مکس بورس اخبار موثر بورسی شایعات و شنیده های 17 آبان ماه - مکس بورس

اخبار موثر بورسی شایعات و شنیده ها

در این بخش خبری پرشین بورس به  به بررسی اخبار اقتصادی , اخبار سیاسی , شایعات و شنیده های بورسی روز بازار سرمایه ایران میپردازیم.با ما همراه باشید.

 صادرات «استایرن منومر» تا اطلاع ثانوی ممنوع شد

رکورد تولید ABS در پتروشیمی قائدبصیر شکسته شد.

پیش فروش اوره طرح جدید پتروشیمی لردگان آغاز شد

انجام بزرگ‌ترین عملیات معدن‌کاری کشور توسط شرکت سنگ آهن گهر زمین

اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق و در غرفه گروه مپنا با نماد رمپنا در جمع خبرنگاران از تهاتر بدهی ها صحبت کرد.

اخبار موثر بورسی شایعات و شنیده ها

رویترز گزارش داده است که

برین هاوک، نماینده ویژه ایالات متحده در روز چهارشنبه، اعلام کرد با استفاده از حداکثر فشار اقتصادی بدون افزایش قیمت نفت، ایالات متحده قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر رساند. معافیت های موقت به هشت کشور اجازه داد تا واردات نفت ایران را ادامه دهند، هرچند که هدف نهایی این است که صادرات نفت ایران  به طور کامل متوقف شود.هوک تصمیم به ارائه جزئیات بیشتر درباره معاملات دو جانبه محرمانه با کشورهایی چون چین، هند، کره جنوبی، تایوان، ژاپن، یونان، ایتالیا و ترکیه داد.معاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سرتیپ حسین سالمی، روز چهارشنبه گفت که ایران می تواند تحت تحریم ها شکوفا شود و ایالات متحده را در جنگ اقتصادی شکست دهد.

 صادرات «استایرن منومر» تا اطلاع ثانوی ممنوع شد

با سبقت گرفتن مصرف از تولید خوراک استراتژیک «استایرن منومر» در صنایع تولیدکننده محصولات پلی استایرنی، تا اطلاع ثانوی صادرات این محصول استراتژیک ممنوع اعلام شده است. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی، همزمان با پیشی گرفتن تقاضا از عرضه محصول پتروشیمی «استایرن منومر» در صنایع میان دستی پتروشیمی، صادرات این محصول پتروشیمی تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

در شرایط فعلی پتروشیمی پارس با تولید سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن «استایرن منومر» بزرگترین تولیدکننده این خوراک کلیدی واحدهای تولیدکننده محصولات پلی استایرنی در صنایع پتروشیمی کشور است.با این وجود با بهره برداری از طرح های جدید مصرف کننده خوراک «استایرن منومر» در صنایع میان دستی و بالادستی صنعت پتروشیمی همچون پتروشیمی تخت جمشید پارس و انتخاب و واحدهای قدیمی تری همچون پتروشیمی تبریز و قائدبصیر و راه اندازی تعدادی از طرح‌های میان دستی با مقیاس کوچک و متوسط تولیدکننده محصولات پلی استایرنی، صادرات خوراک «استایرن منومر» فعلا از سوی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس ممنوع اعلام شده است.

 هم اکنون تقاضا برای این محصول پتروشیمی در صنایع بالا و میان دستی پتروشیمی از مرز ۸۰۰ هزار تن در سال گذشته و حتی امکان واردات این محصول پتروشیمیایی هم قوت گرفته است.

پیش فروش اوره طرح جدید پتروشیمی لردگان آغاز شد

پیش فروش به روش «آف تیک» طرح پتروشیمی لردگان به میزان ۳۰۰ هزار تن محصول اوره آغاز شد.

 همزمان با شمارش معکوس بهره‌برداری از طرح جدید پتروشیمی لردگان، طرح پیش فروش اوره این طرح مهم آغاز شد.

پتروشیمی لردگان با انتشار فراخوانی، اعلام کرد: در نظر دارد ۳۰۰ هزار تن کود اوره تولیدی را به صورتofftake پیش فروش کند و متقاضیان پیش خرید اوره پتروشیمی لردگان حداکثر تا هفتم آذر ماه برای خرید فرصت دارند.بر این اساس متقاضایان پیش خرید اوره تولیدی پتروشیمی لردگان به منظور تهیه اسناد مزایده باید به نشانی الکترونیکی این شرکت مراجعه کنند 

گفتنی است، در شرایط فعلی پیشرفت ساخت طرح پتروشیمی لردگان با سرمایه گذاری ۵۰۲ میلیون یورویی و از محل بازگشایی خط اعتباری چین از مرز ۹۰ درصد عبور کرده و پیش بینی می‌شود به زودی تولید آزمایشی و سپس تجاری در این طرح آغاز شود.لایسنس آمونیاک پتروشیمی لردگان از شرکت آمونیا کازاله سوئیس خریداری شده و دانش فنی تولید اوره هم از شرکت استامی کربن هلند تامین شده که از آخرین تکنولوژی‌های مربوطه بوده و به لحاظ محیط زیستی شرایط خوبی دارد و حداقل آلودگی را خواهد داشت.

طرح پتروشیمی لردگان برای تولید یک میلیون و ۶۵۰میلیون تن اوره طراحی و در دست اجرا است، یعنی خوراک طرح گاز طبیعی است که در واحد آمونیاک با ظرفیت تولید روزانه ۲۰۵۰ تن محصول تولید کرده و سپس محصول تولیدی آمونیاک با ظرفیت ۳۲۵۰ تن در روز به اوره تبدیل خواهد شد.پیش بینی می‌شود پس از تامین خوراک تولید اوره، سالانه حدود ۷۰ هزار تن آمونیاک تولیدی مازاد قابل فروش باشد اما مابقی آمونیاک تولیدی صرف تولید محصول نهایی اوره خواهد شد.

رکورد تولید ABSدر پتروشیمی قائدبصیر شکسته شد.

 «پرویز راحت» با بیان اینکه در حال حاضر پتروشیمی قائد بصیر در حوزه تولیدABS توان تولید ۷۰ نوع محصول را دارد، گفت: پتروشیمی قائدبصیر در سال ۹۵ از ظرفیت اسمی‌اش عبور کرد و در سال ۹۶ توانست ۳۰ درصد بالاتر از ظرفیت‌، تولید داشته باشد و امسال نیز این روند ادامه دارد.

مدیرعامل هلدینگ توسعه انرژی تدبیر با اعلام اینکه امسال در صورت تامین نیازهای داخل، سقف صادرات محصولات هم افزایش می یابد، تصریح کرد: در مجموعه هلدینگ توسعه انرژی تدبیر، به جز عرصه اولیه سهام پتروشیمی قائد بصیر، شرکت‌های دیگری هم برای عرضه در فرابورس و بورس داریم.

این مقام مسئول گفته است: تولید و فروش این مجتمع پتروشیمی در شش ماهه نخست امسال نسبت به بودجه‌اش کاملا مناسب بوده و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام گرفته که در صورت شدت گرفتن تحریم‌ها مشکلی برای این شرکت به وجود نیاید. بخشی از مواد اولیه را در داخل تولید می‌کنیم و برای مواد اولیه وارداتی مورد نیاز نیز، تا یک سال آینده مواد لازم را خریداری کرده‌ایم.

راحت گفته : هم اکنون مشتریان بسیاری در بازار جهانی داریم اما حتی اگر تحریم‌ها جدی شوند هم مشکلی نداریم زیرا مشتریان بسیاری در داخل کشور داریم و اولویت نخست ما نیز تامین نیازهای داخلی است. حتی اگر امکان صادرت در اثر تحریم‌ها وجود نداشته باشد، محصولات‌مان را در داخل به فروش می‌رسانیم.

 

انجام بزرگ‌ترین عملیات معدن‌کاری کشور توسط مجموعه سنگ آهن گهر زمین

به گفته پوریانی معدن گهرزمین بر اساس ذخیره زمین‌شناختی دارای ۶۴۳ میلیون تن ذخیره است و از ویژگی های این معدن آن است ‏که در یک مساحت ۲ در ۳ کیلومتری متمرکز شده است که این محدود بودن معدن مساحت از ارزش‌های آن محسوب می‌شود. ‏پوریانی افزود: همچنین معدن گهرزمین از کیفیت و عیار خوبی برخوردار است و از نظر میزان مواد مزاحم که در معادن سنگ آهن ‏وجود دارد، این معدن از شرایط مناسبی برخوردار است.‏

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گهر زمین در چهل‌وچهارمین نشست خبری یک دیدار یک عرضه با اشاره به این که گهرزمین در سال ۱۳۸۳ به منظور تولید ۱۰ میلیون تن گندله و کنسانتره تاسیس شده است و از سال ۱۳۹۵ با دستور هیات‌دولت وقت معدن شماره ۳ در منطقه عمومی گل‌گهر به مدت ۲۵ سال به گهرزمین محول شد، اظهار داشت: در سال گذشته بزرگ‌ترین عملیات معدن‌کاری تاریخ کشور توسط مجموعه سنگ آهن گهر زمین انجام شد که نتیجه آن استخراج ۱۸ میلیون تن سنگ آهن بود.

 علی‌اکبر پوریانی با بیان اینکه از آغاز به کار این مجموعه ۳۵۵ میلیون تن عملیات معدن‌کاری انجام شده که از این میزان ۴۴ میلیون تن مربوط به استخراج سنگ آهن بوده است، گفت: این ارقام نشانگر آن است که در مجموعه گهر زمین نسبت سنگ آهن به باطله در حال حاضر یک به هشت است اما در آینده این نسبت را به یک به پنج خواهیم رساند.

پوریانی سهامداران عمده گهرزمین بر اساس دارا بودن بالاترین تعداد سهم را به ترتیب شرکت گل‌گهر با ۳۰ درصد سهم، سرمایه‌گذاری امید وابسته به بانک سپه با ۲۷٫۷ درصد سهم، سرمایه‌گذاری غدیر با ۲۲٫۵ درصد و توسعه معادن فلزات با دارا بودن ۲۰ درصد از سهام گوهر زمین اعلام کرد.

به گفته وی معدن گهرزمین بر اساس ذخیره زمین‌شناختی دارای ۶۴۳ میلیون تن ذخیره است و از محاسن این معدن آن است که در یک مساحت ۲ در ۳ کیلومتری متمرکز شده است که این محدود بودن مساحت معدن از ارزش‌های آن محسوب می‌شود. پوریانی افزود: همچنین معدن گهرزمین از کیفیت و عیار خوبی برخوردار است و از نظر میزان مواد مزاحم که در معادن سنگ آهن وجود دارد، این معدن از شرایط مناسبی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گهر زمین یکی از دغدغه‌هایی که مجموعه گهر زمین با آن مواجه می‌شد را پرهزینه‌ بودن برداشت زیرزمینی عنوان کرد که به گفته وی خوشبختانه با بهره‌گیری از سیستم‌های نوین معدن‌کاری و تجهیزات پیشرفته، هزینه‌های معدن‌کاری کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از پنج خط تولید کنسانتره مجموعه سنگ آهن گهر زمین دو خط مشغول به کار است، گفت: در این شرکت بالای ظرفیت اسمی تولید کنسانتره انجام می‌شود و در این زمینه سال گذشته رتبه اول را در کشور به دست آورده است.

پوریانی از مزیت‌های این مجموعه را کارخانه سنگ‌شکن خردایشی آن عنوان کرد که شامل یک سنگ‌شکن بزرگ ژیراتوری با ظرفیت ۱۵ تن است و در ادامه از راه‌اندازی دو خط تولید جدید خبر داد و افزود: سال آینده خط اول تولید گندله که روزانه حداقل ۵ میلیارد تومان سود دارد به بهره‌برداری خواهد رسید و در نیمه اول سال ۹۸ نیز خط سوم کنسانتره راه می‌افتد.

مدیرعامل گهر زمین از اقدامات این شرکت را فعالیت‌های اجتماعی، آموزشی، ساخت مدارس و تلاش برای اشتغال‌زایی در استان کرمان عنوان کرد که به گفته وی موفق شده بیش از ۱۵۰۰ شغل اعم از شغل‌های کوچک و خانگی ایجاد کند.

او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در نشست مبنی بر اینکه عیار سنگ آهن گهر زمین چقدر است، گفت: عیار سنگ آهن گهر زمین از ۴۹ تا ۶۰ متغیر است اما متوسط بین ۵۱ تا ۵۳ است.

قرارداد ساخت کارخانه گندله‌سازی با تولید سالانه ۵ میلیون تن

در بخش دیگری از چهل‌وچهارمین نشست خبری یک دیدار، یک عرضه، معاون مالی و بازرگانی شرکت سنگ‌آهن گهر زمین با اشاره به اینکه این شرکت قرارداد ساخت کارخانه گندله‌سازی را با تولید سالانه ۵ میلیون تن با مشارکت دو بخش داخلی و خارجی محقق کرده که از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده است، افزود: شرکت اتوتک آلمان تجهیزات این شرکت را تامین‌ کرده که تمامی تجهیزات از این شرکت خریداری و در سایت کارخانه مستقر شده است و مبالغ ارزی این تجهیزات با استفاده از ارز حاصل از صادرات کارخانه به طور کامل پرداخت شده است.

به گفته غلامرضا صالح برای تمام محصولات گهر زمین تقاضای داخلی وجود دارد اما این مجموعه برای تداوم طرح‌های توسعه‌ای خود منابع ارزی مورد نیازش را از طریق صادرات تامین می‌کند و سال گذشته این شرکت صادرکننده نمونه کشور شناخته شد؛ امسال نیز به اندازه نیازهای ارزی صادرات کرده است.

معاون مالی و بازرگانی شرکت سنگ‌آهن گهر زمین در پاسخ به سوالی در خصوص رقبای جدی مجموعه گهر زمین گفت: مجموعه ما در زمینه تولید و استخراج سنگ آهن، رتبه نخست را داراست به ‌گونه‌ای که در سال ۹۶ هم از نظر ذخایر و هم از نظر رکورد عملیات معدنکاری نفر اول در کشور است.

وی ادامه داد: در خصوص تولید کنسانتره از نظر حجم، مجموعه‌های گلگهر و چادرملو رتبه‌های اول و دوم را دارند و ما سوم هستیم؛ اما ظرفیت تولید این دو بیشتر از ماست چرا که گلگهر هفت خط تولید دارد اما ما دو خط تولید داریم؛ با این حال در زمینه تولید به نسبت ظرفیت اسمی، مجموعه ما نفر اول است.

تلاش گهر زمین برای بومی‌سازی

به گفته مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهر زمین با وجود اینکه در منطقه عمومی گل گهر کارخانه‌های زیادی وجود دارد شرکت گهر زمین در زمینه بومی‌سازی کارخانجات و قطعات و تجهیزاتی که در آن استفاده می‌شود پیشتاز بوده و بومی‌سازی ۱۰۰ درصدی خطوط کنسانتره این مجموعه، اثبات این مدعاست.

در ادامه مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهر زمین در خصوص تامین آب توسط این شرکت با اشاره به اینکه ۱۵۰ لیتر در ثانیه آب را از سد تنگوییه سیرجان در سال‌های گذشته خریداری کرده‌ایم که با توجه به مرغوب بودن آن و از سوی دیگر آلوده شدن آب شرب شهرستان، آن را به آب منطقه‌ای شهرستان محول کردیم، گفت: به ازای آن چند قطعه چاه که آلودگی داشت را دریافت کردیم و علاوه بر این شش حلقه چاه در محدوده‌های مجاور معدن توسط مجموعه خریداری شده که در حال انتقال آب به سایت هستیم.

پوریانی در نهایت از در حال انجام بودن انتقال آب از خلیج فارس توسط شرکت معدنی و صنعتی گلگهر خبر داد و گفت که مجموعه سنگ آهن گهر زمین در ۱۰ درصد این پروژه شریک است.

اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق و در غرفه گروه مپنا با نماد رمپنا در جمع خبرنگاران نیز در خصوص اقدامات جهت افزایش مشارکت بخش خصوصی خاطرنشان کرد: از حدود تیر ماه سال جاری، چهار کارگروه در حوزه مشارکت بخش خصوصی صنعت برق و آب تشکیل شد، یکی از این کارگروه‌ها مربوط به ساخت داخل است و با توجه به ارتباط بسیار نزدیک و موثری که بین بخش خصوصی، صنعت برق و آب وجود دارد، امیدواریم از رهگذر این همکاری موثر مشکلات موجود را رفع کنیم.
وی استفاده از تبصره پنج قانون بودجه برای تهاتر بدهی‌ها را یکی از اقدامات موثر دانست تا بخش خصوصی بتواند توانمندی کافی را پیدا کند.
وزیر نیرو تصریح کرد: از همه ظرفیت‌های قانونی بخش خصوصی به خوبی استفاده خواهیم کرد و تاکنون وزارت نیرو با استفاده از تبصره پنج قانون بودجه توانسته ۱۰۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های صنعت برق و آب را تهاتر و یا در حال انجام تهاتر قرار دهد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 304 views بار دسته بندی : اخبار بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها