مکس بورس آغاز معاملات فروش تعهدی اوراق بهادار از روز یکشنبه مورخ 1398/12/04 در بازار سرمایه - مکس بورس

معاملات فروش تعهدی اوراق بهادار

به گزارش پرشین بورس فروش تعهدی اوراق بهادار  از روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۰۴ در ۵ نماد بورسی شامل نمادهای وتجارت ، فاراک ، سفاسی ، وساپا و فملی کلید میخورد.

به اطلاع کلیه فعالان محترم بازار سرمایه می رساند، براساس ابلاغیه های شماره ۵۳۰۳۷/ ۱۲۲ مورخ ۳۰ /۰۵ /۱۳۹۸ و شماره ۱۰۵۹۳۳/ ۱۸۱ مورخ ۰۳ /۱۲ /۱۳۹۸ سازمان بورس و اوراق بهادار، دستورالعمل «فروش تعهدی اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران » و نمونه قرارداد فی مابین مشتری وکارگزار، به تصویب رسیده است .فایل های دستورالعمل نهایی و قرارداد فیمابین مشتری و کارگزار، جهت استحضار و هرگونه بهره برداری در پیوست اطلاعیه قابل مشاهده است.همچنین در اطلاعیه هایی جداگانه معاملات فروش تعهدی در  نمادهای وتجارت ، فاراک ، سفاسی ، وساپا و فملی از تاریخ ۴ اسفند ۹۸ راه اندازی میشود.

در فایل پیوست که از لینک زیر قابل دانلود است ، دستورالعمل نحوه انجام معاملات تعهدی درج شده است.

دستورالعمل فروش تعهدی

قرارداد مشتری و کارگزار

فروش تعهدی اوراق بهادار چیست؟

 دکتر محمود گودرزی معاون بازار بورس در شهریور ماه سال جاری با اشاره به تصویب «دستورالعمل فروش تعهدی اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران» توسط هیأت مدیره محترم سازمان بورس و اوراق بهادار و ابلاغ آن در تاریخ ۱۳۹۸/۰۵/۳۰، به تشریح سازوکار دستورالعمل مربوطه پرداخت و اظهار داشت: فروش تعهدی اوراق بهادار که در دنیا با نام فروش استقراضی (Short Selling) شناخته می‌شود، به صورت معامله‌ای تعریف شده­ است که در آن فروشنده به وکالت از مالک سهام نسبت به فروش اوراق بهادار وی مطابق با قرارداد فروش تعهدی در بورس اقدام می‌کند. در مدل متعارف، رابطه بین فروشنده و مالک اوراق بهادار به شکل استقراض تعریف شده ­است، به این صورت­ که فروشنده با قرض نمودن اوراق بهادار از مالک و پرداخت بهره از پیش توافق شده، به فروش اوراق بهادار در بازار و پیاده‌سازی استراتژی معاملاتی خود اقدام می‌ کند.

وی تصریح کرد: با توجه به وجود اشکالات شرعی در این روش معاملاتی (یعنی پرداخت بهره مشخص)، راهکار جایگزین در قالب عقد وکالت تعریف شده­ است. در واقع در این مدل، متقاضی به وکالت از مالک و به نام او، به فروش اوراق بهادار مشخصی اقدام نموده و موظف است در زمان مشخص (در سررسید) یا به درخواست مالک و یا به تشخیص خود تا سررسید، اوراق بهادار فروخته شده را به نام مالک بازخرید نماید. مالکان اوراق بهادار که تمایل دارند اوراق تحت مالکیت خود را جهت انجام معاملات فروش تعهدی در اختیار سایر فعالان بازار قرار دهند، نوع و تعداد ورقه بهادار را در سامانه‌ای به نام سامانه تأمین اعلام نموده و متقاضیان به واسطه کارگزار خود، از اوراق بهادار موجود جهت انجام معاملات فروش تعهدی آگاهی پیدا می‌کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 196 views بار دسته بندی : آموزش بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.