مکس بورس کدام واکسن کرونا را شکست میدهد | زمان احتمالی که در دسترس است - مکس بورس

پژوهشگران نسبت به ساخت واکسن های ضد کرونا به چه نتیجه ای رسیدند. گزارش زیر در نظر دارد که به بررسی تازه ترین نتایج در این خصوص بپردازد.

استرالیا آزمایش واکسن‌ های ضد کرونا را آغاز می‌کنند

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از بی بی سی، پژوهشگران سازمان استرالیایی تحقیقات علمی و صنعتی مشترک المنافع واکسن‌های بالقوه موثر در پیشگیری از کرونا را آزمایش می کنند. پژوهشگران در استرالیا در اقدامی “تاریخ‌ساز” آزمایش دو واکسن احتمالی ضد کرونا را آغاز کرده‌اند.

این دو واکسن توسط دانشگاه آکسفورد و شرکت دارویی آمریکایی اینوویو Inovio ساخته شده و سازمان بهداشت جهانی اجازه آزمایش آنها روی حیوانات را صادر کرده است. سازمان ملی علوم استرالیا نیز وظیفه بررسی کارآیی این واکسن‌ها را برعهده دارد و مشخص خواهد کرد که آیا آزمایش آنها روی انسان بدون خطر خواهد بود یا نه. نخستین آزمایش روی انسان ماه گذشته در ایالات متحده انجام شد. در آن یکی از مراحل آزمایش روی حیوانات حذف شده بود.

در حال حاضر، کشورهای مختلف تحقیقات برای دستیابی به واکسن احتمالا موثر علیه کرونا را با سرعتی فوق‌العاده دنبال می‌کنند، اما سازمان استرالیایی تحقیقات علمی و صنعتی مشترک‌المنافع (سی اس آی آر او) گفته است که آزمایش این دو واکسن نخستین مورد از بررسی پیش-کلینیکی اما جامع یک واکسن با استفاده از الگوی آزمایش بر حیوانات است.

پژوهشگران گفته‌اند که سرعت و سطح همکاری بین‌المللی منجر به این مرحله از آزمایش واکسن شده که پیش از این سابقه نداشته است. به گفته دکتر رابرت گرنفل، از مدیران سازمان استرالیایی تحقیقات علمی و صنعتی، “معمولا رسیدن به این مرحله از ساخت یک واکسن بین یک تا دو سال به طول می‌انجامد اما ما عملا این مدت را به دو سه ماه تقلیل داده‌ایم.”

 

طرز کار واکسن؟

در روزهای اخیر، سازمان استرالیایی تحقیقات علمی و صنعتی نمونه‌ای از این واکسن را به قاقم – جانوری از خانواده راسوها – تزریق کرده است. تحقیقات قبلی نشان داده است که این حیوان نیز مانند انسان در معرض ابتلای به ویروس کرونا قرار دارد و الگوی ابتلای آن نیز به انسان شبیه است.

ویروس سارس- کوو – ۲ عامل ابتلای به بیماری کووید-۱۹ است. در حال حاضر دست کم بیست طرح تحقیقاتی برای ساخت واکسن مقابله با این ویروس در کشورهای مختلف جهان دنبال می‌شود. سازمان استرالیایی تحقیقات علمی و صنعتی مشترک‌المنافع دو گزینه‌ای را مورد آزمایش قرار می‌دهد که توسط یک کنسرسیوم ناظر بر بخش عمده ای از این تحقیقات انتخاب شده است. این کنسرسیوم “ائتلاف برای نوآوری جهت آمادگی علیه امراض فراگیر” (Coalition for Epidemic Preparedness Innovations) نام دارد.

 

در حال حاضر دو واکسن احتمالی ضد کرونا در دست بررسی است

گزینه اول واکسنی است که دانشگاه اکسفورد در بریتانیا تهیه کرده و در آن از ویروس “معیوب استفاده می‌شود تا پروتئین‌های ضد ویروس کرونا را وارد سیستم ایمنی بدن کرده و باعث واکنش آن شود.

پرفسور ترورو درو، مدیر آزمایشگاه بهداشت حیوانات در ایالت ویکتوریا در استرالیا که آزمایش روی این واکسن در آن ایالت در دست آزمایش است، در مورد این این واکسن گفته است: “این ماده باعث تکثیر ویروس نمی‌شود و در نتیجه خطر ابتلای به بیماری از طریق این واکسن وجود ندارد.”

در مورد واکسن تهیه شده توسط شرکت اینوویو، او معقتد است که “این واکسن به شکلی متفاوت اما به همان اندازه هیجان آور عمل می‌کند.” واکسن اینوویو به شکلی تهیه شده است که بخشی از پروتئین‌های ویروس کرونا را به شکل کد به سیستم ایمنی بدن معرفی می‌کند تا سلول‌های بدن قبل از اینکه سیستم ایمنی به این پروتئین‌ها واکنش نشان دهد بتواند آنها را بازتولید کند. پرفسور درو در مورد بررسی هر دو واکسن احتمالی گفته است: “لازم است که برای مقابله با این بیماری به حمله‌ای چند جانبه دست بزنیم زیرا این برخورد احتمال موفقیت ما را افزایش می‌دهد.”

 

نتیجه چه زمانی در دسترس خواهد بود؟

به گفته پژوهشگران، نخستین نتایج آزمایش روی حیوانات احتمالا تا ماه ژوئن – دو ماه دیگر – در دسترس خواهد بود. اگر نتایج به دست آمده موفقیت‌آمیز باشد، واکسن به مرحله آزمایش کلینیکی می‌رود که در آن آزمایشگاه‌های مختلف می‌توانند مشارکت داشته باشند.

در آن مرحله، مسابقه برای کشف، ساخت و عرضه داروی موثر بر بیماری کرونا به بازار شتاب گرفته اما کارشناسان هشدار می‌دهند که هنوز هم تا حصول اطمینان از بی‌خطر بودن واکسن طبق ضوابط و معیارهای متداول دست کم به هجده ماه وقت نیاز است. به عنوان مثال، واکسن کشف شده در دانشگاه آکسفورد همزمان توسط یک آزمایشگاه دیگر در دست بررسی است تا با قواعد و مقررات ایمنی دارو در آمریکا نیز انطباق داشته باشد.

به گفته دکتر گرنفل “در تحقیقات و تلاش برای تولید تمامی واکسن‌های احتمالی ضد کرونا مجموعه‌ای از شرکت‌ها و سازمان های مختلف دولتی و خصوصی مشارکت دارند زیر هیچ سازمان واحدی نمی‌تواند به تنهایی واکسن تولید کند.” وی در عین حال معتقد است که با توجه به سطح مشارکت و همکاری جهانی، باید نسبت به دستیابی به واکسن “خوشبین” بود.

دگتر گرنفل تاکید دارد که “این نمونه‌ای از همکاری واقعی بین نهادهای دانشگاهی، دولتی و بخش خصوصی است تا در این زمان، به موفقیت دست یابند.”

 

کدام یک از سه روش واکسیناسیون، کرونا را شکست می‌دهد؟

علم و تکنولوژی همیشه دیر است؛ حتی اگر همین حالا هم واکسن کرونا ویروس یا همان کوید ۱۹ ساخته شود بسیاری از مردم بر اثر این بیماری در سراسر دنیا از بین رفته‌اند.

علم و تکنولوژی همیشه دیر است؛ حتی اگر همین حالا هم واکسن کرونا ویروس یا همان کوید ۱۹ ساخته شود بسیاری از مردم بر اثر این بیماری در سراسر دنیا از بین رفته‌اند. با این حال تنها امید رهایی از این ویروس مهلک، واکسن است. در این بین «ایرنا زندگی» مجموعه‌ای از آخرین اخبار مربوط به ساخت واکسن کرونا ویروس که چشم همه به روند پیشرفت آن است را جمع‌آوری کرده، که در ادامه با هم می‌خوانیم.

 

رقابت شرکت‌ها و دانشگاه‌ها برای تولید واکسن

به گزارش گاردین، حدود ۳۵ شرکت و آکادمی برای ساخت واکسن کوید ۱۹ در رقابت‌ با یکدیگرند و حداقل ۴ شرکت اعلام کرده‌اند که در حال تست این واکسن بر روی حیوانات هستند. اولین شرکتی که از این آزمایش‌ها نتایج قابل اعتماد و خوب بگیرد به دوره بعد یعنی آزمایشات انسانی می‌رود.

بر اساس داده‌‎های پزشکی پیش بینی می‌شود شرکت بیوتکنولوژی مادرنا وابسته به بوستون، موفق به گذراندن این دوره شود. گاردین گفته است این پیشرفت را مدیون چین هستند؛ زیرا که چین اطلاعات مربوط به ویروس سارس که بسیار شبیه و به کوید ۱۹ است را در اختیار محققان سراسر دنیا قرار داد. پیش بینی می‌شود این واکسن در خوشبینانه‌ ترین شرایط در خرداد یا تیر ماه به تولید انبوه برسد.  حالا ترامپ که سعی در نادیده گرفتن اخبار ورود کرونا ویروس به آمریکا می‌کرد و با همه خبرنگاران دست می‌داد، با بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا در آمریکا، طی هفته گذشته از چند شرکت تولید واکسن بازدید کرده است.

 

سه روش برای تولید واکسن

کرونا ویروس، ویروسی است که خود را به بافت‌های ریه می‌رساند و در سلول‌های ریه جا می‌گیرد و با استفاده از سلول تکثیر می‌کند سپس قبل از خروج سلول را می‌کشد. این ویروس از ریبونوکلئیک و کپسول‌های پروتئینی ساخته شده و از همین نظر بسیار شبیه به ویروس سارس (سال ۲۰۱۲ در چین) است. همه‌ی واکسن‌ها بر اساس یک چهارچوب مشخص ساخته می‌شوند، به این گونه که همه یا قسمتی از سیستم ایمنی بدن را هوشیار می‌کنند و گلبول‌های سفید برای مبازه با ویروس پادتن مخصوص به آن ویروس را می‌سازد. مطلبی که واضح است، موضوع از بین رفتن ویروس‌ها به وسسیله گرما یا مواد شیمیایی است.

حالا یکی از جدیدترین روش‌ها برای ساخت واکسن، استخراج کدهای پروتئینی و ژنتیکی ویروس است که با فعال کردن سیستم ایمنی بدن به ویروس‌ها می‌چسبند و آنها را خنثی می‌کنند؛ اما تکنولوژی‌ جدیدتری که کمپانی مادرنا و دیگر شرکت‌های بوستون از آن استفاده می‌کنند، ساخت واکسن بر اساس ساختار ژنتیکی ویروس ، بدون در نظر گرفتن پروتئین است. در حال حاضر اکثریت دنیا امید به ساخت این واکسن دارند.

 

واکسن کرونا ساخته شد؟

مهر نوشت: محققان دانشگاه پیتسبورگ یک واکسن جدید برای کووید۱۹ ساخته اند که پروتئین هایی را در بدن انسان آزاد و طی ۲ هفته ویروس را نابود می کند. پیش بینی می شود چندماه دیگر واکسن مذکور روی انسان ها آزمایش شود.

به گفته محققان دانشگاه پیتسبورگ این واکسن را می توان به شیوه ای نوین و با کمک وصله ای کوچک حاوی سوزن های ریز به بدن انسان منتقل کرد. این وصله حاوی۴۰۰ سوزن بسیار ریز است که پروتئین های مذکور را به پوست انسان منتقل می کنند. در حقیقت سوزن های ریز این وصله از شکر و پروتئین ساخته شده اند که به راحتی در پوست حل می شوند.

این محققان واکسن را روی موش ها آزمایش کرده اند و تخمین می زنند حداقل به مدت یک سال ویروس کرونا را در بدن انسان خنثی کند. البته حداقل ۱۲تا ۱۸ ماه طول می کشد تا واکسن تایید شود اما پس از آن، می توان روزانه هزاران دوز از آن را تولید کرد. در حال حاضر این واکسن که PittCoVacc نام گرفته به شیوه صنعتی تولید شده است.

نتایج این بررسی در ژورنالEBioMedicine (زیرمجموعه ژورنال لنست) منتشر شده است. محققان هم اکنون منتظر تایید سازمان غذا و داروی آمریکا هستند و در صورت تایید این سازمان تا چند ماه دیگر آزمایش های انسانی را آغاز می کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 198 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 24 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.