مکس بورس گزارش دلار امروز | چرا نرخ‌ها افزایشی شد؟ - مکس بورس

نرخ هر دلار آمریکا در معاملات امروز در مسیر صعودی قرار گرفت. این در حالی بود که شنبه نسبت به پنجشنبه ریزش سنگین نرخ دلار تا ۱۴۹۰۰ تومان را شاهد بودیم. اکنون این سوال احتمالا مطرح است که چرا دلار بار دیگر صعودی شد.

دنیای بورس: نرخ هر دلار آمریکا در معاملات امروز بار دیگر به میانه کانال ۱۵ هزار تومانی نزدیک شد. در حالی‌که شنبه نرخ دلار با افت سنگین نزدیک به ۸۰۰ تومانی نسبت پایان هفته گذشته تا سطح ۱۴۹۰۰ تومان نیز ریزش داشت اما سقوط ارز ادامه‌دار نبود و امروز دلار بار دیگر به یک کانال بالاتر بازگشت. در خصوص علت بازگشت نرخ ارز به کانال ۱۵ باید به وضعیت عمومی حاکم بر اقتصاد کشور توجه داشت. به پشتوانه رشد نقدینگی و التهاب پایان پاییز دلار از ۱۱ هزار تومان به ۱۳ هزار تومان و در ادامه ۱۴ رسید و با وجود نوسانات مقطعی سرانجام هفته گذشته با هیجان لیست سیاه FATF به ۱۵ هزار تومان جهش کرد. پس از آن دلار مسیر کم‌نوسانی را در پیش گرفته بود و در حالی‌که انتظار بازگشت دلار به کانال پایین‌تر از سوی فعالان اقتصادی وجود داشت با خبر مجوز خزانه‌داری آمریکا به کانال مالی اقلام بشردوستانه سوئیس و ایران ارز و سکه روز شنبه سقوط کردند. اما این‌بار نویت کرونا بود تا ضربه‌ای دیگر به اقتصاد کشور و بازار ارز وارد کرد و دوباره التهاب دلاری اوج  گرفت. نگرانی اصلی از کرونا کاهش درآمد ارزی کشور به دنبال بسته شدن مرزها با همسایگان است. همسایگان ایران به منظور جلوگیری از ورود کرونا به کشورشان در حال محدود کردن ارتباط زمینی و هوایی با کشورمان هستند و همین موضوع در نتیجه می‌تواند به صادرات کالا یا کل تجارت بین‌الملل ضربه وارد کند. علاوه بر این اگر شعاع اثرگذاری کرونا بیشتر و بیشتر شود کسب و کار داخل کشور را به شدت دچار مشکل خواهد کرد همان‌طور که در شرایط کنونی نیز هراس از کرونا تا حدود زیادی اثر خود را در تغییر رفتار عموم جامعه خوشبختانه منعکس کرده است و عموم این موضوع را جدی‌تر گرفته‌اند. در این شرایط و در حالی‌که آمار بانک مرکزی از نقدینگی نیز چندان خوشایند دلار نیست نسبت به بازگشت دلار به کانال ۱۵ هزار تومان نباید چندان متعجب شد.

در این میان البته همچنان بانک مرکزی تلاش همه‌جانبه برای مقابله با فضای سفته‌بازی و کنترل وضعیت موجود به کار برد و امیدواریم که بار دیگر بازگشت آرامش به بازار ارز و اقتصاد کشور را شاهد باشیم اما فعلا نگرانی از اثرگذاری کرونا باید جدی گرفته شود.  

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 172 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.