصوص ادامه فریز تا آن زمان صبر کنند.

این نتیجه برای بازار خوشحال کننده نیست ولی با توجه به اینکه اعضا نشان داده‌اند بر تصمیم کاهش عرضه مصمم‌اند، باید گفت اوپک و هم پیمانانش در جلب اطمیمان بازار موفق بوده‌اند. نکته قابل توجه در خصوص پایبندی اعضای اوپک و کشورهای هم پیمانشان به این توافق این است که بر اساس آمارهای رسمی این کارتل بزرگ، کاهش تولید در ماه آگوست ۱۱۶ درصد از هدف برنامه ریزی شده را در عمل پوشش داده‌است، در حالی که در ماه قبل از آن به ۹۴ درصد رسیده بود. کاهش تولید علیرغم افزایش تولید لیبی و نیجریه دستاورد با ارزشی برای اوپک محسوب می‌شود.

باید این نکته را نیز در نظر داشت که در کنار تلاش اوپک برای مهار عرضه در برابر تولید نفت شیل در امریکا، افزایش تقاضا و کاهش دکل های حفاری در این کشور، سهم بسزایی در حمایت از قیمت داشته است. مضاف بر این‌ باید کاهش شاخص دلار را نیز اضافه کرد که فضا را برای اقبال سرمایه‌گذاران به نفت و فلزات گرانبها و اساسی مهیا کرد.

با این حال خارج شدن قسمتی از تقاضای پالایشی در امریکا بدنبال توفان هاروی در دو هفته گذشته موجب شده تا رشد ذخایر بیش از آنچه انتظار می‌رفت باشد و همچنین تاکید اعضای اصلی فدرال رزرو بر افزایش نرخ بهره برای سومین بار در انتهای سال توانست شاخص دلار را از خطر سقوط بیشتر در اثر تهدیدات کره شمالی حفظ کند.

افزایش تولید و ذخایر نفت امریکا

اثر توفان هاروی کماکان ادامه دارد. بر اساس داده‌های منتشر شده در آخرین گزارش سازمان اطلاعات انرژی ایالات متحده، تولید نفت خام با افزایش ۱۵۷ هزار بشکه در روز به ۹ میلیون و ۵۱۰ هزار بشکه رسیده و ذخایر نفت این کشور بیش از میزان پیش‌بینی شده رشد داشته است.

با توجه به اینکه رشد ذخایر نسبت به هفته قبل کمتر است، اثر منفی چندانی بر بازار نداشت. ذخایر نفت امریکا در هفته منتهی به نیمه سپتامبر ۴ میلیون و ۵۹۱ هزار بشکه افزایش داشته که ۲۲ درصد کمتر از دوره قبلی است. با این حال پیش بینی می‌شد، بیشتر از ۳ میلیون و ۴۹۳ هزار بشکه نباشد. بر این اساس مجموع ذخایر نفت امریکا به ۴۷۲ میلیون و ۸۳۰ هزار بشکه رسیده است. این داده‌ها نشان می‌دهد که روند بازگشت پالایشگاه‌ها به ظرفیت‌های اسمی نسبتا سریع است و می‌توان امیدوار بود که این روند کاهشی ادامه داشته باشد.

بر اساس گزارش موسسه بیکر هیوز در روز جمعه، تعداد دکل های حفاری فعال از ۷۴۹ به ۷۴۴ دکل کاهش یافته است که این نیز نشان می‌دهد، شتاب افزایشی توسعه تولید و عرضه نفت برای چندمین هفته پیاپی متوقف شده است.

یورو و دلار در حلقه ارتباط برنت با وست تگزاس

عبور بهای نفت امریکا از ۵۰ دلار ممکن است قدری شکننده بنظر برسد ولی اختلاف بیش از ۶ دلار با نفت برنت در بازار لندن می‌تواند از قیمت حمایت کند، مگر اینکه رشد شاخص دلار در ادامه هفته از اشتیاق سرمایه‌گذاران در تقاضا بکاهد. گزارش فدرال رزرو تا این مقطع زمانی از شاخص حمایت کرده است و در صورتی که خیال بازار از تنش میان امریکا و کره شمالی قدری آسوده شود، ممکن است دامنه این حمایت در هفته جدید نیز ادامه یابد.

رویداد مهمی که در پایان هفته پیش رو با آن مواجهیم، انتخابات آلمان است. طرفداران خانم مرکل که در دوازده سال گذشته بر منصب صدراعظمی آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا تکیه زده، به رای آوردن دوباره او بسیار خوش بین هستند. نظرسنجی‌های حزبی نشان می‌دهد که رای آوردن خانم مرکل می‌تواند ارزش یورو را در برابر دلار تقویت کند، این امر ممکن است از فاصله قیمت نفت برنت با وست تگزاس بکاهد. در حال حاضر قیمت‌های تحویل فوری نفت خام در بازار لندن بالاتر از قیمت‌های بازار آتی است و این امر احتمال برگشت پذیری قیمت را افزایش داده است، چراکه فروش فوری نفت را به صرفه‌تر از نگه داشتن آن می‌کند.

همچنانکه گزارش های منتشر شده درباره میزان تولید و ذخایر در روزهای چهارشنبه و جمعه برای بازار حائز اهمیت است، تقویت شاخص دلار نیز اهمیت بسزایی بر تصمیم سرمایه‌گذاران خواهد داشت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 173 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.