مکس بورس کدام روش آزادسازی سهام عدالت را انتخاب کنیم؟ - مکس بورس

در طی چند روز گذشته طرح آزاد سازی سهام عدالت آغاز شده است و دو روش از طرف دولت برای این کار پیش روی مشمولان سهام عدالت قرار گرفته است.

خیلی از کسانی که سهام عدالت دارند نمی دانند که حتی این سهام از چه سرمایه هایی تشکیل شده و ساز و کار استفاده از آن چیست.

از طرفی دیگر رونق گرفتن بازار بورس ایران در چند ماه اخیر باعث شده که بسیاری از مردم رو به این بخش از سرمایه گذاری به جای خرید ارز و طلا بیاورند.

اما متأسفانه بسیاری از دارندگان سهام عدالت تنها به دلیل اینکه از آزاد کردن سهام خود جا نمانند به سرعت دست به انتخاب می زنند بدون اینکه ویژگی های هر کدام از این دو روش آزاد سازی را بدانند!

اگر جزو مشمولان سهام عدالت هستید یا یکی از افراد خانواده تان این سهام را دارد با این مقاله همراه باشید تا انتخاب درستی در این فرصت کوتاه بکنید و با مزایای آزادسازی سهام عدالت به روش مستقیم آشنا شوید.

چرا آزاد سازی سهام عدالت آغاز شد؟

پس از اینکه در سال ۱۳۸۵ طرح سهام عدالت تصویب شد و ثبت نام آن آغاز شد بسیاری از مردم در زمره اقشار مورد نظر این طرح قرار گرفتند.

طبق آمار نهایی از طرف دولت نزدیک به ۴۹ میلیون نفر دارنده سهام عدالت هستند.

تا سال ۱۳۹۵ سود سهام عدالت برای مشمولان واریز نشد که این امر به دلیل کسر هزینه های این طرح بود.

در پایان سال ۱۳۹۶ مشمولان توانستند سود سال قبل را دریافت کنند. و در همان سال از طرف دولت لایحه ای وارد مجلس شد مبنی بر آزاد سازی سهام عدالت.

در این طرح به زبان ساده هر کس می توانست سهام عدالت خود را بفروشد یا نگه دارد. اما این طرح به مرحله ی اجرایی نرسید تا اردیبهشت ۹۹ که با تأکید مقام معظم رهبری و درخواست رئیس جمهور آزاد سازی سهام عدالت کلید خورد تا سرمایه های بیشتری وارد دنیای بورس شود.

آزاد سازی سهام عدالت به این معنی است که مردم می توانند اخیار و مدیریت سبد سهم هایشان در سهام عدالت را در دست بگیرند و این سهم ها وارد بازار بورس شوند و در جریان انداخته شوند.

به زبانی ساده تر حالا زمانی است که سهام دار می تواند انتخاب کند سهام عدالتش را بفروشد، نگهداردو یا به یک شرکت کارگزار و متخصص اعتماد کند تا از سهام عدالت که در حال حاضر ارزش بالایی دارد بهترین استفاده را ببرد.

بهترین راه استفاده از سهام عدالت چیست؟

همان طور که گفتیم اگر تا قبل از این سهامدارن عدالت هیچ گونه اختیاری در دارایی شان نداشتند حالا با اجرای طرح آزاد سازی می توانند مالک این دارایی با ارزش شوند.

پس از گذشت سال ها نیز به ارزش این سهام روز به روز افزوده شده پس خیلی مهم است که چگونه از آن استفاده ببریم. اما بهترین راه برای استفاده از سهام عدالت و مدیریت آن چیست؟

حتماً متوجه شده اید که عده ای به دنبال خرید سهام عدالت هستند و بهتر است بدانید که این کار در حال حاضر غیر قانونی است. اما چرا؟

پاسخ بسیار ساده است. این عده از افراد می دانند که در حال حاضر سهام عدالت چه ارزش بالایی دارد. با توجه به گفته های مسئولین دولت و متخصصان بازار سرمایه امروزه سهام عدالت یک میلیون تومانی ارزشی معادل ۱۴ برابر و حتی ۱۵ برابر دارد!

پس بی دلیل نمی تواند باشد که این سهام خریدار زیادی داشته باشد.

روش آزادسازی سهام عدالت

چه باید بکنیم؟

بعد از اطمینان حاصل کردن از اینکه شما دارنده سهام عدالت هستنید از طریق سامانه www.samanese.ir به اطلاعات سهام عدالت خود دسترسی پیدا کنید.

و حالا تا یک ماه یعنی تا ۸ خرداد ماه، و البته پس از تمدید آن تا ۱۵ خرداد، فرصت دارید تا روش آزاد سازی سهام عدالت را انتخاب کنید. بعد از این انتخاب است که می توانید مالکیت سهام خودتان را در دست بگیرید.

دو راه پیش روی شما وجود دارد. روش مستقیم و روش غیر مستقیم.

ساده ترین تعریف این دو روش این است که اگر می خواهید اختیار سهامتان با خودتان باشد و نگهداری، فروش یا واگذاری آن در مدیریت خودتان باشد روش مستقیم را باید انتخاب کنید.

اما اگر می خواهید سهام تان همچنان در مدیریت شرکت های کارگذاری استانی که از همان سال ۸۵ وارد تأسیس شدند باشد روش غیر مستقیم را انتخاب می کنید.

توجه داشته باشید که در این صورت هیچ گونه اجازه ای برای فروش یا واگذاری سهم هایتان ندارید و همچنان سهام شما طی راهکار های این شرکت ها مدیریت می شود و شما فقط سودتان را دریافت می کنید.

کدام روش آزاد سازی سهام عدالت برایمان بهتر است؟

انتخاب هر کدام از این دو روش بسته به شرایط سهام دار می باشد اما در هر صورت کارشناسان توصیه می کنند حتی اگر قصد فروش ندارید و می خواهید سهام عدالتان را نگهدارید از روش مستقیم اقدام به آزاد سازی کنید.

اگر روش مستقیم را انتخاب کنید و بخواهید سهامتان را نگهدارید می توانید دو رویه را پیش بگیرید. یا باید خودتان با فضای بورس آشنا شوید و اطلاعات کافی بدست آورید یا با مراجعه به یک کارگزاری معتبر مانند بنیاد فارابی مراجعه کنید.

همان طور که می دانید دنیای بورس به شدت دنیای ریسک پذیری است و ممکن است در صورت آشنا نبودن با آن سرمایه ارزشمند شما از دست برود یا به بدترین شکل از آن استفاده شود.

در کارگزاری فارابی هدف این است که شما به بهترین نحو و ساده ترین روش به بیشترین سود دهی و بهره از سهام خودتان دست پیدا کنید.

روش آزادسازی سهام عدالت

چگونه روش مستقیم آزاد سازی را انتخاب کنیم؟

شما با وارد شدن به سامانه خصوصی سازی به آدرس www.samanese.ir و تأیید اطلاعات شخصیتان وارد فضای اصلی صفحه ی شما در سهام عدالت می شوید.

با نتخاب گزینه روش آزاد سازی و پس از تأیید نکات روش مستقیم و صحت شماره تماس خودتان این روش را انتخاب می کنید.

بعد از این مرحله یک کد برای شما ارسال می شود که با وارد کردن این کد شما کد پیگیری دریافت می کنید.

این کد را حتما ذخیره کنید و همراه داشته باشید.

پس از یک ماه تمام شدن مهلت آزاد سازی شما می توانید در صورت انتخاب روش مستقیم نسبت به فروش و یا معاملات سهمتان اقدام کنید.

توصیه کارشناسان این است که حتی در صورت اینکه تصمیم به فروش سهام عدالت دارید با مراجعه به کارگزاری معتبر اقدام به فروش سهام کنید. پیشنهاد ما برای شما کارگزای فارابی با کمک از کارشناسان مجرب در زمینه بازار بورس و سرمایه گذاری است.

بعد از آزاد سازی به روش مستقیم چه باید بکنیم؟

پس از دریافت کد پیگیری و تمام شدن مهلت یک ماه برای آزاد سازی شما اختیار سهام عدالت خودتان را در دست دارید.

توجه داشته باشید که در بعد از اتمام مهلت اگر روش مستقیم را انتخاب نکنید به صورت خودکار روش غیر مستقیم برای شما در نظر گرفته می شود.

همچنین در این مدت تنها یک بار می توانید روشی که انتخاب کرده اید را تغییر بدهید.

حال اگر شما خودتان قبلاً در بازار بورس فعال بوده باشید دارای یک کد بورسی هستید اما در غیر این صورت باید با ثبت نام در سامانه سجام به آدرس www.sejam.ir و سپس مراجعه به یک دفتر پیشخوان دولت کد بورسی به نام خود ثبت کنید.

پس از طی این مراحل می توانید با مراجعه به دفاتر کارگزاری بورس وارد دنیای بورس و معاملات سهام عدالت و دیگر سهم ها شوید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 284 views بار دسته بندی : رپورتاژ آگهی تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.