مکس بورس اخبار اقتصادی ,سیاسی مرتبط با بازار سرمایه - مکس بورس

با هم نگاهی میکنیم به اخبار سیاسی , اخبار اقتصادی , اخبار فوری  و شایعات بورسی با ما همراه باشید

اخباری از فولاد مبارکه اصفهان

اخبار منتشره در فضای مجازی حاکی از آن است که  فولاد مبارکه اصفهان سرمایه گداری ۵۰۰ میلیارد تومانی برای بازگشت آب به زاینده رود انجام داده است. بر طبق شایعات, مقرر شده است برای تسریع در طرح سد و تونل کوهرنگ ۳ با هدف تامین آب زاینده رود ,شرکت فولاد مبارکه ۵۰۰میلیارد تومان با مشارکت دولت  سرمایه گذاری کند مدت زمان اجرای طرح ۲۴ ماه است  و پس از راه اندازی اصل سرمایه و سود به شرکت عودت داده میشود با اجرای این طرح علاوه بر رفع مشکل تامین آب اصفهان ,آب مورد نیاز طرح های توسعه ای این شرکت نیز تامین میگردد. پرشین بورس در مقطع فعلی قادر به تایید یا رد این اخبار نیست.

تحویل  ارز حاصل از ۴۶۰ قلم کالای صادراتی بدون توجه به شخص یا نهاد صادرکننده، به سامانه نیما 

سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که برای جلوگیری از احتکار مواد اولیه، مقرر شد ارز حاصل از ۴۶۰ قلم کالای صادراتی بدون توجه به شخص یا نهاد صادرکننده، به سامانه نیما تحویل داده شود اعضای کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در تازه‌ترین نشست هم‌اندیشی خود میزبان مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت بودند تا پاسخگوی مشکلات فعالان اقتصادی باشد. نحوه تعامل صادرکنندگان بخش خصوصی و دولت در تحریم‌های پیش‌رو از جمله مهم‌ترین محورهای برگزاری این نشست بوددر این نشست خسروتاج با تأکید بر لزوم تعامل دولت و بخش خصوصی در رابطه با موضوع اعزام رایزنان، گفته است  اعزام رایزن افتخاری منوط به تعریف حدود اختیارات و مسئولیت‌های رایزن توسط وزارت امور خارجه است.معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت با انتقاد از عملکرد دولت در اطلاع‌رسانی، این موضوع را از مهم‌ترین عوامل سردرگمی تجار و بازرگانان در شرایط فعلی دانست.رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به انتقاد فعالان اقتصادی از احتکار برخی مواد اولیه مورداستفاده در تولید داخل به‌خصوص مواد پتروشیمی که با هدف کسب سود از صادرات انجام می‌شود اما نتیجه‌ای جز تعطیلی بنگاه‌های تولیدی ندارد، گفت: بر اساس بخش‌نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شد ارز حاصل از ۴۶۰ قلم کالای صادراتی بدون توجه به شخص یا نهاد صادرکننده، به سامانه نیما تحویل داده شودبه گفته خسرو تاج، این بخشنامه اقدامی برای مواجه با احتکار مواد اولیه و مشکلات تولید صادر شده استدرخواست لغو بخشنامه کاهش زمان بازگشت ارز صادراتی برای بخش خصوصیطبق اعلام اتاق بازرگانی، وی در ادامه گزارشی از نحوه تخصیص و ورود ارز به کشور در غالب بخش‌نامه‌های ارسالی ارائه کردهمچنین عدنان موسی‌پور، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با انتقاد از فرایند انتخاب رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف بیان کرد: عدم اطلاع این افراد به مبانی اولیه رایزنی، یکی از مهم‌ترین انتقادهای وارد است.او خواستار تغییر نگرش در انتخاب رایزنان شد و پیشنهاد داد اعزام رایزنان افتخاری از طریق بخش خصوصی انجام شود.موسی‌پور همچنین با اشاره به مکاتبات صورت گرفته در ارتباط با بخش‌نامه‌های اخیر ارزی دولت، به‌خصوص بخش‌نامه کاهش زمان بازگشت ارز صادرکنندگان به کشور از شش به سه ماه، اضافه کرد با توجه به تنوع صادرات، مقاصد کالایی و همچنین مشکلات مربوط به انتقال پول، عملاً این کار غیرممکن است و باید این بخش‌نامه برای صادرکنندگان بخش خصوصی واقعی لغو شود.

پس از آنکه دستورالعمل ارزی جدید از سوی دولت ابلاغ شد، پتروشیمی‌ها  ملزم شدند ارز خود را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی در سامانه نیما تزریق کنند. این تصمیم پس از عملکرد ماه سوم خود، نه تنها به وضعیت بازار سر و سامان نداده است، بلکه آشفتگی ورود ارز پتروشیمی ‌ها در نیما کاملا محسوس است.

بی میلی پتروشیمی ها

 انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی اعلام کرده است فروش ارز در سال جدید به سه مقطع زمانی تقسیم می‌شود. دوره اول از اول فروردین تا بیستم این ماه و قبل از اعلام سیاست ارزی جدید، دوره دوم ۲۱ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت و در زمان اعلام سیاست ارزی با راه‌اندازی سامانه نیما و دوره سوم ۱۵ اردیبهشت تا ۳۱ خرداد و راه‌اندازی سامانه نیما است. در دوره اول که ۱۵ روز آن تعطیلات عید نوروز بود، ۲۶۰ میلیون دلار ارز و در دوره دوم ۲۵۰ میلیون دلار ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومان ارائه کردند. همچنین مدعی شدند در دوره سوم یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار ارز در سامانه نیما وارد کرده اند.این درحالی است که آنطور که حسین میرافضلی، مدیرعامل پتروشیمی جم اعلام کرده است این قانون بیشتر روی شرکت‌های پتروشیمی دولت متمرکز است و بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی خصوصی هستند که خوراک را با ارز مبادله‌ای می‌گیرند و مشخص نیست چه میزان از ارز خود را در سامانه نیما عرضه می‌کنند.

انتقاد پتروشیمی‌ها از نیما

البته شکایت پتروشیمی ها از سامانه نیما سر دراز دارد. آن‌ها بر این باورند این سامانه فسادآور است زیرا اولا فروشنده خریدار را می‌بیند و ممکن است انتخاب کند. دوما کسی که ارز را خرید، مصرف کننده نهایی ارز یا همان واردکننده را می‌بیند و ممکن است باز هم خودش دست به انتخاب بزند. از سوی دیگر گفته می شود این قانون باعث شده پتروشیمی‌ها ضرر کنند زیرا مجبور هستند ارز خود را با قیمت ۴۲۰۰ تومانی عرضه کنند، در حالی که قیمت واقعی ارز در بازار دو برابر این مبلغ است.همچنین بر این باورند که در سامانه نیما برخی شرکت‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی را گرفته و کالاهایی وارد می‌کنند که ممکن است نیاز واقعی کشور نباشد. این افراد از این فرآیند سودهای کلان صدها و هزاران میلیارد تومان می‌برند. در حالی که شرکت‌های پتروشیمی به دلیل اینکه ارز را با نرخ دولتی به فروش می‌رسانند، زیان‌های سنگینی می‌بینند.

رانت بورس کالا

 به گفته فعالان اقتصادی  در سه ماهه اول سال گذشته تقاضا برای محصولات پلیمری در بورس یک میلیون و ۶۴۸هزار تن بوده است که این میزان در سال جاری به ۴ میلیون و ۵۷۳ هزار تن رسیده و از دو برابر هم بیشتر شده است. در سال ۹۶، ۸۳۰ هزار تن در بورس معامله شده که این میزان امسال به یک میلیون و ۵۶هزار تن رسیده است. یعنی معامله نسبت به سال گذشته حدود ۲۱۰هزار تن بیشتر شده است.آن‌ها خواهان این موضوع هستند که شرکت‌هایی که سال گذشته محصولات را نخریده‌اند اما امسال می‌خرند را از بورس خارج کنند. مگر اینکه مطمئن شوند شرکت‌ها محصول را برای تولید می‌خواهند. زیرا در این شرایط مصرف کننده واقعی ضرر می‌کند و درحالی که به ۲۰۰تن جنس نیاز دارد اما فقط می‌تواند ۲۰ تن جنس بخرد و بقیه نیاز خود را در بازار آزاد تهیه کنداینها معتقدند بورس کالا در شرایط فعلی  کشور از عوامل اصلی تورم و رانت است و از عوامل بازار سیاه، گرانی و رانت عظیم بسیاری از کالاها از جمله محصولات پتروشیمی، فولاد، میلگرد و سایر کالاهای مورد نیاز مردم است که از طریق بورس کالا عرضه می‌شوند.

 

انور قرقاش: امیدواریم آمریکا به توافق جامع‌تری با ایران برسد
وزیر مشاور امارات در امورخارجه ضمن ابراز نگرانی از اختلافات به وجود آمده میان اروپا و آمریکا در رابطه با ایران گفت: امیدواریم آمریکا به توافق جامع تری با ایران برسد.این وزیر اماراتی با طرح این ادعا که ایران به دنبال تشکیل حزب الله دیگری در منطقه است و ما باید با افکار افراطی ایران مقابله کنیم و دخالت های حزب الله در یمن در راستای ایجاد بی ثباتی در منطقه است گفت: امیدواریم که فشارهای آمریکا بر ایران منجر به ایجاد توافقی جامع تر از توافق هسته ای ۲۰۱۵ شود.

 

حدود ۱۶۰هزار میلیارد تومان از منابع بانک‌ها برای سپرده قانونی در بانک مرکزی بلوکه شده است.

سپرده‌هایی که بانک‌ها به عنوان سپرده قانونی و دیداری در بانک مرکزی قرار می‌دهند یکی از ابزارهای بانک مرکزی برای کنترل سیاست‌های پولی است. این سپرده‌ها از محل ۱۰ تا ۱۳ درصد سپرده‌هایی که مردم در بانک‌ها قرار می‌دهند تامین شده و در بانک مرکزی قرار می‌گیرند.
آخرین وضعیت صورت‌های مالی بانک‌ها از این حکایت دارد که مجموع سپرده‌هایی که در بانک مرکز توزیع کرده‌اند به حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۶ می‌رسد. این رقم در مقایسه با سال ۱۳۹۵ حدود ۲۲٫۲ درصد افزایش دارد. این در حالی است که حجم سپرده‌های بانک‌ها در بانک مرکزی از سال ۱۳۹۲ که حدود ۷۹ هزار میلیارد تومان بوده تا پایان سال گذشته حدود دو برابر شده است.سپرده‌های بانک‌ها در بانک مرکزی گرچه الزامی و به عنوان یکی از ابزارهای حمایتی بانک مرکزی از سپرده گذاران به شمار می‌رود اما به هر حال حجم بالای آن در سال‌های گذشته با توجه به تنگنای اعتباری که بانک‌ها درگیر آن بودند موجب شد درخواست‌هایی برای کاهش این سهم وجود داشته باشد. از این رو در چند سال اخیر بانک مرکزی تحت شرایطی درصد دریافت سپرده‌های قانونی از بانک‌ها را تا حدودی کاهش داد تا بخشی از منابع آزاد و در اختیار بانک‌ها قرار گیرد تا بتواند در زمینه تسهیلات دهی نیز موفق‌تر عمل کند.

تعدادی از سناتورهای آمریکایی مخالف برجام به انگلیس، فرانسه و آلمان درباره پیامدهای تضعیف تحریم‌های واشنگتن علیه تهران هشدار دادند.

۱۰ سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌ای خطاب به سفرای انگلیس، فرانسه و آلمان به این کشورها هشدار دادند که اگر بخواهند در مسیر بازگشت تحریم‌های واشنگتن علیه تهران مانع تراشی و یا آن را تضعیف کنند، با دردسر روبرو خواهند شد.

توقف فعالیت رنو در ایران

تیری بولورمدیر ارشد اجرایی رنو امروز جمعه در نشست خبری درباره درآمدهای این شرکت به کارشناسان گفت احتمالاً فعالیت های رنو در ایران به منظور پیروی از تحریم های آمریکا به حالت تعلیق در خواهد آمدوی گفته است که ما به دنبال فرصت های جدید کسب و کار، خصوصا در آفریقا، به همراه رشد قوی برای تعدیل فرصت های از دست رفته در ایران هستیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 402 views بار دسته بندی : اخبار بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها